No septembra stājas spēkā nopietnas izmaiņas ceļu satiksmes noteikumos, kas skars gandrīz visus autovadītājus – kurā valstī

“Septembrī stāsies spēkā būtiskas izmaiņas ceļu satiksmes noteikumos, kas skars gandrīz visus autovadītājus” — par kuru valsti ir runa?

Jaunie grozījumi Administratīvās atbildības kodeksā paredz tiesību atņemšanu uz laiku no 1 līdz 3 mēnešiem par ārējo apgaismojuma ierīču nepareizu izmantošanu.

Jauno ierobežojumu būtība

Aizliegts jebkādas lukturu konstrukcijas maiņas bez atbilstošas sertifikācijas un izmaiņu reģistrēšanas dokumentos. Tas attiecas uz ksenona vai LED spuldžu uzstādīšanu vietā, kur ir rūpnīcas halogēna lukturis, lēcu nomaiņu uz nesertificētiem analogiem, kā arī uz tūninga lukturu izmantošanu bez ECE vai GOST marķējuma.

Sodīta tiks arī nepareiza lukturu regulēšana, kas apžilbina pretī braucošos vadītājus, un dienas gaitas lukturu izmantošana tuvās gaismas vietā tumšajā laikā.

Iemesli noteikumu stingrināšanai

Valsts ceļu likumsargi dati liecina, ka nepareiza apgaismojuma izmantošana izraisa 14% smagu ceļu satiksmes negadījumu šoseju posmos. Galvenie riski ir pretimbraucošo vadītāju apžilbināšana, nepareiza gaismas sadale un bīstamu „aklo zonu” radīšana uz ceļa. Šis viss attiecas uz Krieviju un citām Austrumeiropas valstīm.

Iestāde uzsver, ka daudzi negadījumi notiek dēļ vizuāli likumīgas, bet tehniski nepareizas gaismas.

Kā izvairīties no problēmām

Autovadītājiem ieteicams pārbaudīt uzstādāmo spuldžu un optikas atbilstību, pieprasīt atbilstības sertifikātus, regulāri veikt lukturu regulēšanu – īpaši pēc piekares remonta vai avārijas. Jāizvairās no nesertificētiem lutukriem no interneta veikaliem un visām konstrukcijas izmaiņām jābūt reģistrētām.

Bet kā ar Latviju?

Informējam, ka gadījumos, kad vienā luktura korpusā ir ievietoti vairāki gaismas avoti, kas paredzēti vienas un tās pašas funkcijas veikšanai (tie var būt arī dažāda tipa), un šie avoti ieslēdzas vienlaikus, tad visa šī sistēma tiek uzskatīta par vienu konkrētās funkcijas lukturi.

Vēršam uzmanību, ka jebkurai uzstādītajai gaismas ierīcei, tostarp arī LED tipa tālās gaismas lukturiem, obligāti jābūt atbilstoši marķētai un sertificētai. Tikai šādas prasības izpildījušu lukturu uzstādīšana ir pieļaujama un atzīstama par atbilstošu normatīvajām prasībām.

Palielināta brīvkustība ir tāda transportlīdzekļa detaļu – piemēram, balstšarnīru, šarnīru, gultņu – kā arī kustīgo savienojumu, tostarp kardānpārvadu, motocikla dakšas gultņojumu, sailentbloku, stūres mehānismu un to piedziņas elementu, – aksiāla vai radiāla kustība, kas rodas transportlīdzekļa ekspluatācijas laikā.

Šāda brīvkustība ir vizuāli redzama, jūtama ar tausti vai konstatējama citādā veidā, neizmantojot mērierīces, un tā pārsniedz transportlīdzekļa ražotāja noteiktās pieļaujamās robežas, ja ražotājs šādas ir definējis.

Lasi vēl: Reiz ņēmu naudu ārā no bankomāta un tas man izdeva vairāk nekā man bija kontā – stāstu ko darīju tālāk

Savukārt šarnīra izjukšanas bīstamība iestājas situācijās, kad šarnīrs ir tik ļoti izdilis, mehāniski bojāts, nepietiekami pievilkts vai vienlaikus arī nav nodrošināts pret atskrūvēšanos (piemēram, nav uzstādīts sprostelements vai speciāla paplāksne/uzgrieznis), ka pat pie nelielām slodzēm vai kustībām rodas izteikta aksiāla vai radiāla brīvkustība. Šādos apstākļos šarnīrs var salūzt vai izjukt, padarot transportlīdzekli nevadāmu, līdz ar to radot tiešus draudus ceļu satiksmes drošībai.