Ja uz ielas vai veikalā nejauši pamanāt bankas karti, nekādā gadījumā to neaiztieciet un nemēģiniet tieši sazināties ar tās īpašnieku. Šāda rīcība var beigties ar nepatīkamām sekām.
Ik pa laikam uz ielas, metro vai tirdzniecības vietās var gadīties sastapt pamestas vai pazaudētas bankas kartes. Iemesli tam var būt dažādi — kāds tās nejauši nometis, cits, iespējams, apzināti atbrīvojies no kartes. No malas šāds atradums var šķist nekaitīgs, un dažs labs var pat vēlēties to “izglābt”, piemēram, nofotografējot un ievietojot sociālajos tīklos ar aicinājumu: “Skaties, atradu tavu karti, piezvani, atdošu.”
Un patiešām, bieži vien zem šādiem ziņojumiem ir atrodams padoms: “Pārskaitiet nelielu summu uz karti”, “Nosūtiet īsziņu ar kontaktiem”. Šķiet, vienkāršs veids, kā palīdzēt cilvēkam, kurš ir pazaudējis karti. Tomēr personīgā pieredze un paziņu stāsti liecina, ka no šādām kartēm labāk izvairīties.
Protams, mēs nerunājam par pilnīgu ignorēšanu citu cilvēku problēmām. Zaudētas kartes atgriešana var nešķist ļoti sarežģīts uzdevums. Tomēr pat vismazākā vēlme palīdzēt var pārvērsties negaidītās problēmās.
Kāds paziņa pastāstīja reālu stāstu, kas viņam kļuva par nepatīkamu mācību stundu. Viņš reibuma stāvoklī pazaudēja savu bankas karti. Kamēr viņš bija aizmidzis, kādam izdevās to izmantot. Nezināmā persona ar viņa karti veica pirkumus līdz pat pusdienlaikam.
Kad kartes īpašnieks atklāja, ka pazudusi ievērojama naudas summa, kartē bija palicis tikai nedaudz. Un persona, kas izmantoja karti, to vienkārši izmeta. Rezultātā persona, kas nejauši atrada karti uz ielas, nonāca pratināšanā, tiesvedībā un veikalu pārbaudēs, kuros tika veikti aizdomīgi pirkumi.
Lasi vēl: Septembris var izrādīties netipisks: meteorologi atklāj mēneša sākuma prognozi
Lai gan karte jau bija bloķēta un īsto zagli varēja identificēt no videonovērošanas kameru ierakstiem, par vainīgo kļuva cilvēks, kurš vēlējās palīdzēt.
Tātad, ko var darīt, lai izvairītos no šādām nepatikšanām?
Ja karte ir atrasta uz ielas vai sabiedriskā vietā – labāk iet garām. Vairumā gadījumu šādas kartes vai nu jau ir bloķējis īpašnieks, vai arī tās izmanto krāpnieki.
Ja karte ir atrasta kafejnīcā vai veikalā, informējiet personālu. Viņi varēs informēt klientus vai nodot karti bankai. Piezvaniet bankai, izmantojot uz kartes norādīto tālruņa numuru, un pastāstiet, ko esat atradis. Darbinieki varēs sazināties ar kartes īpašnieku, lai atgrieztu karti.
Atgādinām, ka Latvijā depozīta sistēma dzērienu iepakojumiem darbojas jau trīs gadus. Par nodoto taru klientiem izsniedz kuponu, ko drīkst izmantot tikai tajā pašā veikalā vai tirdzniecības tīklā. Ja pirkuma summa ir zemāka par kupona vērtību, veikaliem ir jāatdod atlikusī nauda skaidrā naudā. Tomēr, kā atklājusi Latvijas Televīzija, veikalā “Top!” šāda iespēja nav pieejama.
SIA “Depozīta iepakojuma operators” pārstāvis Miks Stūrītis skaidro, ka likums paredz iespēju atmaksāt depozīta summu skaidrā naudā, taču tas nav obligāti. Veikaliem ir pienākums pieņemt kuponus un nodrošināt to izmantošanu kā maksājumu, bet naudas atdošana ir katra tirgotāja paša izvēle.
Eiropas Savienības jaunā regula prasa nodrošināt alternatīvas iespējas, kā saņemt depozīta naudu. Tāpēc ir plānots ieviest iespēju pārskaitīt šo summu uz bankas karti, ļaujot pircējiem brīvāk izvēlēties, kur un kad to izmantot, neierobežojot šo iespēju tikai konkrētam veikalam.