Izskan informācija vai no augusta veikali saīsinās darba laiku dēļ alkohola ierobežojumiem

Līdz ar 2024. gada 1. augustu Latvijā stāsies spēkā būtiskas izmaiņas alkoholisko dzērienu tirdzniecības kārtībā – par vairākām stundām tiks saīsināts laiks, kurā veikalos būs iespējams iegādāties alkoholu.

Tirgotāji jau ir sākuši pielāgoties šīm izmaiņām, taču lielākie pārtikas veikalu tīkli, piemēram, “Lidl”, “Maxima”, “Rimi”, “Top!” un “Elvi”, neplāno mainīt savu darba laiku.

Atbilstoši Saeimas pieņemtajiem grozījumiem Alkoholisko dzērienu aprites likumā, turpmāk alkoholiskos dzērienus mazumtirdzniecībā – gan fiziskajos veikalos, gan tiešsaistē – būs atļauts iegādāties:

  • no pirmdienas līdz sestdienai: no plkst. 10.00 līdz 20.00,
  • svētdienās: no plkst. 10.00 līdz 18.00.
  • Pašlaik spēkā esošā kārtība ļauj alkoholu tirgot katru dienu no plkst. 8.00 līdz 22.00.

Lai gan sākotnēji tika pieļauts, ka ierobežojumi varētu mudināt veikalus saīsināt darba laiku, piemēram, “Lidl Latvija” pārstāve Klinta Mežapuķe norāda, ka uzņēmums tādu plānu nav izvirzījis. Lai nodrošinātu atbilstību jaunajām prasībām, tiks veiktas izmaiņas kasu sistēmās, bet veikalu izvietojums nemainīsies. Jau šobrīd “Lidl” sistēmas automātiski bloķē alkohola pārdošanu neatļautā laikā. Tāpat darbinieki tiks laikus instruēti un apmācīti par jaunajiem noteikumiem.

Arī “Maxima Latvija” komunikācijas vadītāja Liene Dupate-Ugule apstiprina, ka veikalu darba laiks paliks nemainīgs. Uzņēmums jau savlaicīgi sācis nepieciešamās izmaiņas kasu sistēmās, e-komercijas platformās un lojalitātes programmās, kā arī sagatavojis informatīvos materiālus pircējiem. Papildu apmācības nodrošinās, lai darbinieki varētu palīdzēt klientiem izprast jaunos noteikumus.

“Top!” pārstāve Ilze Priedīte informē, ka uzņēmums sākotnēji izvērtēs izmaiņu ietekmi, pirms pieņems lēmumus par iespējamām izmaiņām darbībā.

Likumā iekļauti arī citi svarīgi ierobežojumi. Lai mazinātu impulsīvu alkohola pirkšanu tiešsaistē, alkoholiskos dzērienus turpmāk varēs piegādāt ne ātrāk kā sešas stundas pēc pasūtīšanas. Tāpat azartspēļu organizēšanas vietās tiks aizliegta alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecība patēriņam pie azartspēļu iekārtām – mērķis ir nošķirt divas atkarību risku nesošas darbības.

Lasi vēl: Jauns ciklons brīvdienās: sinoptiķi uzsver, ka dažos reģionos ”debesis ar zemi var satikties”

Attiecībā uz reklāmu un mārketingu ieviesti šādi ierobežojumi:

  • Cenu un atlaižu reklāma atļauta tikai alkoholisko dzērienu ražotāja tirdzniecības vietās (piemēram, alus darītavās, vīna darītavās).
  • Aizliegta atlaižu un akciju organizēšana (piemēram, “pērc 2, maksā mazāk”).
  • Reklāmas elementi – spilgtas krāsas, procentu atlaides un saukļi – nedrīkst tikt izmantoti.
  • Nav atļauta reklāma presē, internetā, sociālajos tīklos, e-pastos un kinoteātros.
  • Lojalitātes programmās vairs nevarēs piemērot atlaides visam alkoholisko dzērienu sortimentam – tikai vienai konkrētai vienībai.
  • Tādējādi likuma grozījumu mērķis ir mazināt alkoholisko dzērienu pieejamību, ierobežot reklāmu un veicināšanas aktivitātes, kā arī samazināt impulsīvu patēriņu.