Es saņēmu administratīvo sodu par braukšanu pa sabiedriskā transporta joslu. Tomēr šādi rīkoties mani palūdza likumsargu ekipāa, kura tur bija ieradusies. Stāstu tālāk.
Tajā dienā notika ceļu satiksmes situācija, kura dēļ likumsargu darbinieki pārņēma satiksmes regulēšanu un norādīja visiem transportlīdzekļu vadītājiem apbraukt negadījuma vietu, izmantojot sabiedriskā transporta joslu. Vai šādā situācijā likumsargiem nevajadzētu atcelt sodu, jo darbība tika veikta, izpildot viņu norādījumus?
Ko atbildēja jurists
Vēršam uzmanību, ka sniegtā informācija ir konsultatīva un nav saistoša tiesību piemērotājiem. Saskaņā ar Ceļu satiksmes likuma 19. panta pirmo daļu, visiem ceļu satiksmes dalībniekiem ir pienākums ievērot un izpildīt likumsargu darbinieku norādījumus. Tāpēc šajā gadījumā ieteicams pārsūdzēt pieņemto lēmumu par naudas soda piemērošanu, iesniedzot brīvā formā skaidrojumu ar iespējami detalizētu situācijas un vietas aprakstu.
Lai gan ceļu satiksmes organizēšanu parasti nosaka ceļa zīmes un apzīmējumi, likumsarga darbinieka norādījumiem ir augstāks spēks, jo tie atspoguļo aktuālo satiksmes kārtību konkrētajos apstākļos, kas atšķiras no ierastās situācijas. Amatā augstākai iestādes amatpersonai, pārskatot pieņemto lēmumu, ir pienākums, ja nepieciešams, pieprasīt no Valsts likumsargu informāciju par attiecīgajā laikā un vietā dotajiem likumsargu norādījumiem ceļu satiksmē.
Kāpēc pieredzējuši autovadītāji vienmēr iekāpj ceļu likumsargu patruļmašīnās
Kad ceļu likumsargu darbinieks izraksta autovadītājam sodu, viņš gandrīz vienmēr lūdz vadītājam apsēsties patruļas automašīnā. Vairumā gadījumu autovadītāji piekrīt, taču daži kategoriski atsakās sēdēt patruļas automašīnā, uzskatot, ka tā ir pareiza rīcība. Turklāt ir daudz tiešsaistes publikāciju, kas sniedz padomus autovadītājiem par to, kā pareizi atteikt ceļu darbinieka lūgumu apsēsties patruļas automašīnā.
Kā auto juristi, mēs varam teikt, ka vadītājam ir labāk sēdēt patruļas automašīnā, pat ja tiek izrakstīts sods, un mēs tagad paskaidrosim, kāpēc.
Vai autovadītājam ir jāsēž patruļas automašīnā, lai tiktu izrakstīts sods?
Nē, nav. Likumsarga darbinieks var tikai lūgt vadītājam apsēsties patruļas automašīnā, un vadītājam ir likumīgas tiesības atteikties, tāpēc vadītājam nav pienākuma izpildīt šo lūgumu. Tomēr pastāv izņēmums. Autovadītājam būs jāsēž patruļas automašīnā, ja pastāv aizdomas par transportlīdzekļa vadīšanu grādīgo dzērienu ietekmē. Šajā gadījumā inspektors veiks pārbaudi. Tāpēc viņu klātbūtne patruļmašīnā ir obligāta. Lai cik smieklīgi tas neizklausītos, pārbaudi nav iespējams veikt bez vadītāja klātbūtnes, tāpēc viņiem būs jāsēž.
Kāpēc vadītājam ir labāk sēdēt patruļmašīnā?
Patruļmašīnai ir videonovērošana gan automašīnas priekšā, gan iekšpusē, un audio tiek ierakstīts, tāpēc vadītājs to var izmantot savā labā.
Patruļmašīnā vadītājs varēs uzdot ceļu inspektoram jautājumus par savu ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumu. Ceļu inspektors, apzinoties, ka viņu filmē automašīnas kamera, nevarēs atteikt vadītāja atbildes, jo viņam būs jāsniedz atbildes par pārkāpumu. Turklāt, atbildot uz vadītāja jautājumiem, nevar maldināt vadītāju, jo vadītājs saprot, ka viņu filmē kamera un viņa maldināšana var tikt atklāta. Tāpēc, atrodoties automašīnā, teiks patiesību. Tomēr, ja vadītāja saruna notiek ārpusē, likumsargs bieži vien maldina vadītājus.
Patruļmašīnā vadītājs var pieprasīt videoierakstu. Lai gan likumsargs ārpusē var atteikties, zinot, ka neviens cits kā vadītājs viņu nedzirdēs, automašīnā viņš to nedarīs.
Daudzi autovadītāji, iespējams, no personīgās pieredzes ir pamanījuši, ka ceļu satiksmes inspektors izdara psiholoģisku spiedienu uz vadītāju. Ceļu satiksmes inspektors to nepieļaus, ja vadītājs pats sēdēs patruļmašīnā. Tas atkal ir pateicoties patruļmašīnā esošajai kamerai. Tas nozīmē, ka inspektors vadītāja automašīnā pieklājīgi un korekti sazināsies ar vadītāju.
Lasi vēl: Pie manis uz Rīgu atbrauca paziņa no Holandes: ieejot mūsu veikalā viņš samulsa ieraugot šo skatu
Vēl viena patruļmašīnas vadīšanas priekšrocība ir tā, ka kamera iekšpusē ierakstīs visu protokola sastādīšanas procesu. Tādēļ, ja ceļu darbinieks izdara kādus pārkāpumus, tos var identificēt, pārskatot videoierakstu. Daudzi varētu teikt: “Tad kāda ir priekšrocība? Viņi mums video nedos, mēs to vienkārši neredzēsim.” Tā noteikti ir taisnība, bet tikai puse no stāsta.
Ja vadītājs pieprasa videoierakstu, tas viņam noteikti netiks dots. Tomēr viņš to var iegūt, ja iesniedz lūgumu par ieraksta saņemšanu, pārsūdzot tiesā ceļu likumsargu lēmumu. Tiesa apmierinās šādu lūgumu 99% gadījumu un pārsūtīs atbilstošo pieprasījumu. Ceļu likumsargu savukārt nevar atteikt tiesas lēmumu un ir spiesta nosūtīt ierakstu, lai vadītājs varētu to pārskatīt un izpētīt, lai konstatētu jebkādus trūkumus ziņojuma sagatavošanā.










