Sociālajā vidē Viktorija Tarane pauž informāciju par Latvijā gaidāmajām izmaiņām automašīnu ekspluatācijā, noskaidrosim vai šī informācija ir patiesa
Tulkojot no Viktorijas Tarnes vārdiem: “Latvijā briest gadsimta darījums — uz spēles ir 300 miljonu eiro sods vai 282 000 parastu cilvēku automašīnu, kuras nāksies izņemt no ekspluatācijas, lai iekļautos Eiropas Savienības klimata mērķos. Vienkāršiem vārdiem sakot, ja Latvija neieviesīs Eiropas Savienības klimata direktīvas, tai tiks izrakstīts rēķins aptuveni 300 miljonu eiro apmērā. Un tas vēl bez soda naudas par katru kavējuma dienu, kas, starp citu, var sasniegt apmēram 64 000 eiro dienā.”
V. Tarane turpina: “Savukārt, ja Latvija ieviesīs Eiropas Savienības klimata direktīvas, tad būs jāaptur 282 000 automašīnu no 770 000 — tātad aptuveni viena trešdaļa ģimeņu varētu palikt bez sava personīgā transportlīdzekļa. Starp citu, es, piemēram, pat nesaprotu, kā viņi to visu rēķinās. Bet labi, lai nu būtu. Tas nav pēkšņs atklājums, bet gan sekas tam pašam solījumam, kas tika dots Eiropas Savienībai 2004. gadā, kad mēs ar prieku iestājāmies ES un apsolījām kļūt par daļu no zaļās pārejas.”
V. Tarane turpina paust savu neapmierinātību: “Un tagad iedomājieties — jūs no rīta sēžat savā vecajā “Golfā”, tajā pašā, kas ved jūs uz darbu, bērnus uz skolu un palīdz vienkārši savilkt galus. Un pēkšņi — viss. Jūsu automašīnu atzīst par pārāk netīru, to vairs nedrīkst izmantot darbam, nevar pārdot, bet jaunu nopirkt — vienkārši nereāli.
Un tas viss nevis tāpēc, ka jūs būtu izdarījuši kaut ko nepareizi, bet tāpēc, ka tā ir nolēmuši Briselē. Klimata politika vairs nav par dabu — tagad tā ir par mūsu un jūsu maku. Un, ja jūs domājat, ka tas jūs neskar, tad pagaidiet — maksa par gaisu jau ir iekļauta jūsu rēķinā. Jūs vienkārši vēl neesat pamanījuši to rindiņu. ”
Lasi vēl: Es atklāju, ka vīrs paņēma aizdevumu manā vārdā – bankā viņu gaidīja pārsteigums
✅ Kas atbilst patiesībai
1.Latvijas klimata rīcības stratēģijā ir noteikts mērķis sasniegt klimata neitralitāti līdz 2050. gadā.
Attēls ņemts no www.europarl.europa.eu
2.Ir reālas lietas – trīs pārkāpuma procedūras (infringement procedures) pret Latviju par ES direktīvu neieviešanu.
3.Latvijas ministrs norādījis, ka soda nauda par direktīvu neieviešanu varētu būt “apmēram 300 miljoni eiro” – būtībā šo apmēru savos publiskajos izteikumos ir nosaucis.
🚫 Kas ir pārspīlēts vai bez pierādījuma
-Tekstā minētais “282 000 automašīnu” skaitlis, kas esot jāizņem no ekspluatācijas, nav atrodams ticams avots. Es neatradu, ka būtu skaidri noteikts, ka tieši tik automašīnu Latvijā būtu jāaptur transportēšanai, lai izpildītu klimata direktīvas.
-Apgalvojums, ka “viena trešdaļa ģimeņu varēs palikt bez savas personīgās automašīnas” — nav atrodams kā oficiāls skaitlis vai valsts politika ar tādu formulējumu.
-Saka, ka sods būtu “300 miljoni eiro vai 282 000 mašīnas” – šāds alternatīvs variants (“vai mašīnas”) nav dokumentēts kā oficiāla prasība vai sods.
-Apgalvojums “jau 64 000 eiro dienā sods” – konkrēti šāda aprēķina nevar atrast ticamu publikāciju ar to precīzu skaitli.
Tekstā ir ietvertas spekulācijas par to, ka “tava mašīna tiks atzīta par pārāk netīru” u. c. tās ir detaļas, kurām nav publiski apstiprinājuma kā faktiskām ES prasībām tieši Latvijā.
Tātad — jā: pastāv reāla situācija, ka Latvija ir priekšā sodu riskam (apmēram ~300 miljoni eiro) par ES klimata direktīvu neieviešanu. Bet — apgalvojums tekstā ir pārspīlēts vai interpretēts tā, lai radītu lielāku iespaidu, iekļaujot skaitļus un scenārijus, kas nav oficiāli apstiprināti.









