Kādi vārdi jūs atklās telefona krāpniekiem un kā sevi pasargāt

Viņi neapstājas – viņi izmanto arvien izsmalcinātākas metodes, lai apmānītu cilvēkus

Mūsdienās reti atradīsies cilvēks, kam nebūtu zvanījuši šie darboņi. Katru dienu parādās jaunas metodes. Daži jau ir pieraduši pie šiem zvaniem un no pirmajiem vārdiem saprot, kas viņiem zvana. Viņi sāk jokot. Izrādās, par to var iekulties problēmās.

Finanšu drošības speciālisti vienmēr iesaka cilvēkiem pārtraukt sarunu, lai izvairītos no neatgriezeniskām sekām. Tomēr ne visi tā rīkojas. Monitoringa rezultāti parādīja, ka tikai 45% mūsu valsts iedzīvotāju pārtrauc sarunu, kad saprot, ka tieši viņi zvana. Tajā pašā laikā 25% aptaujāto atzina, ka viņiem patīk “trolļot” zvanītājus .

Daudzi nemaz neapzinās, ar ko tas var beigties. Viņiem ir atbildes pasākumi šādiem “neizdevušos zvanu” gadījumiem. Pēdējie tiek iekļauti īpašā sarakstā. Par to stāstīja kāds jurists. Cilvēkus no šī saraksta mēģina ievilkt dažādās darbībās atkārtoti, vēl un vēl. Viņu darbības ir aprēķinātas tā, lai vismaz kāda no tām nostrādātu un cilvēks zaudētu savus līdzekļus.

Ko un kā īsti viņi dara, ja kāds viņus ir izjokojis

Izmanto “neizdevušos zvanu” telefona numuru numuru nomaiņas servisā. Tas nozīmē, ka šis numurs tiks rādīts jauno tālruņu ekrānos. Ja kādu izdodas apmānīt un viņš vēršas tiesībsargājošajās iestādēs, tad cilvēkam, kura numurs izmantots, radīsies problēmas. Viņam nāksies pierādīt, ka tieši viņš no sava numura nav zvanījis. Tas prasīs daudz laika.

Veic sarunas ierakstu ar potenciālo “klientu”, pēc tam montē tajā nevēlamu informāciju. Ar šādu audioierakstu spēlējas ar  “neizdevušos klientu”. Pierādīt montāžas faktu nav grūti, taču tas prasīs līdzekļus un laiku un, visticamāk, nesagādās pozitīvas emocijas.

Izmanto numura nomaiņu un montētu sarunu ar potenciālo “klientu”. Samontētu ierakstu par “avāriju”, “aizturēšanu” vai “kredītu” viņi var izmantot, piezvanot ar viltotu numuru potenciālā klienta radiniekam vai tuviniekam. Tā cilvēks, kurš pasmējies par viņiem, var kļūt par iemeslu, kāpēc tiek apmānīts viņa tuvākais cilvēks.

Eksperti arvien biežāk brīdina: pat šķietami nevainīgi vārdi un frāzes, ko mēs ikdienā lietojam telefonsarunās, var kļūt par atslēgu šiem zvanītājiem. Izmantojot jaunākās tehnoloģijas, tostarp mākslīgā intelekta radītus dziļviltojumus (deepfakes), spēj atdarināt cilvēku balsis un pat intonāciju tik precīzi, ka tas izklausās gluži kā īsts cilvēks.

Ja agrāk pārsvarā izmantoja īsziņas vai e-pastus, tad tagad viņi pārgājuši uz daudz nopietnākām un iedarbīgākām metodēm — tieši balss programmas. Tas padara viņu shēmas ticamākas un grūtāk atpazīstamas.

 

Kādi vārdi un frāzes ir īpaši bīstami

Eksperti norāda, ka jābūt īpaši piesardzīgiem ar noteiktām frāzēm, jo tās var tikt izmantotas kā balss paraugi, lai vēlāk izveidotu viltotus ierakstus. Pat viena vienkārša atbilde var kļūt par pietiekamu materiālu viņiem.

