No 1.janvāra CSDD TA gaidāmi jauni noteikumi: ”Diemžēl daļai autovadītāju būs lielas izmaksas”

No 1. janvāra tehniskajā apskatē CSDD stāsies spēkā jauni noteikumi. Šie noteikumi daļai autovadītāju var likt maciņu vērt plašāk.

Vairāk nekā pusei (55%) autovadītāju, kuri ieradās uz bezmaksas cieto daļiņu filtra (DPF) un riepu protektora pārbaudi, filtri neatbilda jaunajos noteikumos noteiktajām prasībām. Sākot ar nākamo gadu, šādi transportlīdzekļi tehnisko apskati vairs nevarēs iziet.

Jaunās prasības no janvāra

Šāda situācija atklājās pagājušās nedēļas nogalē Biķerniekos rīkotajās bezmaksas kvēpu filtru un riepu protektora pārbaudēs, kuras organizēja interneta veikals IC24.lv sadarbībā ar Ceļu satiksmes drošības direkciju (CSDD). Organizatori gan atzīmē, ka šo iespēju, visticamāk, izmantoja galvenokārt tie autobraucēji, kuriem jau bija aizdomas par iespējamām problēmām, piemēram, ar DPF filtru.

Kopš šī gada CSDD ir sākusi pārbaudīt kvēpu filtru funkcionēšanu, un spēkā ir prasība – ja izplūdes gāzēs konstatētā cieto daļiņu koncentrācija pārsniedz atļauto robežu, tehniskajā apskatē transportlīdzeklim tiek piešķirts pirmais vērtējums.

Savukārt no 2026. gada janvāra šādos gadījumos tiks piemērots jau otrais vērtējums, kas nozīmē, ka defekts būs jānovērš viena mēneša laikā. Ja tas netiks izdarīts, transportlīdzeklim būs liegts piedalīties ceļu satiksmē.

Problēmas tiek atliktas uz vēlāku laiku

“Visās automašīnās, kas tika atvestas uz bezmaksas pārbaudi, 55% gadījumu kvēpu filtrs bija bojāts, nedarbojās vai vispār nebija uzstādīts,” stāsta IC24.lv pārstāvis Ivars Klints.

VIDEO:

Tāpat kā vasaras beigās notikušajā pirmajā bezmaksas pārbaudē, arī šoreiz aptuveni ceturtā daļa dalībnieku bija ar automašīnām, uz kurām jaunās prasības neattiecas – tas ir, ar transportlīdzekļiem, kas ražoti līdz 2013. gadam, vai ar benzīna dzinēju. “Tas parāda, ka sabiedrības informētības līmenis par šīm prasībām nav pieaudzis.

Tāpat tas liecina, ka daudzi autobraucēji, kurus jaunais regulējums tieši skar, joprojām nav gatavi nepieciešamajām izmaiņām un atliek problēmas risināšanu līdz pēdējam brīdim,” norāda Klints.

Vienlaikus daļa autovadītāju par DPF problēmām jau bija informēti pēc tehniskās apskates veikšanas un uz pasākumu devās apzināti – lai saņemtu profesionālu konsultāciju.

Katram desmitajam – vēl aizvien vasaras riepas

Pārbaudes apliecināja arī to, ka aptuveni desmitā daļa autovadītāju joprojām brauc ar vasaras riepām.

Lasi vēl: Mana bijusī sieva atsūtīja mūsu meitu pie mums uz Jauno gadu ar zīmīti kabatā – izlasījis to es pamatīgi apmulsu

Papildus DPF filtru diagnostikai un konsultācijām Biķerniekos bija iespēja pārbaudīt arī riepu protektora dziļumu. Rezultāti liecina, ka katrai desmitajai automašīnai novembra sākumā vēl bija vasaras riepas. Savukārt apmēram piektajai mašīnai, kas jau bija aprīkota ar ziemas riepām, protektora atlikums bija no 4 līdz 5,5 milimetriem, kas nozīmē – braukšanai pa sniegu un apledojušu ceļu šādas riepas nav pietiekami drošas.

Eksperti atgādina, ka riepas ieteicams mainīt brīdī, kad gaisa temperatūra pastāvīgi saglabājas ap +7 °C. Tāpat viņi iesaka vismaz reizi mēnesī pārbaudīt riepu spiedienu, īpaši pēc riepu maiņas, kad tās vēl “pielāgojas” riteņu diskiem. Nereti pietiek ar dažām minūtēm degvielas uzpildes stacijā, lai brauciens būtu drošāks un riepas kalpotu ievērojami ilgāk.