Ko patiesībā nozīmē šie melnie punkti uz vecajām fotogrāfijām? Noslēpums, kas mulsina…

Kongresa bibliotēka ir ne tikai lielākā grāmatu krātuve Amerikas Savienotajās Valstīs, bet arī pasaulē. Tās arhīvos glabājas miljoniem vērtīgu dokumentu, izdevumu, fotogrāfiju, karšu un mikrofilmu, kas sniedz unikālu ieskatu cilvēces vēsturē un kultūrā.

Melnbaltās fotogrāfijas vēsture un nozīme fotogrāfijā.

Agrāk tika taisītas melnbaltas fotogrāfijas galvenokārt tehnisku iemeslu dēļ. Pirmkārt, melnbaltā filmēšana bija daudz pieejamāka, jo krāsu filmiem bija augstāki izmaksas un tehniskās prasības.

Otrkārt, melnbaltais attēls palīdzēja izcelt kompozīcijas, gaismas un ēnas spēles, kas bieži vien bija izteiksmīgākas nekā krāsainās fotogrāfijās.

Tādējādi melnbaltas fotogrāfijas bieži tika izmantotas mākslinieciskos, dokumentālos un ziņu žurnālistikas darbos, lai uzsvērtu attēla saturu un emocijas.

Īpašu dokumentālo vērtību sniedz fotogrāfijas no Lielās de***sijas perioda, jo tās ļauj labāk izprast šos grūtos laikus un iegrimt trīsdesmito gadu noskaņā. Ir saglabājušies nedaudz vairāk par simts tūkstošiem negatīvu, kas apzināti ir bojātas.

Trīsdesmitajos gados, ASV Fermieru saimniecību administrācija izveidoja informācijas departamentu, kurā par darbiniekiem kļuva sava laika izcilākie fotožurnālisti. Šie fotogrāfi rūpīgi dokumentēja dzīvi Amerikā, sākot no Lielās ekonomiskās krīzes līdz pat Otrā pasaules ka*a laikam.

Šis projekts ilga līdz 1944. gadam, un tajā laikā tika uzņemtas vairāk nekā 270 tūkstoši dokumentālu fotogrāfiju. Taču tikai vairāk nekā 100 tūkstoši attēlu tika apzināti sabojāti ar viena cilvēka palīdzību — Roju Emersonu Straikeru, kas bija šī departamenta vadītājs.

Lūk, ko par savu bijušo priekšnieku atceras viens no fotogrāfiem, Bens Šans: «Rojs vienmēr bija pazīstams ar savām diktatoriskajām manierēm. Viņš pašrocīgi sabojāja vienu trešo daļu no maniem attēliem. Ja kāda iemesla dēļ viņam nepatika kāds kadrs, viņš paņēma caurumotāju un pārdūra fotofilmu!»

Zem karstās Straikera rokas nokļuva ne tikai Bena Šana darbi. Gandrīz visi fotogrāfi, kas sadarbojās ar Informācijas departamentu, sūdzējās par vadītāja dīvaino uzvedību. Bija pilnīgi neiespējami saprast, pēc kādas loģikas Rojs atlasīja fotogrāfijas!

Tomēr tas noteikti nav viss.

Šķir otru lapu, lai lasītu tālāk