Ja uzmanīgi ieskatās augļu plauktos veikalos, var pamanīt kādu interesantu likumsakarību – apelsīni un citi citrusaugļi gandrīz vienmēr tiek tirgoti sarkanā tīklā
Šāda iepakojuma izvēle nav nejaušība vai vienkārša praktiska iekārtu ērtība. Patiesībā aiz šīs krāsas izvēles slēpjas gan mārketinga stratēģija, gan psiholoģijas mehānismi.
Sarkanajiem tīkliem, kuros tiek iepakoti apelsīni un mandarīni, ir divējāda nozīme. No vienas puses, polipropilēna un polietilēna tīkli augļu un dārzeņu fasēšanai ir ļoti praktiski: tie ir viegli, izturīgi, ietilpīgi, neaizņem daudz vietas transportēšanas laikā, ļauj gaisam cirkulēt un neuzsūc mitrumu. Tas nozīmē, ka produkti šādā iepakojumā ilgāk saglabājas svaigi un nebojājas.
Lasi vēl: Meitene, pārceļoties dzīvot uz Vāciju, atkritumos atrod īstus mākslas šedevrus – lūk foto
Taču ar to vien stāsts nebeidzas. Pircēja acis un domas reaģē ne tikai uz pašu augli, bet arī uz tā pasniegšanas veidu. Psihologs Karls R. Gegensfurtners no Gīsena Universitātes Vācijā savos pētījumos atklāja interesantu fenomenu: citrusaugļi, kas iepakoti sarkanā tīklā, šķiet daudz košāki un oranžāki nekā tie patiesībā ir. Viņš pats piedzīvoja šo efektu, iegādājoties apelsīnus, kuri veikalā šķita perfekti oranži, bet mājās izrādījās zaļganāki.
Šim vizuālajam trikam ir arī zinātnisks pamats – tā ir tā sauktā Mankera-Vaita ilūzija. Krāsu un formas uztvere mainās atkarībā no apkārtējā konteksta. Ja citrons ir iepakots dzeltenā vai oranžā tīklā, tas izskatās intensīvāks un gatavāks. Apelsīni, ievietoti sarkanā vai oranžā iepakojumā, šķiet sulīgāki un apetītlīgāki. Tieši šī iemesla dēļ tirgotāji bieži vien apzināti izvēlas noteiktu tīkla krāsu.
Šis princips tiek izmantots ne tikai citrusaugļos. Sīpoli sarkanā vai violetā tīklā izskatās svaigāki, bet kāposti zaļā iepakojumā šķiet kraukšķīgāki un veselīgāki. Pircēji, pat nepievēršot tam apzinātu uzmanību, daudz biežāk izvēlas šādu preci, jo tā rada vizuālu iespaidu par augstāku kvalitāti.
Patiesībā šāda pieeja ir daļa no plašāka mārketinga instrumentu klāsta, kas balstās uz cilvēka uztveres īpatnībām. Veikali un ražotāji labi apzinās, ka cilvēks bieži vien pieņem lēmumu par pirkumu ne tikai ar prātu, bet arī ar sajūtām – ar acīm, zemapziņas iespaidiem un emocijām. Tāpēc iepakojums nereti kļūst tikpat svarīgs kā pats produkts.
Nākamreiz, kad stāvēsi pie augļu plaukta un skatīsies uz koši oranžiem apelsīniem vai zeltainiem citroniem tīklā, atceries – varbūt daba tos nemaz nav padarījusi tik spilgtus. To paveicis tirgotāja gudrais risinājums, izmantojot krāsu psiholoģiju.