Patēriņa cenu dinamika 2025. gada novembrī: inflācija turpina mazināties

Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) apkopotie dati par patēriņa cenu izmaiņām 2025. gada novembrī liecina par gan mēneša, gan gada inflācijas tendencēm.

Novembrī salīdzinājumā ar iepriekšējo mēnesi – oktobri – patēriņa cenu līmenis samazinājās par 0,3%. Gada griezumā, salīdzinot 2025. gada novembri ar 2024. gada novembri, inflācija joprojām bija pozitīva, sasniedzot 3,8%. Tomēr ir vērojama tendence inflācijas mazināšanās virzienā, jo mēnesi iepriekš (oktobrī) gada inflācija bija augstāka – 4,3%.

Analizējot cenu līmeni ilgākā termiņā, 12 mēnešu vidējais patēriņa cenu pieaugums, rēķinot pret iepriekšējiem 12 mēnešiem, novembrī sasniedza 3,7%.

 

Mēneša cenu izmaiņas: lētāka pārtika un transports

Novembra deflāciju (-0,3%) lielā mērā ietekmēja divas nozīmīgas patēriņa preču un pakalpojumu grupas. Lielākā negatīvā ietekme uz vidējo cenu līmeni bija vērojama ar transportu saistītās precēs un pakalpojumos, kas kopējo rādītāju pazemināja par −0,2 procentpunktiem, kā arī pārtikas un bezalkoholiskajiem dzērieniem ar −0,1 procentpunktu ietekmi. Vienīgā nozīmīgā grupa, kas deva pozitīvu ieguldījumu, bija dažādas preces un pakalpojumi, palielinot rādītāju par +0,1 procentpunktu.

 

Pārtikas cenu dinamika mēneša laikā

Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu segmentā cenas mēneša laikā vidēji samazinājās par 0,5%. Šo kritumu galvenokārt noteica akcijas un sezonālie faktori:

Būtiskākā lētāka prece: Kafija (-2,3%) un svaigi augļi (-3%).

Akciju ietekmē lētāki: Siers un biezpiens (-2,5%), augļu un dārzeņu sulas (-6,8%), kā arī piens (-2,8%) un mājputnu gaļa (-1,6%). Lētākas kļuva arī šokolāde (-1,5%), saldējums (-4%), piena produkti (-1,5%) un brokastu pārslas (-6%).

Citu iemeslu dēļ lētāki: Kartupeļi (-5,6%) un cūkgaļa (-1%).

Tomēr pārtikas kategorijā bija arī atsevišķi sadārdzinājumi, piemēram, svaigiem dārzeņiem (+9,4%) un žāvētām, kūpinātām vai sālītām zivīm (+6,3%). Dārgāki kļuva arī makaronu izstrādājumi (+2,9%) un maize (+0,4%) pēc akciju perioda beigām.

 

Citu grupu izmaiņas

Transports: Kļuva lētāks par 1,2%, pateicoties ievērojamam cenu samazinājumam pasažieru aviopārvadājumiem. Degvielas cenas turpināja kāpt par 0,6%, lai gan autogāze kļuva lētāka.

VIDEO:

Alkoholiskie dzērieni un tabaka: Cenas samazinājās par 0,5%, jo alus un stiprie alkoholiskie dzērieni kļuva lētāki, kamēr vīns sadārdzinājās. Tabakas izstrādājumi pieauga par 0,1%.

Dažādas preces un pakalpojumi: Novērots būtisks cenu pieaugums par 2%, ko virzīja personīgās higiēnas un skaistumkopšanas līdzekļu, kā arī uzturēšanās maksas veco ļaužu pansionātos sadārdzināšanās.

Citas nozīmīgas tendences: Dabasgāze, siltumenerģija un viesnīcu pakalpojumi kļuva lētāki, savukārt pieauga cenas elektroenerģijai un apģērbiem.

 

Gada inflācijas virzītājspēki (Novembris 2025 pret Novembri 2024)

Gada inflāciju 3,8% līmenī visbūtiskāk ietekmēja trīs galvenās grupas: pārtika un bezalkoholiskie dzērieni (iedvesa +1,4 procentpunktus), ar mājokli saistītas preces un pakalpojumi (+1,1 procentpunkts) un transports (+0,3 procentpunkti).

Pārtikas cenu kāpums gada laikā

Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu cenas gada laikā palielinājās par 5,2%. Šo pieaugumu veidoja:

Būtiskākie sadārdzinājumi: Kafija (+34,2%), liellopu gaļa (+26,6%), olas (+19,6%), šokolāde (+17,2%) un mājputnu gaļa (+15,5%).

Citu preču sadārdzinājumi: Cenas pieauga maizei (+2%), konditorejas izstrādājumiem (+4,7%) un pienam (+3,1%).

Tomēr daži pārtikas produkti kļuva lētāki, tai skaitā olīveļļa (-8,9%), kartupeļi (-6,1%) un svaigi dārzeņi (-2,1%).

Būtiskākās izmaiņas citās grupās gada laikā

Mājoklis: Cenas palielinājās par 6,2%. Šeit dominēja elektroenerģijas dārdzība (+14,2%), kā arī mājokļa apsaimniekošanas, uzturēšanas, remonta un īres pakalpojumu sadārdzināšanās.

Transports: Cenu pieaugums par 2,2% galvenokārt degvielas cenu kāpuma dēļ (+2,5%). Dīzeļdegvielas cenas pieauga par 3,5%, bet benzīna vidējā cena palika nemainīga.

Restorāni un viesnīcas: Vidējais cenu līmenis pieauga par 5,4%, ko noteica gan ēdināšanas pakalpojumu (+4,9% restorānos, +8,2% ātrās ēdināšanā), gan viesnīcu pakalpojumu sadārdzināšanās.

Veselības aprūpe: Cenu pieaugums par 3,7%, ko ietekmēja ārstu, zobārstniecības un medicīnas analīžu pakalpojumu izmaksu pieaugums.

Alkohols un tabaka: Vidējais cenu līmenis pieauga par 2,1%. Kamēr tabakas izstrādājumi dārdzinājās par 9,4%, alkoholisko dzērienu cenas samazinājās (-1,8%) stiprajiem un alum.