No 1.janvāra nepatīkama ziņa sagaida visus kravas transportlīdzekļa vadītājus: ”Ceļi tiek viņu dēļ sabojāti”

No 1.janvāra nepatīkama ziņa sagaida visus kravas transportlīdzekļa vadītājus. Sociālajā vidē daudzi kravas vadītāji ir izteikuši neapmierinātību pret šo gaidāmo plānu. 

No 1. janvāra plānots paaugstināt lielāko daļu autoceļu lietošanas nodevu jeb vinješu likmju kravas transportlīdzekļiem, kuru pilnā masa pārsniedz trīs tonnas, – šādu lēmumu otrdien pieņēma valdība. Satiksmes ministrija (SM) norāda, ka grozījumu mērķis ir noteikt nodevas tādā apmērā, kas precīzāk atspoguļotu reālās infrastruktūras uzturēšanas izmaksas, ņemot vērā kravas transporta radīto noslodzi uz ceļiem.

Tāpat grozījumi paredz ieviest nulles likmi bezemisiju transportlīdzekļiem, savukārt emisiju radošajiem transportlīdzekļiem nodevas apmērs tiks noteikts atbilstoši to izmešu daudzumam.

Papildus plānots paplašināt maksas ceļu tīklu, iekļaujot tajā arī valsts reģionālos autoceļus, kas atrodas paralēli galvenajiem autoceļiem vai ved uz ostām. Šīs izmaiņas iecerētas, lai novērstu situācijas, kurās pārvadātāji apzināti izvēlas alternatīvus maršrutus ārpus maksas ceļu zonas, tādējādi izvairoties no nodevas maksāšanas.

Tomēr..

Ministrija uzsver, ka Latvijā autoceļu lietošanas nodeva tiek piemērota kravas transportlīdzekļiem ar maksimālo pilno masu virs trim tonnām, kas pārvietojas pa valsts galvenajiem un tiem pielīdzinātajiem reģionālajiem autoceļiem. Nodevas lielums ir atkarīgs no transportlīdzekļa masas, asu skaita, izmešu klases un izvēlētā nodevas perioda. Iekasētie līdzekļi tiek novirzīti to ceļu uzturēšanai un attīstībai, pa kuriem nodeva tiek piemērota.

Līdz šim transportlīdzekļiem un to sastāviem ar pilno masu 3,501–12 tonnas un izmešu līmeni “Euro 0, I, II” dienas likme bija 15 eiro, nedēļas – 37 eiro, mēneša – 74 eiro, bet gada likme – 760 eiro. Turpmāk šiem pašiem transportlīdzekļiem dienas maksa būs 17 eiro, nedēļas – 43 eiro, mēneša – 87 eiro un gada – 870 eiro.

VIDEO:

Savukārt transportlīdzekļiem un to sastāviem ar pilno masu 3,001–3,5 tonnas un izmešu līmeni “Euro VI un mazāk piesārņojošs” dienas likme līdz šim bija pieci eiro, bet nedēļas – 12 eiro. Turpmāk dienas likme pieaugs līdz septiņiem eiro, bet nedēļas – līdz 18 eiro.

Ministrija akcentē, ka, neraugoties uz nodevas eksistenci, kravas autotransports joprojām ir galvenais pārvadājumu veids tranzīta un iekšzemes loģistikā. It īpaši smagie transportlīdzekļi ar lielu asu noslodzi būtiski paātrina ceļu bojāšanos. Kravu apjoms pieaug, tādējādi palielinot gan infrastruktūras nodilumu, gan sastrēgumus, gan arī kaitīgo izmešu daudzumu.

Vienlaikus dzelzceļš Latvijā ir nepilnīgi noslogots un spēj uzņemt vairāk kravu, taču autotransporta relatīvi zemās izmaksas ne vienmēr motivē uzņēmējus pāriet uz videi draudzīgākiem pārvadājumiem. Lai to veicinātu, SM turpina ieceri attīstīt sauso ostu principu, veidojot loģistikas centrus tālāk no ostām, kur kravas pārkrautu no autotransporta uz dzelzceļu.

Satiksmes ministrs Atis Švinka (P) norāda, ka reģionālo autoceļu stāvoklis bieži pasliktinās negodprātīgas rīcības dēļ – proti, kravas transportlīdzekļi, mēģinot izvairīties no vinjetes iegādes, izvēlas reģionālos ceļus, kas nav paredzēti šādai slodzei. Šo ceļu remontam pēc tam nepieciešami papildu līdzekļi.

Lasi vēl: Tas sāksies 5. decembrī un ilgs 7 dienas: sinoptiķi brīdina, kas sagaidāms

Viņš uzsver, ka, paplašinot maksas ceļu tīklu, mazināsies iespējas izvairīties no nodevas nemaksāšanas, un kravu pārvadājumi vairāk tiks novirzīti uz tam atbilstošiem galvenajiem autoceļiem. Tajā pašā laikā jaunās vinješu likmes veicinās videi draudzīgāku transportlīdzekļu izmantošanu.

1. janvārī stāsies spēkā grozījumi Autoceļu lietošanas nodevas likumā, paaugstinot lielāko daļu vinješu likmju transportlīdzekļiem virs trim tonnām. Lielāks likmju kāpums noteikts transportlīdzekļiem ar lielākiem izmešiem un vinjetēm īsākiem periodiem, savukārt videi draudzīgāko auto gada likme būs zemāka. Mērķis – motivēt izmantot videi saudzīgākus kravas auto un iegādāties vinjetes ilgākam periodam.