Plānots, ka pavisam drīz Rīgas centrā būs aizliegts iebraukt atsevišķu kategoriju automašīnām

Foto – Pixabay

Jau tuvāko gadu laikā dažu kategoriju automašīnām varētu tikt liegta iebraukšana Rīgas centrā – vai arī tā kļūs ļoti dārga. Tas saprotams no Rīgas domes Mājokļu un vides komitejas plāniem, kas izstrādāti līdz 2027.gadam.

Šos plānus dēvē par zemo izmešu zonu galvaspilsētas centrā. Lai gan šobrīd vēl tiek izstrādāti šīs zonas darbības pamatprincipi, jau ir skaidrs, ka ierobežojumi varētu attiekties gan uz Rīgas vēsturisko centru, gan teritoriju ap “dzelzceļa gredzenu”, tātad faktiski uz visu pilsētas centrālo daļu. Vienkāršos vārdos runājot – šie ierobežojumi attiektos uz automašīnām, kurām ir iekšdedzes dzinēji – benzīns, dīzelis vai auto gāze.

Līdzīgas zonas jau ir izveidotas daudzās Eiropas pilsētās, kur tas palīdzējis būtiski samazināt transporta plūsmu un gaisa piesārņojumu. Piemēram, Oslo automašīnām ar augstāku izmešu līmeni tiek piemērotas ievērojamas ceļu maksas – no 4 līdz 9 eiro, atkarībā no auto veida, izmešu apjoma, diennakts laika un atrašanās vietas tuvuma centram. Rīgā pagaidām nav vienprātības par to, kā tieši zona darbosies – par to joprojām notiekot diskusijas.

Foto – Pixabay

Organizācijas “Pilsēta cilvēkiem” pārstāvis Mārtiņš Kozlovskis uzsvēris, ka šādas pārmaiņas jāievieš pakāpeniski, izmantojot pilotprojektu, lai mazinātu sabiedrības pretestību. Viņš atsaucas uz citu Eiropas pilsētu pieredzi, kur šāda pieeja sevi ir attaisnojusi un neviena no pilsētām šādu soli nenožēlo.

Lasi vēl: Katram ir cilvēki, ko mīlēt savā dzīves ceļā: populārais latviešu dziedātājs Ainars Bumbieris nāk klajā ar jaunumiem

Savukārt Mājokļu un vides komitejas priekšsēdētājs Viesturs Zeps uzsver, ka zemo izmešu zonas izveide atbilst Eiropas Savienības prasībām. Mērķis ir uzlabot gaisa kvalitāti, attīstīt ilgtspējīgu mobilitāti un modernizēt pilsētvidi. Plānots samazināt autotransporta īpatsvaru, trokšņa līmeni un veicināt iedzīvotāju pāreju uz videi draudzīgākiem pārvietošanās veidiem – ar kājām, ar velosipēdu vai ar sabiedrisko transportu.

Foto – ekrānuzņēmums

Satiksmes ministrijas dati rāda, ka pa Rīgas ielām katru dienu pārvietojas gandrīz trešdaļa no visiem Latvijā reģistrētajiem auto, no kuriem daudzi izdala paaugstinātu izmešu daudzumu. Zeps gan brīdina – lai izmaiņas būtu patiešām efektīvas, būs rūpīgi jāizvērtē dažādi iespējamie scenāriji. Viņš uzsver, ka jāvēršas pret konkrētām problēmsituācijām, kad satiksmes ierobežojumi vienā rajonā vienkārši netiek pārvietoti uz citu.