Negaidīta līdzekļu ieskaitīšana jūsu bankas kontā no nezināma sūtītāja varētu būt krāpnieciskas shēmas sākums. Saskaņā ar kāda portāla sniegto informāciju, neilgi pēc tam kāds var sazināties ar jums, apgalvojot, ka pārskaitījums ir bijis kļūdains, un pieprasot atmaksu, sniedzot konkrētu bankas informāciju.
Turklāt jūs varat saņemt zvanu no personām, kas uzdodas par Izmeklēšanas komitejas, bankas iestādes vai pat Centrālās bankas pārstāvjiem, apsūdzot jūs par iesaistīšanos nelikumīgos finanšu darījumos un pieprasot steidzamu maksājumu, lai “atrisinātu” situāciju.
Šīs taktikas efektivitāte ir saistīta ar to, ka krāpnieki vispirms rada kontroles ilūziju, ļaujot jums pašam izlemt, vai atgriezt līdzekļus. Pēc tam viņi sāk jūs iebiedēt un piedāvā it kā “izeju” par maksu, kas liek cilvēkiem stresa apstākļos rīkoties pārsteidzīgi.
No juridiskā viedokļa patiesi kļūdaina pārskaitījuma gadījumā nauda ir atmaksājama saskaņā ar Civilkodeksa noteikumiem. Tomēr ir svarīgi ievērot piesardzības pasākumus, lai nekļūtu par krāpšanas upuri. Ja saņemat šādu negaidītu pārskaitījumu, nekad nepārskaitiet līdzekļus, izmantojot datus, kas saņemti pa tālruni, īsziņu vai tūlītējo ziņojumapmaiņu, jo šādus ziņojumus ir viegli viltot.
Vispirms pārbaudiet pārskaitījumu, izmantojot oficiālo bankas lietotni vai zvanot uz bankas tālruņa līniju. Ja pārskaitījums neparādās, neveiciet nekādas darbības. Tālāk iesakām sazināties tieši ar savu banku un ievērot tās oficiālos norādījumus. Daudzas bankas, piemēram, Sberbank, piedāvā iespēju apstrādāt atmaksu, izmantojot mobilo lietotni vai filiālē.
Ja nav automātiskās atmaksas funkcijas, drošākais variants ir veikt atmaksu uz to pašu kontu, no kura līdzekļi tika saņemti, maksājuma mērķī norādot “kļūdaina pārskaitījuma atgriešana”. Saglabājiet visus apliecinošos dokumentus, piemēram, čekus, ekrānuzņēmumus un saraksti.
Ignorējiet draudošus zvanus ar prasību par tūlītēju samaksu, jo īsti valdības iestāžu un banku pārstāvji šādas problēmas pa tālruni nerisina.
Spiediena vai šantāžas mēģinājumu gadījumos pārtrauciet saziņu, ierakstiet tālruņa numurus, no kuriem tika veikti zvani, kā arī zvanu ierakstus un pēc tam ziņojiet par incidentu bankai un tiesībaizsardzības iestādēm.
Lasi vēl: No nākamā gada Latvijā stāsies spēkā Kapsētu likums: ko tas nozīmē un ko obligāti jāņem vērā
Lai nodrošinātu savu drošību, nekad nepārskaitiet naudu, pamatojoties uz informāciju, kas iegūta telefona sarunās vai ziņojumos. Vienmēr pārbaudiet informāciju, izmantojot oficiālus saziņas kanālus ar banku, un saglabājiet visu saraksti, čekus, ekrānuzņēmumus un zvanu ierakstus. Ir svarīgi saglabāt mieru, jo krāpnieki paļaujas uz jūsu emocionālo reakciju un steigu.
Ja jums rodas šaubas, vispirms konsultējieties ar bankas darbiniekiem un, ja nepieciešams, sazinieties ar policiju. Saglabāt mieru un pārbaudīt informāciju tikai no oficiāliem avotiem ir jūsu labākā aizsardzība pret krāpšanu.