LIDL savu pirmo veikalu Latvijā atvērs Purvciemā, tomēr iedzīvotāji pret to protestē

Jauna spēlētāja ienākšana Latvijas mazumtirdzniecības sektorā patērētājiem mūsu valstī nāks par labu, lēš eksperti.

“Tirgus vienmēr mainās, attīstās un nestāv uz vietas. Piemēram, viens tirgus dalībnieks “Prisma” aizgāja, cits pēc laika atnāks. Patērētājs iegūs jebkurā  gadījumā tāpēc, ka cenas lielveikalos samazināsies. Un Lietuvas piemērs rāda, ka “Lidl” ienākšana izraisīja ažiotāžu,” teica Latvijas Tirgotāju asociācijas (LTA) stratēģiskās komunikācijas direktors Jānis Tomels.

“Ja Latvijas mazumtirdzniecības sektorā parādīsies jauns, spēcīgs spēlētājs, jauna veikalu ķēde, tad tas būs tikai uz labu. Konkurence saasināsies, un spēcīga konkurence vienmēr ir patērētāja interesēs.

Grūti spriest par veikalu tīkla stratēģiju, taču, spriežot pēc pieredzes citās valstīs, var gaidīt spiedienu uz cenām,” atzina Latvijas Konkurences padomes (KP) vadītāja Skaidrīte Ābrama.

Tāpat KP cer, ka mazumtirdzniecības tīkla attieksme pret saviem piegādātājiem būs godīga. “Katru dienu mēs saskaramies ar to, ka tirgotāji mēģina panākt ļoti lielas atlaides no preču piegādātājiem, bet tanī pašā laikā mēs veikalu plauktos redzam uzcenojumu 30%-50% apmērā,” atzina Ābrama.

LTA vadītājs gan uzskata, ka atlaides gaidāmas tikai sākumā. “Politika, pie kuras parasti pieturas “Lidl”, runā, ka cenas būs zemas tikai sākumā un pēc tam, visticamāk, pieaugs. Un, tā kā viņi parasti īsteno kopīgu preču pirkumu Eiropā, sadarbība ar vietējo ražotāju aizies uz nulli, kas novedīs pie tā, ka valsts saņems mazāk naudas,” skaidroja LTA vadītājs Henriks Danusēvičs.

Daļa Purvciema iedzīvotāju gan nav mierā ar plānu “Lidl” veikalu atvērt šajā Rīgas mikrorajonā, jo saskaņā ar projektu nāksies nocirst 29 kokus.

“Visi iedzīvotāji ir pret veikala būvniecību,” teica Egils. “Šeit ir koki, kas te gadiem auguši un kuru vietā plānots uzbūvēt milzīgu autostāvvietu. Esmu par – lai būvē, taču vietās, kur nebūs skartas cilvēku tiesības uz svaigu gaisu.”

Purvciema iedzīvotāja Vasiļisa norāda, ka mikrorajonā jau ir gana daudz lielveikalu. Tikmēr daži citi Purvciema iedzīvotāji, kas pabijuši “Lidl” veikalos citās valstīs, neiebilst pret šī veikala parādīšanos mikrorajonā.

“Kad mēs braucām pa Itāliju, pa Eiropu – tie diezgan bieži ir sastopami. Mēs bijām apmierināti, tur var nopirkt visu. Var nopirkt vairumā, var nopirkt mazumā,” atzīmēja Elēna.

Pēc veikalu skaita “Lidl’’ ir piektā lielākā mazumtirdzniecības ķēde pasaulē. Tā ir pārstāvēta visās Eiropas Savienības valstīs, izņemot Latviju un Igauniju. Vācijas veikalu ķēde centās ienākt Latvijā pirms vairāk nekā desmit gadiem un tālab pat iegādājās zemi veikalu būvei. Taču vēlāk – pēc ekonomiskās krīzes reģionā – kompānija pārskatīja savus plānus un zemi pārdeva.

Interesantu pētījumu par LIDL politiku veica arī Latvijas žurnālists Imants Liepiņš. Sižetu varat noskatīties ŠEIT:

https://www.facebook.com/untagad/videos/vb.505804316297000/673917239485706/?type=2&theater