❌ Vārdi un frāzes, kurus nevajadzētu lietot:

“Jā”

“Nē”

“Piekrītu”

“Apstiprinu”

“Interesē”

“Nenoliedzu”

Šie vārdi bieži tiek izmantoti juridiskos un finanšu procesos, tāpēc var no tiem izveidot viltotus apstiprinājumus. Piemēram, viņi var nosūtīt jūsu “balsī” ierakstītu frāzi kādam no jūsu tuviniekiem ar lūgumu pārskaitīt līdzekļus vai kādam uzņēmumam kā “apstiprinājumu” darījumam.

Ko teikt tā vietā

Lai aizsargātu sevi, ieteicams lietot neitrālākas frāzes, kuras ir grūtāk izmantot negodīgos nolūkos:

✅ Drošākas alternatīvas:

“Klausos”

“Hallo”

“Runājiet”

Šie vārdi nesatur tiešu piekrišanu vai apstiprinājumu, tāpēc tos ir daudz grūtāk izmantot manipulācijām.

Lasi vēl: Kā eleganti sagaidīt rudeni: 12 izsmalcināti izskati sievietēm, kas vecākas par 60 gadiem

 

Citi padomi drošākām sarunām pa telefonu

🔹 Nekad neuzticiet sensitīvu informāciju pa telefonu. Bankas, valsts iestādes un lielākā daļa oficiālo organizāciju nekad nelūdz atklāt paroles vai piekļuves kodus telefona sarunā.

🔹 Ja saņemat aizdomīgu zvanu, pārbaudiet informāciju. Piemēram, ja zvanītājs apgalvo, ka ir no bankas, pārtrauciet sarunu un piezvaniet bankai pa oficiālo tālruni, kas norādīts mājaslapā.

🔹 Nesāciet sarunu ar svešiniekiem. Ja redzat nepazīstamu numuru, labāk neatbildēt vispār. Ja tomēr atbildat un saruna šķiet aizdomīga, nevilcinieties to pārtraukt.

🔹 Nepagariniet sarunu. Jo ilgāk runāsiet, jo vairāk viņi varēs iegūt jūsu balss paraugus.

🔹 Nereaģējiet ar emocijām. Bieži spēlē uz bailēm un steidzamību (“steidzami vajag pārskaitīt”, “jūsu konts ir bloķēts”, “jūsu radiniekam notikusi nelaime”). Palieciet mierīgi un vienmēr pārbaudiet faktus.

Lasi vēl: Kā noskaidrot kas zvanīja no nezināma numura – vienkāršas instrukcijas bez riska

Kāpēc šie drošības pasākumi ir tik svarīgi

Mūsdienu tehnoloģijas ļauj ar mākslīgā intelekta palīdzību izveidot tik reālistiskus ierakstus, ka pat rūpīgs klausītājs nespēj atšķirt īstu balsi no viltotas. Tas nozīmē, ka pat viens vārds “Jā” var kļūt par sākumpunktu sarežģītai metodei. Turklāt šāda veida gadījumi pieaug visā pasaulē, un iedzīvotāji bieži ir gan seniori, gan cilvēki, kuri strādā finanšu vai uzņēmējdarbības jomā, kur lēmumi tiek pieņemti ātri.

Secinājums

Viņi ir kļuvuši daudz bīstamāki, un viņu metodes attīstās tikpat ātri kā tehnoloģijas. Tāpēc ir svarīgi būt informētiem un uzmanīgiem. Izvairieties no noteiktiem vārdiem telefonsarunās, nelietojiet sensitīvus datus un vienmēr pārbaudiet aizdomīgu zvanu patiesumu. Atcerieties: labāk pārtraukt sarunu un pārliecināties, nekā kļūt par “ēsmu”.