Ziemā, īpaši mūsu klimatā, daudzi autovadītāji pirms izbraukšanas ļauj motoram pastrādāt tukšgaitā, lai tas uzsiltu. Ražotāji bieži saka, ka tas nav nepieciešams, tomēr realitātē šis ieradums ir saprotams — aukstā salonā braukt nav patīkami. Turklāt gaisa temperatūra salonā ir cieši saistīta ar dzesēšanas šķidruma uzsilšanu.
Kad tieši sākt kustību, var noteikt dažādos veidos.
Ziemā, kad motors tiek iedarbināts auksts, daudzas modernās automašīnas automātiski palielina apgriezienus. Tahometrā redzami rādījumi, kas pārsniedz 1500 apgriezienus minūtē, un tas palīdz dzinējam ātrāk uzsilt. To nodrošina vadības bloks, kas īslaicīgi palielina degvielas un gaisa attiecību cilindros, lai paātrinātu sasilšanu.
Tas palīdz vadītājam saprast, kad motors gatavs kustībai, taču ne visās automašīnās uz paneļa redzama dzesēšanas šķidruma temperatūra. Dažkārt to var redzēt tikai ar diagnostikas ierīci vai īpašu izvēlni. Turklāt daudziem auto temperatūras rādītāja bultiņa sāk kustēties tikai pēc aptuveni 50 °C, tāpēc precīzi noteikt, cik silts ir motors, ne vienmēr iespējams.
Daudzi autovadītāji ziemā skatās nevis uz temperatūras rādītāju, bet uz motora apgriezieniem. Kad dzinējs uzsilst, tie pakāpeniski samazinās — līdz brīdim, kad motors darbojas vienmērīgi un klusi. Tieši tad var sākt braukt.
Pieredze rāda, ka jau pie dzesēšanas šķidruma temperatūras ap +20 °C motors un eļļa ir pietiekami uzsiluši. Sildītājs sāk dot siltu gaisu, un automašīna gatava ceļam. Turklāt kustībā dzinējs uzsilst vēl ātrāk, tāpēc drīz salonā kļūst silti un ērti.
Daudzi autovadītāji ziemā izmanto nelielu palīgu — diagnostikas skeneri. Tas palīdz saprast, cik silts jau ir motors un kādā brīdī var droši sākt braukt. To pietiek izdarīt vienreiz, lai turpmāk zinātu, kā motors uzvedas, kad sasilst.
Piemēram, mans auto pie dzesēšanas šķidruma temperatūras ap +20 °C rāda apmēram 1000 apgriezienus minūtē. Ja tahometra rādītājs (tā ir tā bultiņa, kas rāda motora apgriezienus) nokrīt līdz šim līmenim, var droši sākt kustību — motors jau ir pietiekami iesilis, un tam vairs nav pārāk liela slodze.
Kad sāk braukt, dzinējs sasilst vēl ātrāk. Pēc dažām minūtēm bultiņa nokrītas vēl zemāk — līdz parastajiem rādījumiem — un motors strādā mierīgi, bez liekas piepūles.
Kopumā var teikt — nav jāgaida, līdz motors pilnībā uzkarst. Pietiek, ja tas nedaudz iesilis un apgriezieni nokritušies līdz ierastajam līmenim. Tad auto darbosies vienmērīgi, un arī salonā ātri kļūs silti.
Kā ir ar jums — vai jūs ziemā parasti sildāt auto pirms braukšanas, vai uzreiz dodaties ceļā? Raksti komentāros.










