Kā es liku krāpniekam atvainoties: 6 frāzes, kas viņus nobremzē

Zvans skanēja pašā nepiemērotākajā brīdī — es gatavoju vakariņas, plīts svilpa, un telefons neatlaidīgi prasīja uzmanību. Nepazīstams numurs. 

Telefona krāpšanas anatomija: kāpēc mēs iekritām

Krāpnieki ir manipulāciju virtuozs. Viņi trāpa tieši mērķī: biedē, rada steigu, atņem spēju domāt. Kad cilvēks ir nobijies, viņa prefrontālā garoza — tā smadzeņu daļa, kas atbild par kritisko domāšanu — īslaicīgi atslēdzas. Paliek tikai emocijas un panika.

Bet šai shēmai ir Ahilleja papēdis: tā darbojas. Tiklīdz pārstājat baidīties un sākat domāt — spēle beidzas. Krāpnieks kļūst par medījumu, nevis mednieku.

Frāzes, kas krāpniekus nobremzē

Trīs gadu regulāras saskarsmes laikā ar telefona krāpniekiem esmu savākusi arsenālu frāžu, kas strādā bez neveiksmēm. Šie vārdi ir kā ķiploks vampīram — sakiet tos mierīgi un pārliecinoši, un skatieties, kā sarunas biedrs zaudē runas spējas.

Frāze №1: „Es tūlīt sazvanīšu jūsu banku tieši un visu pārbaudīšu.”

Klasiķis, kas darbojas kā Šveices pulkstenis. Kad es to teicu „drošības darbiniekam”, klausulē iestājās klusums. Balss, kas zaudēja visu pārliecību, murmināja nesaprotamus vārdus un savienojums tika pārtraukts.

Kāpēc tas strādā: īsti banku darbinieki nekad nebaidās, ka jūs pārbaudīsiet viņu vārdus; pat vairāk, viņi paši to ieteiks. Krāpnieks saprot: tiklīdz zvanīsiet oficiālajā bankas numurā, visa viņa shēma sabruks.

Papildu versija: „Nosauciet jūsu darbinieka iekšējo numuru un pieteikuma numuru. Es tūlīt caur mobilo lietotni sazināšos ar banku.” Parasti pēc šiem vārdiem krāpnieki pat nepateicas — vienkārši noliek klausuli.

Frāze №2: „Policijas kapteinis nodaļas pārstāvis. Klausos jūs.”

Mans paziņa sistēmu administrators Denis jau divus gadus izmanto šo paņēmienu. Viņš saka, ka efekts pārsniedz visas cerības. Jo oficiālāks un sausāks tonis, jo ātrāk krāpnieks pazūd.

Veiksmes noslēpums: ļaundari paniski baidās no tiesībaizsardzības iestādēm. Viņi saprot, ka zvans var tikt ierakstīts, ka viņu numurs jau ir izsekojams un ka paši ir uzmanības centrā.

Svarīgākais — runāt stingri un ar nelielu garlaicību balsī, kā cilvēks, kuru pārtraukuši no svarīgiem darbiem. Pievienojiet biroja fona troksni, ja iespējams. Krāpniekam jānotic, ka viņš ir nonācis nepareizajā vietā.

Frāze №3: „Šajā kartē nav ne centa, tā jau sen tukša.”

Vienkāršība ir ģeniāla. Mana kaimiņiene Marīna kādreiz tā atbildēja „drošības darbiniekam”, un tas, pat nepateicoties, pārtrauca zvanu pēc trīs sekundēm.

Efekts: krāpnieks jūs uzreiz pārvērš no kārdinoša mērķa par laika tērējumu. Kāpēc tērēt spēkus kādam, kam nav ko atņemt? Viņi strādā uz plūsmu — nepieciešami ātri rezultāti.

Papildu efekts: var pievienot detaļas — „Esmu students, šo karti izmantoju tikai stipendijai, šobrīd tur nekā nav.” Jo konkrētāk un ikdienišķāk, jo pārliecinošāk. Krāpnieks sapratīs, ka nav nonācis pie pareizā upura, un pāries pie nākamā.

Frāze №4: Pretjautājumu metode

Mans iecienītākais veids — pārvērst sarunu par nopratināšanu. Kad zvana par „bloķēto karti”, es sāku uzdot jautājumus:

Kā jūs sauc? Pilnu vārdu un tēva vārdu, lūdzu.

Kurā bankas nodaļā strādājat? Norādiet adresi.

Kāds ir jūsu darbinieka numurs?

Kāpēc zvanāt no mobilā, nevis dienesta numura?

Kas ir jūsu tiešais vadītājs?

Metodes burvība: krāpnieki strādā pēc skripta. Viņi gatavi baiļu, apjukuma gadījumiem, bet ne sistemātiskai nopratināšanai. Pretjautājumi izjauc viņu scenāriju. Parasti pēc trešā jautājuma zvans tiek pārtraukts.

Dzīves triks: pierakstiet atbildes. Sakiet: „Labi, pierakstu. Tātad darbinieka vārds. Darbinieka numurs. Lieliski.” Pat ja nekas netiek pierakstīts, fakts, ka tiek fiksēta informācija, biedē krāpniekus.

