Neatliekamās palīdzības, ugunsdzēsēju vai likumsargu automašīnas sirēnas ir signāls pārējo automobiļu vadītājiem dot ceļu. Bet ko darīt, ja satiksmes situācija to neļauj?
Kā uzvesties sastrēgumā, ja ir jāpalaiž garām automašīna ar mirgojošām gaismām? Kādus satiksmes noteikumus speciālo transportlīdzekļu vadītājs drīkst neievērot? Vai ārkārtējas nepieciešamības situācijā drīkst pārkāpt ceļu satiksmes noteikumus? Mūsu portāla lasītājs Ivars pastāstīja, ka nokļuvis ļoti sarežģītā situācijā: viņš patiesi vēlējies ievērot ceļu satiksmes noteikumus, taču objektīvu iemeslu dēļ to nav varējis izdarīt. Lūk, ko vīrietis pauda.
Gribu palaist garām, bet nevaru
Vakarā atgriežoties no darba savā automašīnā, iekļuvu satiksmes sastrēgumā. Rīgā šajā diennakts laikā tā ir ierasta parādība, tāpēc esmu pieradis un pārāk neuztraucos. Vienkārši lēnām virzījos uz priekšu. Drīz vien aiz muguras izdzirdēju sirēnas skaņu. Atpakaļskata spogulī ieraudzīju neatliekamās palīdzības mašīnu ar iedegtu mirgojošu zilu bākuguni. “Ātro” busiņš kaut kā “iespraucās” starp sastrēgumā nokļuvušajiem transportlīdzekļiem un vienā brīdī nonāca aiz manis.
Atbilstoši ceļu satiksmes noteikumiem man bija jānodrošina operatīvā transportlīdzekļa netraucēta caurbraukšana, pārkārtojoties citā joslā. Bet uz ceļa bija sastrēgums, visas joslas bija pilnas ar mašīnām. Es sāku ar žestiem rādīt šoferiem labajā pusē, lai viņi mani izlaiž cauri, bet viņi vienkārši plātīja rokas, sak, paši esam iestrēguši. Vienvārdsakot, ātri pārkārtoties citā joslā es nevarēju, un šī ir nepatīkama situācija, kurā var nonākt ikviens šoferītis.
Protams, pēc kāda laika, visu autovadītāju kopīgiem spēkiem, “ātrie” beidzot izspiedās no joslas uz joslu pareizajā virzienā, taču tam bija vajadzīgs diezgan ilgs laiks. Bet, kā zināms, visi speciālie transportlīdzekļi ir aprīkoti ar videoreģistratoriem. Tāpēc neatbildēts paliek jautājums: vai šādā situācijā mani var saukt pie atbildības par to, ka nelaidu garām neatliekamo palīdzību? Jo aina ir neviennozīmīga: es gribu ievērot ceļu satiksmes noteikumus, bet objektīvu iemeslu dēļ tas nav iespējams.
Drošības koridors
Mēģināsim tikt skaidrībā. Pirmkārt, operatīvo transportlīdzekļu, tostarp neatliekamās palīdzības, vadītāji, zināmos gadījumos var neievērot vairākus ceļu satiksmes noteikumus. Otrkārt, tuvojoties operatīvajam transportlīdzeklim ar zilu bākuguni, vadītājiem neatkarīgi no braukšanas virziena ir jādod ceļš un jānodrošina netraucēta caurbraukšana attiecīgajam transportlīdzeklim.
Dot ceļu ir prasība, kas nozīmē neatsākt kustību, samazināt kustības ātrumu līdz pat transportlīdzekļa apturēšanai, kā arī neveikt nekādus manevrus (izņemot prasību atbrīvot aizņemto joslu operatīvajam transportlīdzeklim), ja tas var likt citam ceļu satiksmes dalībniekam mainīt kustības virzienu un/vai ātrumu.
Treškārt, autovadītājiem ir aizliegts apdzīt vai braukt garām operatīvajiem transportlīdzekļiem ar ieslēgtu zilu vai sarkanu bākuguni, braukt blakus satiksmes joslās ar savu ātrumu un ieņemt vietu organizētā transporta kolonnā vai šķērsot to. Tās visas patiešām ir satiksmes noteikumu prasības. Taču satiksmes situācija dažkārt izvēršas tā, ka pat pieredzējis autovadītājs var apjukt, nezinot, kā “izstūrēt” no situācijas.
Jā, uz ceļiem ir “korķi” – saskaņā ar satiksmes noteikumiem tos sauc par sastrēgumiem. Un joslu maiņa, lai šajā sastrēgumā ļautu pabraukt garām operatīvajam transportlīdzeklim, ir ļoti problemātiska. Šajā gadījumā ir skaidrs noteikums. Ja rodas sastrēgums, kas apgrūtina operatīvo transportlīdzekļu kustību, autovadītājiem ir jānodrošina tā dēvētais drošības koridors, pa kuru atļauts izbraukt tikai operatīvajiem transportlīdzekļiem. Lai to izdarītu, automašīnām, kas atrodas kreisajā malējā joslā, ir jāieņem šajā joslā labais malējais stāvoklis. Tāpēc, ja ir iespēja pārkārtoties citā joslā – lieliski, ja ne – veidojam koridoru, kā aprakstīts iepriekš.
Kādas sekas var būt, ja vadītājs nepalaiž garām operatīvos transportlīdzekļus
Mūsu lasītājam Ivaram ir taisnība: neatliekamās palīdzības mašīnas patiešām ir aprīkotas ar videoreģistratoriem.
Turpinājumu lasiet nākošajā lapā