LED optika pēdējos gados kļuvusi par īstu modi autovadītāju vidū. Spilgta gaisma, moderns dizains un uzlabota redzamība padara braucienus ērtākus.
Taču LED lampu uzstādīšana vietā ierastajām halogēna lampām prasa piesardzību. Nepareiza izvēle vai regulēšana var beigties ne tikai ar sodu, bet arī īstu bīstamību uz ceļa.
Galvenais risks saistīts ar pretimbraucošo vadītāju apžilbināšanu. Ja gaismas stars ir nepareizi novirzīts, negadījumu varbūtība būtiski palielinās. Saskaņā ar likumu Ceļu darbiniekiem ir tiesības sodīt vadītāju par lukturu neatbilstību noteiktajiem standartiem.
Atbilstoši Administratīvās atbildības kodeksam šie pārkāpumi tiek sodīti ar naudas sodu 80 eiro apmērā daudzās valstīs Austrumeiropā, piemēram, Krievijā. Agrāk par to pat varēja atņemt tiesības uz gadu, taču kopš 2019. gada šāds sods tiek piemērots tikai smagu pārkāpumu gadījumos — piemēram, ja uzstādīta aizliegta gaismas krāsa, piemēram, sarkana.
Lai LED lukturi nebūtu problēma, bet ieguvums, svarīgi ņemt vērā tehniskos nianses. Lampām jābūt sertificētām un atbilstošām standartiem. Ļoti svarīgi ir pareizi noregulēt gaismas staru, lai tas apgaismotu ceļu, bet neapžilbinātu pretimbraucošos.
Autovadītājiem, kas neuzticas savām prasmēm, labāk vērsties pie speciālistiem. Mūsdienās tirgū pieejami legāli un sertificēti risinājumi, kas nepaļauj likumu un ļauj droši nomainīt halogēna lampas.
Īpaši aktuāla apgaismojuma tēma ir rudenī un ziemā. Īsais diennakts gaismas periods un sarežģīti laikapstākļi prasa ideālu automašīnas tehnisko sagatavotību. LED lukturi var palielināt drošību, taču jāatceras arī par citiem elementiem: riepu un bremžu stāvokli, apkures un logu apsildes sistēmas darbību. Tieši komplekss piegājiens — savlaicīga apkope, visu mezglu pārbaude un kvalitatīvu lampu lietošana — samazina negadījumu risku uz ceļa.
Tātad LED lukturu uzstādīšana spēj ne tikai mainīt automašīnas izskatu, bet arī patiesi palielināt braukšanas komfortu. Galvenais — neignorēt likumdošanas prasības un tehniskās normas. Tad LED optikas priekšrocības darbosies drošības labā, nevis pret to.
Bet kā ar Latviju un tās noteikumiem?
Informējam, ka, ja vienā luktura korpusā ir ievietoti vairāki vienas funkcijas gaismas avoti (arī dažāda tipa), kas darbojas tikai vienlaikus, tie tiek uzskatīti par vienu konkrētās funkcijas lukturi. Atgādinām, ka visām uzstādītajām gaismas ierīcēm (tostarp LED tipa tālajiem lukturiem) obligāti jābūt marķētām un sertificētām, jo tikai šādu lukturu izmantošana ir atļauta.
Palielināta brīvkustība ir detaļu (piemēram, balstšarnīru, šarnīru, gultņu u.c.) un kustīgo savienojumu (kardānpārvadu, motociklu dakšu gultņojumu, sailentbloku, stūres mehānismu un to piedziņas elementu u.c.) aksiāla vai radiāla kustība, kas radusies transportlīdzekļa lietošanas laikā un ir vizuāli pamanāma, jūtama ar tausti vai citādi konstatējama bez mērierīču palīdzības. Tā pārsniedz transportlīdzekļa ražotāja noteiktās pieļaujamās vērtības, ja šādas ir definētas.
Lasi vēl: Nekad nedāviniet šīs 4 lietas nevienam – jūs varat zaudēt naudu un pat veselību
Par šarnīra izjukšanas bīstamību uzskatāma situācija, kad šarnīrs ir būtiski nodilis, mehāniski bojāts, nav pietiekami nospriegots (piemēram, nepieskrūvēts) vai nav nodrošināts pret atskrūvēšanos (nav sprosta elementa vai speciālas paplāksnes/uzgriežņa). Šādos gadījumos pat nelielas slodzes vai kustības rada izteiktu aksiālu vai radiālu brīvkustību, kas var novest pie šarnīra lūzuma vai sadalīšanās. Tas savukārt padara transportlīdzekli nevadāmu un rada nopietnus draudus satiksmes drošībai.