Ja man piederētu lielveikals, es negribētu, lai jūs lasītu šo publikāciju. Jums jāliek aiz auss, ka ikviens uzņēmums izmanto psiholoģiskus paņēmienus, lai palielinātu pārdošanas apjomus. Lielveikali nav izņēmums.
Ēdienu un eju izkārtojums. Apgaismojums. Temperatūra. Mūzika. Pat virziens, kurā esat spiests doties. NEKAS nenotiek nejauši. Es jums pastāstīšu, kā lielveikali ir iekārtoti, lai jūs iztērētu iespējami vairāk naudas, izmantojot jūs gluži kā slaucamu govi.
Un, ja jūs izlasīsiet šo rakstu līdz beigām, es jums atklāšu, kā izvairīties no šiem prāta “slazdiem”. Brīdinājums: šis raksts var stiprināt jūsu psiholoģisko aizsardzību, ietaupīt naudu kontā un dāvāt mūžīgu jaunību. Divi no šiem apgalvojumiem ir patiesi, bet es aizmirsu, kuri no tiem.:)
1. Pirmais iespaids (oreola jeb halo efekts)
Iedomājieties, ka esat ballītē un pamanāt kādu, kas jums patīk. Jūs saņemat drosmi un pieejiet pie viņa. Tas, vai viņam jūs patiksiet, lielā mērā ir atkarīgs no pirmā iespaida. Lielveikali neatšķiras. Tie ir veidoti, lai radītu labu pirmo iespaidu. Lūk, kā:
Vai esat pamanījuši, ka augļu un dārzeņu stendi atrodas tieši pie ieejas? Tie ir gaiši, svaigi un veselīgi – tas liek jums justies ērti un mudina veikalā uzkavēties ilgāk. Pie ieejas bieži vien ir arī ziedi, kas rada tādu pašu mājīgu atmosfēru.
Un tad ieslēdzas oreola efekts: tā kā augļi un dārzeņi izskatās svaigi, jūsu smadzenes automātiski pieņem, ka viss pārējais veikalā arī ir svaigs un veselīgs. Pat ja jūs nenopirksiet vairāk dārzeņu, jūs, visticamāk, pievienosiet grozam citas preces.
Un vēl – kad vispirms iegādājaties kaut ko veselīgu, jūsu smadzenes vēlas sevi apbalvot ar kaut ko neveselīgu. Lielveikali jūs ievilina dubultā “slazdā” jau no brīža, kad tajā ieejat.
2. Izsalkuma spēles
Jūs taču zināt, kas notiek, ja dodaties iepirkties pārtikas veikalā, kad esat izsalcis. Ar mani tā nenotiek. Es NEKAD neesmu iegājis lielveikalā izsalcis un piepildījis savu iepirkumu grozu ar pistāciju saldējumu, tunča picu, šokolādes pekanriekstiem, čipsiem “Pringles” un citiem našķiem, ko es NEKAD neēstu.
(Es atsakos pieslēgties melu detektoram – es nosvīstu dēļ alerģijas pret to).
Lielveikali izmanto tavu ievainojamību, kad esi izsalcis. Vēl viens iemesls, kāpēc dārzeņu un augļu nodaļa atrodas pie ieejas, ir tas, ka svaigi produkti strauji paaugstina apetīti. Tas pats attiecas uz konditorejas izstrādājumiem un bezmaksas degustācijām. Kad esi izsalcis, tu pērc vairāk.
3. Būtība slēpjas emocijās
Mēs mēdzam pirkt vairāk, kad esam labā noskaņojumā. Tāpēc lielveikali dara visu iespējamo, lai jūs justos labi: Apgaismojums; Svaiguma sajūta; Krāsu shēma; Temperatūra telpā; Lēna fona mūzika (kuras ritms ir lēnāks par jūsu sirdsdarbību). Nekas nav atstāts nejaušības ziņā. Viss ir iekārtots tā, lai jūs justos ērti, paliktu ilgāk un iegādātos vairāk.
4. Nogurums no lēmumu pieņemšanas
Sākumā jūs pieņemat racionālus lēmumus. Taču laika gaitā aktivizējas smadzeņu zonas, kas atbild par emocijām. Tas padara jūs neaizsargātākus pret impulsīviem pirkumiem.
Lasi vēl: Briesmīgs lietusgāzes mākonis virzās uz mūsu pusi– kādus laikapstākļus sagaidīsim tuvākajā laikā
Katrs jūsu pieņemtais lēmums samazina nākamā lēmuma kvalitāti. Smadzenes nogurst. Tāpēc lielveikaliem ir izdevīgi, ja jūs pēc iespējas ilgāk atrodaties iekšā. Tieši tādēļ visas “sliktās” preces – konfektes, šokolāde, grādīgie dzērieni utml.- vienmēr ir tuvu kasei.
5. Arhitektūra
19. gadsimtā lielveikalos pārdeva aptuveni 200 produktu. 90. gados – aptuveni 7000. Mūsdienās – aptuveni 40 000. Jo vairāk produktu, jo vairāk lēmumu jāpieņem – un jo ilgāk jūs klejosiet pa lielveikalu ejām (skatiet 4.punktu).
Grūti atrast nepieciešamo?
Tā arī ir paredzēts – tas jūs ilgāk aiztur veikalā. Tāpēc pirmās nepieciešamības preces – piena produkti, olas, maize, gaļa un zivis – atrodas pašā aizmugurē. Jums ir jāiet cauri visam veikalam, kur pa ceļam jūs kārdina ar dažādiem našķiem. Papildu fakts: vidējais iepirkumu groza izmērs ir trīskāršojies kopš 70.gadiem – jo lieli ratiņi liek pirkt vairāk.
(Tāpēc es vienmēr ņemu mazo grozu, bet tik un tā pērku pārāk daudz).
Turpinājumu lasiet nākošajā lapā
Tevi noteikti interesēs
- Putns ielido mājā ne velti – kādi ir galvenie iemesli un ko tas vēlas pavēstīt saimniekiemby Rinalds Bergmanis
- Aizbraucu uz vasarnīcu Olainē un tur pamanīju melnu somu — biju patīkami pārsteigta, to atverotby Rinalds Bergmanis
- Kāpēc nevajadzētu kāpt pāri savam guļošajam dzīvesbiedramby Rinalds Bergmanis