“Swedbank”, “DnB bankas” un “SEB bankas” klienti var bez komisijas maksas izņemt skaidru naudu jebkurā no šo banku bankomātiem – pat ja tas nepieder viņu bankai.
Tas izklausās ērti un izdevīgi, taču ir kāda būtiska nianse, kurai būtu vērts pievērst uzmanību – šo banku bankomāti nestrādā pēc vienota principa, un tieši tas nereti var būt iemesls, kāpēc cilvēki aizmirst savu karti automātā.
Droši vien ikvienam ir zināms kāds, kurš, steidzoties vai nevērības dēļ, ir aizmirsis kredītkarti bankomātā pēc skaidras naudas izņemšanas. Aizmāršība, nogurums vai ārējs traucēklis – iemesli var būt dažādi. Taču bieži vien kartes aizmirstošanas iemesls slēpjas atšķirīgajā naudas un kartes izdošanas secībā dažādu banku automātos. Piemēram, “Swedbank” bankomāti vispirms izsniedz karti un tikai pēc tam – skaidru naudu. Savukārt “DnB bankas” un “SEB bankas” automāti darbojas pretēji – vispirms izdod naudu un pēc tam karti.
Šāda pieeja “Swedbank” pusē nodrošina to, ka karti aizmirst ir grūtāk – vispirms to saņemot, klients biežāk to uzreiz ieliek makā, un vēlāk saņemto naudu, protams, atstāt neviens nevēlas. Turklāt “Swedbank” bankomāti brīdina lietotāju ar skaņas signālu, kad karte tiek izsniegta.
Taču citādi ir ar “Swedbank” klientiem, kuri naudu izņem “DnB” vai “SEB bankas” automātos. Ja ikdienā lietots “Swedbank” automāts, tad pieradums, ka karte iznāk pirms naudas, var kļūt par klupšanas akmeni – nauda jau rokā, darījums šķietami pabeigts, un cilvēks aiziet, aizmirstot par karti. Turklāt skaņas signāls, kas brīdina par kartes izņemšanu, bieži vien atskan novēloti, kad klients jau ir attālinājies.
Tomēr katrai no šīm konfigurācijām ir savas priekšrocības. “Swedbank” gadījumā, ja pēc skaidras naudas izņemšanas klients vēlas veikt vēl kādu darbību, piemēram, pārbaudīt konta atlikumu, karte jāievieto vēlreiz. Savukārt “DnB bankas” un “SEB bankas” bankomāti piedāvā izvēli – pēc naudas saņemšanas ekrānā parādās jautājums: “Vai vēlaties veikt vēl kādu darbību?”. Ja jā – klients turpina bez papildu kartes ievietošanas. Ja nē – izņem karti un dodas prom. Tas ietaupa laiku, ja tiek veikti vairāki darījumi pēc kārtas.
Bankas arī paskaidro šādu atšķirību iemeslus
“Swedbank” komunikācijas virziena vadītāja Kristīne Jakubovska norāda, ka šāda secība – vispirms karte, pēc tam nauda – izvēlēta, balstoties uz cilvēka ierasto uzvedību. Ja nauda tiek saņemta pirmā, tad kartes izņemšana var tikt aizmirsta. Taču, ja klients vispirms saņem karti, viņš to var uzreiz ielikt atpakaļ makā, kamēr automāts vēl skaita naudu.
Savukārt “SEB bankas” pārstāve Kristīne Martinsone skaidro, ka klienti vienā bankomāta apmeklējuma reizē vidēji veic vairāk nekā vienu darbību – apmēram 1,5. Tāpēc karte tiek izsniegta pēc naudas, lai klientam būtu ērtāk veikt papildu operācijas bez atkārtotas kartes ievietošanas. Šādā veidā tiek arī ietaupīts klienta laiks. Turklāt “SEB bankas” bankomāti kartes izdošanas brīdī vienmēr brīdina ar skaņas signālu, lai palīdzētu lietotājam atcerēties izņemt karti.
Šīs atšķirības bankomātu darbībā ir būtiskas, īpaši tiem, kuri ikdienā izmanto dažādu banku pakalpojumus. Tāpēc ir vērts būt uzmanīgam un sekot līdzi darbību kārtībai, lai izvairītos no situācijas, kad karte paliek bankomātā.