Frāze №5: „Esmu banku tiesību jurists. Turpiniet, man interesē.”

VIDEO:

Mana bijusī kolēģe Jeļena patiešām strādā par juristi. Bet pat ja esat no juristikas tālu, šī frāze darbojas brīnumaini. Atslēgvārds — „jurists”. Krāpniekam tas ir kā sarkana lupata bullim.

Kāpēc tas ir efektīvi: ļaundari labi zina, ka viņu metodes ir nelikumīgas.  Jurists viņiem ir persona, kas ne tikai atklās shēmu, bet arī var pierakstīt sarunu, vērsties tiesībaizsardzībā ar kompetentu iesniegumu.

Lasi vēl: 2026. gads — Uguns Zirga gads: raksturojums, kam baidīties un kam gaidīt veiksmi

Papildu versija: „Lieliski, es kā reiz vācu materiālu rakstam par telefona krāpšanu. Turpinām? Ieraksts ieslēgts.” Pēc tam dzirdēsiet garas signāla skaņas ātrāk, nekā paspēsiet skaitīt līdz trim.

Frāze №6: „Ar prieku visu pārrunāšu. Kā man jums atzvanīt?”

Šī metode — eleganta slazda taktika. Jūs parādāt interesi, bet pieprasāt kontaktinformāciju atzvanīšanai. Reālā organizācija vienmēr sniegs oficiālu numuru. Krāpnieks — nekad.

Kā tas darbojas:

Jūs: „Saprotu, situācija nopietna. Bet es šobrīd esmu pie stūres, nevaru runāt. Dodiet tiešo numuru, es atzvanīšu pēc piecām minūtēm.”
Krāpnieks sāk samulsināt, saka, ka tas nav iespējams, ka jārīkojas steidzami, ka katra minūte ir svarīga. Jūs turaties pie sava. Parasti šeit saruna beidzas.

Papildu variants: „Labi, satiksimies jūsu birojā pēc stundas. Kāda ir adrese?” Es to izmēģināju divreiz — abos gadījumos savienojums pārtraucās uzreiz.

Sarkanie karodziņi: kā atpazīt krāpnieku 10 sekundēs

Īsti banku un valsts darbinieki NEKAD:

neprasa CVV kodu vai kartes pilnu numuru

nelūdz pārskaitīt naudu uz „drošu kontu”

nerada mākslīgu steigu („jums trīs minūtes!”)

neaizliedz nolikt klausuli un konsultēties ar tuviniekiem

Nesaka par tiešo konta bloķēšanu

nezvana no mobilajiem numuriem svarīgos jautājumos

Ja sarunbiedrs izmanto pat vienu no šiem paņēmieniem — priekšā krāpnieks. Punkti.

Ko darīt, ja jau esat kritis slazdā

Galvenais likums: nekad nav par vēlu apstāties. Pat ja esat nosaucis datus vai kodu — nekavējoties:

NolieCiet klausuli. Neizskaidrojiet, neatvainojieties — vienkārši pārtrauciet zvanu.

Zvaniet bankai pa numuru, kas norādīts uz kartes vai oficiālajā mājaslapā.

Bloķējiet kartes caur mobilo lietotni.

Atcerieties: nav jūsu vaina, ka noticējāt. Krāpnieki ir manipulāciju profesionāļi. Tagad jums ir aizsardzība.

Personīgā pieredze: kā es izbiedēju krāpnieku

Pēdējais zvans bija pirms divām nedēļām. Es biju lieliskā noskaņojumā un nolēmu eksperimentēt 🙂 Klausījos visu stāstu par „aizdomīgo darījumu” un pēc tam mierīgi teicu:

— Lieliski. Es esmu tāds un tāds, vecākais jurists uzraudzības departamentā bankā. Tagad pārslēgšu jūs uz kolēģi krāpšanas apkarošanas nodaļā. Nenolieciet klausuli, tas ir svarīgi.

Es ieslēdzu gaidīšanas mūziku no YouTube un noliku telefonu. Krāpnieks noturējās precīzi 40 sekundes, pirms pārtrauca zvanu. No šī numura vairs nav zvanīts.

Secinājums: telefona krāpnieki ir spēcīgi tikai mūsu baiļu dēļ. Tiklīdz uzņemat iniciatīvu, demonstrējat zināšanas par viņu metodēm un gatavību pretoties — viņi kļūst par bailīgām marionetēm, gatavām bēgt pie pirmās iespējas.

Lasi vēl: Šos salātus Maigais vakars viesi vienkārši dievina, taču nespēj noteikt, no kā tie gatavoti: un viss tāpēc, ka sastāvdaļas tajos ir apvienotas ļoti neparastā veidā

Saglabājiet šo rakstu. Nosūtiet vecākiem un vecmāmiņām — tieši viņi visbiežāk kļūst par upuriem. Esiet modri, bet ne paranoiski. Atcerieties: labākā aizsardzība ir miers un skaidra galva.