Automašīnu īpašniekiem, kuru spēkrati ir vecāki par desmit gadiem, jābūt īpaši uzmanīgiem, sekojot līdzi savu transportlīdzekļu stāvoklim
Ceļu inspektori vienmēr ar pastiprinātu uzmanību izturas pret šādām automašīnām, jo to tehniskais stāvoklis ir svarīgs visas ceļu satiksmes drošības jautājums skaidro auto eksperts. Tas nozīmē, ka pat neliels un šķietami ierasts defekts var novest pie nopietna soda.
Iestāde gan neplāno īpaši pastiprināt kontroli pār vecākiem transportlīdzekļiem, norādīja pārstāvji. Iepriekš internetā izskanējusī informācija par gaidāmajām pārbaudēm automašīnām, kuras ir vecākas par desmit gadiem, izrādījusies tikai baumas. Tomēr tas neatbrīvo šo automašīnu vadītājus no pienākuma rūpēties par savu transportlīdzekļu tehnisko kārtību, skaidro eksperts. Tas ne vien ļaus izvairīties no sodiem, bet arī palīdzēs novērst avārijas un tehniskās kļūmes.
Pēc likuma, privātajām vieglajām automašīnām ir obligāta tehniskā apskate. Taču eksperts iesaka papildus vismaz reizi gadā pārbaudīt tehnisko stāvokli tām automašīnām, kuru vecums pārsniedz desmit gadus. Ceļu policijas pastiprināta uzmanība nolietotām automašīnām nav saistīta ar vēlmi kaitināt autovadītājus, bet gan ar satraucošu statistiku — 2024. gadā ceļu satiksmes negadījumu skaits, kas notikuši tehnisku problēmu dēļ, pieaudzis par 25,7%. Lielākā daļa šo negadījumu notiek ar transportlīdzekļiem, kuri ir vecāki par desmit gadiem.
“Cenu kāpums automašīnām un auto kredītu likmju pieauguma dēļ īpaši pieaudzis vecu, lietotu auto skaits. Bet pēc 10–15 gadu ekspluatācijas pat viskvalitatīvākajam automobilim parādās dabisks nolietojums,” norāda eksperts. Pat ja nav izsludināti reidi, inspektors ikdienas pārbaudes laikā noteikti pievērsīs uzmanību redzamām problēmām vecākā auto stāvoklī, uzsver eksperts.
Ceļu inspektoram ir tiesības apturēt transportlīdzekli, ja defekts ir acīmredzams, — saka Maksims. — Taču praksē pārbaude bieži sākas ar dokumentu kontroli, un, ja vadītājs nav rūpējies par automašīnu, defektus nav grūti pamanīt.” Sods var būt ne tikai naudas izteiksmē, bet arī aizliegums turpināt ekspluatāciju — automašīna var tikt nogādāta uz stāvlaukumu. Viss atkarīgs no konkrētā bojājuma.
Auto defekti, par kuriem draud tikai naudas sods:
-nedarbojas viena priekšējā lampa, gabarīt gaisma vai aizmugurējais lukturis (ja pārējās darbojas);
-saplaisājis stikls vai spogulis, taču redzamība nav traucēta;
-nedarbojas stikla tīrītājs labos laika apstākļos;
-nodilušas riepas (bet protektora atlikušais dziļums atbilst normai).
Bojājumi, kuru dēļ transportlīdzekļa ekspluatācija ir aizliegta:
-nedarbojas stūres mehānisms (stūres brīvkustība pārsniedz 10 grādus);
-nedarbojas bremzes;
-nav katalizatora;
-nedarbojas spidometrs;
-nedarbojas abas priekšējās gaismas (tuvās vai dienas gaitas gaismas);
-nav drošības jostu vai tās nav lietojamas (attiecas uz automašīnām, kurām tās paredzētas konstrukcijā un ražotāja komplektācijā);
-bojāti valsts reģistrācijas numuri;
-riepu protektora dziļums mazāks par 1,6 mm vieglajām automašīnām vai 0,8 mm kravas automašīnām;
-tonēts priekšējais vējstikls vai priekšējie sānu logi.
Tāpēc katram autovadītājam, īpaši tādam, kura auto jau pārsniedz desmit gadu slieksni, būtu jāatceras — rūpes par transportlīdzekļa tehnisko stāvokli ir ne tikai likuma prasība, bet arī paša un citu drošības jautājums. Laicīga apkope un uzmanība sīkumiem var pasargāt no nepatīkamiem pārsteigumiem uz ceļa.