Ļoti bieži, apturot automašīnu, inspektors papildus dokumentiem prasa vadītājam izkāpt no automašīnas – daži vadītāji pakļaujas, bet citi gluži pretēji – atsakās
Turklāt internetā ir ļoti daudz publikāciju par to, kā atteikties izkāpt no automašīnas, ja to pieprasa drošībnieks. Tomēr pieredzējuši autovadītāji uzskata par kļūdu neizkāpt no automašīnas pēc tam, kad viņus ir apturējis inspektors, pat ja pats inspektors to neprasa.
Kāpēc pieredzējuši vadītāji vienmēr izkāpj no automašīnas paši, ja viņus apturējis ceļu policijas inspektors?
1. Cieņas izrādīšana, lai policists mazāk “piekasītos”
No psiholoģiskā viedokļa tiesībsargs sevi uzskata par priekšnieku uz ceļa, bet vadītājus – par saviem padotajiem. Ja padotais izrādīs jebkādu necieņu, viņu centīsies sodīt, bet, ja gluži pretēji – padotais visādi izpatiks “priekšniekam”, iespējams, pārkāpumu piedos un negribēs sodīt. Izkāpšana no automašīnas psiholoģiskā līmenī ir cieņas izrādīšana darbiniekam, tāpēc pret šādiem vadītājiem inspektori izturas pieklājīgāk un mazāk uzdot liekus jautājumus.
2. Lai nepamanītu nepiesprādzētu drošības jostu
Ļoti bieži vadītāji paši izkāpj no automašīnas, lai inspektors nepamanītu, ka viņi braukšanas laikā nebija piesprādzējušies ar drošības jostu. Ja inspektors saka: “Jūs bijāt nepiesprādzējies,” tad vadītājs paskaidro: “Es biju piesprādzējies, bet, lai izkāptu, atsprādzējos.” Ja inspektoram nav videoieraksta, šāds paskaidrojums izklausās diezgan pārliecinošs, un, visticamāk, inspektors nesastādīs protokolu par sodu.
Lasi vēl: 2015.gada vasaras notikumus atceros kā šodien, bet izskaidrot to nevaru. Tikai viņa vairs nav…
3. Lai nepamanītu bērnu bez bērnu sēdeklīša
Visi vadītāji labi zina, ka bērnus jāpārvadā īpašās drošības ierīcēs, taču visi arī saprot, ka ne vienmēr ir iespējams ielikt krēsliņā, tāpēc daudzi vadītāji pārkāpj noteikumus par pārvadāšanu. Lai inspektors neredzētu to un neizteiktu pretenzijas par tā pārvadāšanu, vadītāji paši izkāpj no automašīnas, nevis gaida, kad inspektors pienāks pie automašīnas un caur atvērto logu ieraudzīs.
4. Lai inspektors nesajustu aromātu no vadītāja
Neskatoties uz to, ka visi autovadītāji lieliski saprot, kādos gadījumos vadīt transportlīdzekli ir aizliegts, daži šo prasību pārkāpj. Lai inspektors pēc apturēšanas nesajustu no salona nākošo aromātu, pieredzējuši vadītāji izkāpj no automašīnas, jo ārā smaržu sajust no vadītāja būs daudz grūtāk, nekā ja inspektors pieliecas pie vadītāja loga.
5. Lai inspektors nepamanītu degot ABS lampiņu
Par bremžu sistēmas bojājumiem vadītājam draud ne tikai naudas sods, bet arī transportlīdzekļa aizturēšana un nogādāšana uz specializētu stāvvietu. Par bremžu sistēmas bojājumu tiek uzskatīts arī ABS sistēmas bojājums. Saskaņā ar bojājumu sarakstu, ABS bojājumu nosaka pēc lampiņas uz instrumentu paneļa, t.i., ja lampiņa deg, ABS ir bojāta, un inspektors var izrakstīt sodu vai pat aizturēt automašīnu. Lai inspektors nepamanītu degot ABS lampiņu, pieredzējuši vadītāji izkāpj no automašīnas.
Lasi vēl: 6 suņu šķirnes, kas paredzētas senioriem, lai izvairītos no vientuļa vecuma
Aprakstītie padomi un uzvedības motīvi ir balstīti uz Krievijas realitāti un neattiecas uz Latvijas likumdošanu un praksi. Latvijas Ceļu satiksmes noteikumi un likumi neparedz, ka vadītājam obligāti jāizkāpj no automašīnas, ja viņu aptur inspektors.
Vadītājam ir pienākums apstāties, uzrādīt dokumentus un pildīt darbinieka likumīgās prasības. Izkāpšana no automašīnas ir jāveic tikai tad, ja tiesībsargs to tieši pieprasa. Latvijā inspektori parasti lūdz vadītāju palikt automašīnā, ja vien nav īpašas vajadzības (piemēram, vadītājs tiek aicināts uz pārbaudi, vai ja nepieciešama transportlīdzekļa vizuāla pārbaude). Neizkāpšana pati par sevi netiek uzskatīta par necieņu vai par pamatu sodam.
Ja braucat uz citām valstīm šādu informāciju ir būtiski zināt. Tas saistās ar valsts iedzīvotāju mentalitāti un pieņemtajām normām, kas likumos nav norādītas. Tāpēc šādu informāciju vēlams ievākt par katru valsti uz kuru plānojat doties.