Cik gadu vecumā bērniem vajadzētu sākt mācīt par naudas vērtību un budžeta plānošanu? Viedokļi Latvijā dalās – vieni uzskata, ka tas jādara jau pirmsskolas vecumā, citi – ka pietiek ar sarunām vēlāk, kad bērns sasniedz pusaudža gadus.
Jaunākie dati rāda, ka 67% Latvijas iedzīvotāju uzskata – bērniem par naudu un tās vērtību būtu jāsāk stāstīt jau vecumā no 6 līdz 10 gadiem, lai viņi agrāk iemācītos apzināties gan ikdienas tēriņu nozīmi, gan pirmos taupīšanas principus, taču joprojām sabiedrībā valda diskusijas, vai tas nav pārāk agri un vai šāda pieeja mazajiem nerada lieku slogu.
Kā plānot budžetu, saprast naudas vērtību un atšķirt vajadzības no vēlmēm – tie ir jautājumi, kas veido pamatu finanšu pratībai. Bet kad ir īstais laiks šīs prasmes sākt mācīt bērniem? Lielākā daļa jeb 67% Latvijas iedzīvotāju uzskata, ka tas būtu jādara jau vecumā no 6 līdz 10 gadiem.
Katrs trešais Latvijas iedzīvotājs jeb 33% aptaujāto uzskata, ka pirmās sarunas par naudu un tās plānošanu ar bērniem būtu jāsāk jau 6–7 gadu vecumā, galvenokārt ģimenes lokā, kad bērns sāk apgūt pamatus par ikdienas tēriņiem. Tikmēr 34% iedzīvotāju ir pārliecināti, ka piemērotākais laiks ir vecumā no 8 līdz 10 gadiem, kad šīs zināšanas iespējams papildināt gan mājās, gan skolā.
Vēl 14% Latvijas iedzīvotāju uzskata, ka par naudas vērtību un tās pārvaldību bērniem jāsāk stāstīt jau pirms 5 gadu vecuma, galvenokārt ģimenes lokā, kur bērns pirmo reizi iepazīstas ar finanšu pratības pamatiem.
“Bērni vislabāk mācās, vērojot vecāku rīcību. Ja viņi regulāri redz, kā ģimenē tiek plānoti tēriņi – gan iepērkoties veikalā, gan gatavojoties skolai –, viņi daudz ātrāk izprot naudas vērtību un jūtas iesaistīti lēmumu pieņemšanā. Tas ir veids, kā bērni apgūst finanšu pratību praksē,” uzsver “Credit24” vadītājs Toms Vandāns.
Lai gan lielākā daļa Latvijas iedzīvotāju uzskata, ka par naudas lietām bērniem jāsāk stāstīt agrāk, 8% tomēr ir pārliecināti, ka piemērotākais brīdis ir 11–13 gadu vecumā, bet vēl 6% uzskata, ka šīs zināšanas bērnam jānodod tikai pēc 14 gadu sasniegšanas. Interesanti, ka 5% aptaujāto nespēja viennozīmīgi atbildēt, kurā vecumā būtu pareizi sākt bērniem mācīt finanšu pratību.
Aptaujas rezultāti rāda, ka viedokļi ir līdzīgi gan sievietēm, gan vīriešiem, tomēr vecuma grupās iezīmējas interesantas atšķirības. Jaunieši vecumā no 18 līdz 29 gadiem visbiežāk (18%) uzskata, ka par naudas vērtību bērniem jāsāk stāstīt jau pirms 5 gadu vecuma. Tikmēr 30–39 gadus veci iedzīvotāji (35%) biežāk izceļ 6–7 gadu vecumposmu, savukārt 40–49 gadu vecuma grupa (37%) priekšroku dod sarunu sākšanai 8–10 gadu vecumā.
Salīdzinot aptaujas rezultātus starp Latvijas reģioniem, redzams, ka Zemgalē procentuāli visvairāk iedzīvotāju (21%) uzskata – finanšu pratības pamatus bērniem jāsāk mācīt vēl pirms 5 gadu vecuma.
Vidzemē dominē atšķirīgs viedoklis – 40% aptaujāto norāda uz 6–7 gadu posmu kā piemērotāko. Savukārt Rīgā un Latgalē visbiežāk (37%) tiek minēts vecums no 8 līdz 10 gadiem, kad par finanšu jautājumiem jārunā gan ģimenē, gan skolā.
Kopumā aptaujas rezultāti parāda – Latvijas iedzīvotājiem nav vienota viedokļa, taču lielākā daļa atzīst, ka finanšu pratības pamatus bērniem jāapgūst jau agrīnā vecumā. Tas nozīmē, ka gan ģimenes, gan skolas loma šajā procesā būs arvien nozīmīgāka.