Līdz pusei vai maksimumam: cik daudz patiesībā eļļas jāielej automašīnas dzinējā

Dzinēja eļļas apjoms un stāvoklis tieši ietekmē automašīnas dzinēja ilgmūžību, jo tas ir viens no dārgākajiem transportlīdzekļa mezgliem. Pietiek vienreiz nepievērst uzmanību eļļas līmenim, un tas var radīt nopietnus bojājumus dzinējam, it īpaši sarežģītos ekspluatācijas apstākļos.

Kritiski zems eļļas līmenis var izraisīt neatgriezeniskas sekas, tomēr pat pieļaujamā diapazonā pastāv noteiktas rekomendācijas. Noskaidrosim, kāds dzinēja eļļas līmenis ir optimāls un kā to pareizi kontrolēt.

Kā pārbaudīt eļļas līmeni un kāpēc tas ir svarīgi

Mūsdienu automašīnas ir aprīkotas ar dažādām sistēmām dzinēja eļļas līmeņa kontrolei. Elektroniskie sensori nodrošina informāciju uz paneļa, un kritiska spiediena samazināšanās gadījumā iedegas brīdinājuma lampiņa. Tomēr visuzticamākais veids joprojām ir eļļas līmeņa pārbaude ar mērlīstu pēc tam, kad dzinējs ir atdzisis. Un tieši šeit var rasties dažādas situācijas.

Attālums starp minimālo un maksimālo atzīmi uz mērlīstes ir diezgan ievērojams. Mazlitrāžas automašīnām tas ir aptuveni 500–700 ml, bet lielāka tilpuma dzinējiem var pārsniegt pat vienu litru.

To ir svarīgi ņemt vērā, jo eļļas daudzums karterī ietekmē tās cirkulācijas efektivitāti un detaļu eļļošanu. Tāpēc automašīnu ražotāji sniedz konkrētas rekomendācijas par eļļas līmeni atkarībā no ekspluatācijas apstākļiem.

Vai eļļa jāuzpilda līdz maksimālajam līmenim?

Veicot dzinēja tehnisko apkopi, vislabāk ir uzpildīt motoreļļu līdz līmenim, kas ir maksimāli tuvu augšējai atzīmei. Tas nodrošina visu dzinēja komponentu kvalitatīvu eļļošanu neatkarīgi no ekspluatācijas apstākļiem, kā arī palīdz samazināt piesārņojuma koncentrāciju jaunajā eļļā, kas sajaucas ar vecās eļļas atlikumiem. Tomēr, ja eļļas līmenis pakāpeniski samazinās ekspluatācijas laikā, jāievēro citi noteikumi.

Vairumā gadījumu galvenais ir nodrošināt, lai eļļas līmenis paliktu ražotāja noteiktajās robežās. Inženieri ir aprēķinājuši pieļaujamās vērtības tā, ka pat pie minimālā līmeņa dzinējs neizjutīs kritiskas slodzes. Tomēr visoptimālāk ir uzturēt līmeni ne zemāk par viduspunktu starp minimālo un maksimālo atzīmi. Tas veicina labāku siltuma novadi un efektīvāku dzinēja detaļu eļļošanu, īpaši pie augstiem apgriezieniem.

Gadījumi, kad eļļu ieteicams uzpildīt līdz maksimālajai atzīmei

Daži ražotāji iesaka uzpildīt eļļu līdz maksimālajai atzīmei noteiktos ekspluatācijas apstākļos. Piemēram, braucot pa kalnu ceļiem, kur automašīnas slīpums var izraisīt eļļas pārvietošanos, ietekmējot eļļošanas sistēmas darbību.

Līdzīga rekomendācija attiecas arī uz gadījumiem, kad automašīna tiek izmantota ar piekabi vai ir pārkrauta. Šādos apstākļos dzinējs strādā ar paaugstinātu slodzi, un eļļai ir būtiska loma tā dzesēšanā un detaļu berzes samazināšanā. Tāpēc eļļas līmeņa uzturēšana tuvāk maksimumam palīdzēs novērst pārkaršanu un priekšlaicīgu mezglu nodilumu.

Secinājumi

– Motoreļļas līmeņa kontrole ir kritiski svarīga dzinēja ilgmūžībai.

– Optimāli ir uzturēt eļļas līmeni ne zemāk par viduspunktu starp minimālo un maksimālo atzīmi uz mērlokšņa.

– Parastā ekspluatācijā pietiek ar līmeni pieļaujamajā diapazonā, taču sarežģītos apstākļos – braucot kalnos vai ar smagu piekabi – eļļu ieteicams uzpildīt līdz maksimumam.

– Regulāra eļļas līmeņa pārbaude un savlaicīga nomaiņa palīdzēs izvairīties no dārga dzinēja remonta.

Vadītājiem jāatceras: pat visaugstākās kvalitātes eļļa nespēs pienācīgi pildīt savas funkcijas, ja tās līmenis neatbilst nepieciešamajiem parametriem. Saudzējiet sava auto dzinēju!