Likumsargi paziņojuši septembra stratēģiju: ”Šo automašīnu šoferīši tiks stādināti paši pirmie”

No 2025. gada 1. augusta Valsts satiksmes drošības inspekcija pastiprinās pārbaudes uz ceļa, koncentrējoties uz transportlīdzekļiem ar noteiktām ārējām un reģistrācijas pazīmēm.

Jaunās vadlīnijas neievieš papildu formālus pamatus apturēšanai, bet skaidri norāda, kuri transportlīdzekļi kļūs par galveno mērķi ceļu patruļu ikdienas darbā. Pastiprinātas kontroles pār transporta tehnisko stāvokli, tā ekspluatācijas likumību un numura zīmju lietošanas likumību kontekstā pat neliela novirze no standartiem var kļūt par pamatu apturēšanai un pēc tam padziļinātākai pārbaudei.

Mūsdienu ceļu inspektors paļaujas ne tikai uz formāliem pamatiem, bet arī uz izveidotu profesionālu intuīciju, ko atbalsta statistika un iekšējie metodoloģiskie ieteikumi. 2025. gadā, pastiprinātas digitālās uzraudzības un ierakstīšanas kameru skaita pieauguma kontekstā, pieaug patruļmašīnas subjektīvās apturēšanas nozīme. Tas nozīmē, ka automašīnas, kas ietilpst tā sauktajā “izteiktā riska” kategorijā, tiks pārbaudītas īpaši bieži. Izdomāsim, kādas zīmes padara automašīnu par ceļu likumsargu darbinieku pastiprinātas uzmanības objektu.

Pārkāpumi tonēšanas jomā: pazīstams, bet ne nekaitīgs marķieris

Kā zināms šīs izmaiņas skars vairākas Austrumeiropas valstis. Latvijā daļa no tiem ir jau ieviesti, tomēr šoferīši par tiem mēdz aizmirst. Viens no biežākajiem faktoriem, kas provocē ceļu inspektoru apturēt automašīnu, ir pārmērīga tonēšana. Neskatoties uz ilgstošām zināšanām par šo parametru un regulārām diskusijām par pieņemamām gaismas caurlaidības vērtībām, tieši tonēti stikli turpina radīt sistemātisku piesardzību tiesībaizsardzības iestāžu darbinieku vidū.

Tas nav tikai formāls pārkāpums. Inspektoram ir svarīgi, lai pārmērīga tonēšana ierobežotu vizuālā kontakta iespēju ar vadītāju un pasažieriem. Tas sarežģī uzvedības novērtēšanu salonā un var liecināt par mēģinājumu slēpt aizliegtu priekšmetu, nelegālu pasažieru vai citu pārkāpumu pārvadāšanu. Turklāt tiesu praksē ir uzkrāta virkne gadījumu, kad tonēšana ir saistīta ar citiem nopietniem pārkāpumiem – sākot no naudas sodu nemaksāšanas līdz viltotiem dokumentiem.

Inspektori īpaši uzmanīgi pievērš uzmanību automašīnām ar tonētiem priekšējiem sānu logiem, vējstiklu vai visu aizmugurējo durvju plakni. Dažos gadījumos vadītājs apgalvo, ka tonēšana veikta rūpnīcā, taču, pārbaudot gaismas caurlaidības mērījumu, izmantojot sertificētas ierīces, tas dod pamatu administratīvā protokola sastādīšanai.

Taksometri, automašīnu koplietošana un tehniskie riski: kāpēc komerciālais transports tiek uzraudzīts

Otra automašīnu kategorija, kas tradicionāli piesaista ceļu likumsargu interesi, ir transportlīdzekļi, ko izmanto komerciāliem mērķiem. Tas galvenokārt attiecas uz taksometriem un automašīnu koplietošanas automašīnām. Šīs pieejas iemesli ir saistīti ne tik daudz ar neobjektivitāti, cik ar statistiku: automašīnas, ko izmanto pasažieru pārvadāšanai vai īstermiņa nomai, daudz biežāk kļūst par ceļu satiksmes dalībniekiem, izdara administratīvus pārkāpumus un tiek ekspluatētas ar tehniskiem defektiem.

Turklāt inspekcijas darbiniekiem rodas jautājumi par šādu transportlīdzekļu vadīšanas likumību, nepieciešamo atļauju pieejamību, darba un atpūtas režīma ievērošanu, kā arī tehnisko darbspēju. Īpašu uzmanību bieži piesaista automašīnas ar ārējām taksometra pazīmēm (rūtains raksts, oranža gaisma uz jumta), bet bez oficiālas atļaujas ekspluatācijai.

Šādos gadījumos pat apdrošināšanas esamība neatbrīvo vadītāju no administratīvās atbildības. Arī automašīnu koplietošanas automašīnas, neskatoties uz to juridisko piederību lieliem operatoriem, nav atbrīvotas no aizdomām. Tās bieži vada vadītāji ar zemu atbildības līmeni, bez pieredzes un dažreiz ar viltotiem datiem. Inspektori arvien biežāk pieprasa dokumentus no šādu automašīnu vadītājiem, pārbaudot, vai tie atbilst nomniekam sistēmā. Viņi arī pārbauda virsbūves bojājumus, numuru pareizu izvietojumu un darbības režīma ievērošanu, īpaši naktī un masu pasākumu tuvumā.

Lasi vēl: Ja izlasi šo SMS vai atbildi uz šo konkrēto zvanu — uzskati, ka nauda jau tiek lēnām pazaudēta no tava konta

Premium klases apvidus auto bez OCTA: kad statuss kļūst aizdomīgs

Atsevišķa kontroles joma ir saistīta ar automašīnām, kas formāli pieder dārgajam, premium klases segmentam, bet rada jautājumus, pamatojoties uz lietošanas pazīmēm. Visspilgtākais piemērs šeit ir apvidus auto, galvenokārt Toyota Land Cruiser 200 un līdzīgi modeļi. To vecums, biežā tālākpārdošana, dārgie remonti un paaugstinātās apdrošināšanas likmes ir kļuvušas par iemeslu, kāpēc daudzi šādu automašīnu īpašnieki vai nu ignorē OCTA reģistrāciju, vai arī mēģina atjaunot “veco” polisi pie apšaubāmiem starpniekiem.

Valsts satiksmes drošības inspekcija fiksē šādu automašīnu bez derīgas apdrošināšanas lietošanas gadījumu pieaugumu. Šo pārkāpumu meklēšana ir kļuvusi par prioritāti lielajās pilsētās un uz federālajiem autoceļiem. Vizuāli šādas automašīnas piesaista uzmanību: tās ir masīvas, pārsteidzošas un viegli iegaumējamas. Apdrošināšanas uzlīmes neesamība (pat ja tā ir obligāta), derīguma termiņa beigas vai pat nelieli pārkāpumi (piemēram, bojāta aizmugurējā numura zīme) – tas viss kalpo par iemeslu apstāties un pieprasīt dokumentus.

Tomēr interesantākais..

Turpinājumu lasiet nākošajā lapā