Ne viens vien autovadītājs zaudē tiesības vienas pavisam vienkāršas kļūdas dēļ

Lai gan daudzi autovadītāji tam nepievērš pienācīgu uzmanību, šāda šķietami nenozīmīga nolaidība var rezultēties ar ļoti nopietnām sekām – līdz pat vadītāja apliecības zaudēšanai.

Ir vērts atcerēties – ja vadītāja apliecība ir bijusi nederīga vairāk nekā trīs gadus, tās atjaunošana vairs nav tik vienkārša kā agrāk. Saskaņā ar jaunajiem noteikumiem, lai atgūtu tiesības vadīt transportlīdzekli, nepieciešams atkārtoti iziet gan teorētisko apmācību, gan veiksmīgi nokārtot braukšanas eksāmenu. Daudzi šo niansi nepamana līdz brīdim, kad ir jau par vēlu.

Jaunā kārtība, kas stājusies spēkā gandrīz pirms mēneša, ieviesta, balstoties uz ceļu satiksmes drošības apsvērumiem. Agrāk bija iespējams atjaunot vadītāja apliecību pat pēc desmit vai vairāk gadu pārtraukuma, taču šobrīd šādas iespējas ir ierobežotas. Mērķis ir nodrošināt, lai pie stūres atgrieztos tikai tie vadītāji, kuri joprojām pārvalda nepieciešamās prasmes un zina aktuālos noteikumus.

Lai arī precīzi dati nav pieejami, cik daudz cilvēku ar sen beigušos vadītāja apliecības termiņu vēlētos atkal piedalīties ceļu satiksmē, Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) norāda, ka šādi gadījumi nav retums. Laiku pa laikam cilvēki vēršas CSDD ar lūgumu atjaunot dokumentu, un nereti izrādās, ka apliecības derīguma termiņš beidzies jau pirms vairāk nekā desmit gadiem.

CSDD Kvalifikācijas departamenta vadītājs Juris Teteris norāda, ka galvenais jautājums šādos gadījumos ir par cilvēka spēju droši piedalīties satiksmē. Ja persona ilgstoši nav vadījusi transportlīdzekli, rodas šaubas, vai viņa zināšanas un praktiskās iemaņas joprojām atbilst mūsdienu prasībām un ļauj braukt, rast nepatikšanas sev vai citiem satiksmes dalībniekus.

Normatīvo aktu izmaiņas nav radušās bez iemesla – par pamatu kalpojuši tieši gadījumi, kad cilvēki pēc daudziem gadiem bez derīgas apliecības vēlas atkal piedalīties satiksmē. Kā skaidro Satiksmes ministrija, lēmums balstās gan uz ekspertu brīdinājumiem par to, ka ilgstoša pārtraukuma laikā braukšanas prasmes zūd, gan uz pētījumiem, kas parāda nepietiekamu autovadītāju ieinteresētību zināšanu atjaunošanā.

Piemēram, 2024. gada jūlijā Latvijā veiktā pētījumā “Carlsberg 0.0 atbildīgas braukšanas indekss”, kas tika realizēts sadarbībā ar Drošas braukšanas skolu un pētniecības centru “Norstat”, tika iegūti dati, kas liecina, ka 42% autovadītāju neuzskata par nepieciešamu atjaunot savas zināšanas par ceļu satiksmes noteikumiem. No tiem 14% uzskata, ka tas nav vajadzīgs, bet 28% atzīst, ka atjaunināt zināšanas būtu nepieciešams, tomēr viņi to neīsteno.

​Saskaņā ar Latvijas sabiedriskā medija rakstu, jauna kārtība par vadītāja apliecības atjaunošanu stājās spēkā 2024. gada 15. novembrī. Šī kārtība nosaka, ka, ja kopš apliecības derīguma termiņa beigām ir pagājuši vairāk nekā trīs gadi, autovadītājam, lai atgūtu tiesības, ir obligāti jāiziet gan teorētiskais, gan praktiskais eksāmens no jauna. ​

Likumdošana patiešām paredz iespēju atjaunot šīs zināšanas un prasmes arī pašmācības ceļā. Tomēr bez eksāmenu nokārtošanas apliecību var atjaunot tikai tad, ja pēdējo trīs gadu laikā bija derīga vadītāja apliecība, kas izdota citā valstī. Ja personai ir vairākas vadītāja kategorijas, tad eksāmeni jākārto tikai B kategorijai – pietiek ar teorētisko un praktisko pārbaudījumu šajā vienā kategorijā.