Lai ko arī teiktu, taupīšanas jautājums autovadītājiem vienmēr ir bijis viens no aktuālākajiem. Neatkarīgi no ienākumu līmeņa, daudzi šoferīši cenšas tērēt mazāk, un tas jo īpaši attiecas uz degvielu. Galu galā automašīnas uzpildīšana veido vienu no lielākajām izdevumu sadaļām.
Personīgi es, pat ar relatīvi nelielu nobraukumu, mēnesī benzīnam tērēju aptuveni 125 eiro. Bet ja cilvēks mēnesī nobrauc 2–3 tūkstošus kilometru? Tēriņi degvielai var būt reāls trieciens budžetam.
Daži cilvēki problēmu atrisina, vienkārši iegādājoties mazlitrāžas automašīnu, lai ietaupītu naudu braucienos no punkta A uz punktu B. Citi izvēlas sabiedrisko transportu, kas ir krietni lētāks. Vēl citi pāriet uz velosipēdiem vai elektriskajiem skrejriteņiem, izvēloties kompaktas un mobilas iespējas, lai pārvietotos pa pilsētu.
Taču pastāv arī īpaša autovadītāju kategorija, tā dēvētie kuļibini, kas eksperimentē ar dažādām degvielas patēriņa samazināšanas metodēm.
Daži no viņiem pasūta dažādas tehniskas ierīces no Ķīnas, cerot uz to maģisko efektivitāti. Citi degvielas tvertnei pievieno piedevas vai pašu sajauktus maisījumus. Bet vairāki citi pat urbj elektrodus aizdedzes svecēs vai modificē dzinēja vadības bloku, lai optimizētu patēriņu.
Nesen uzgāju internetā interesantu teoriju – riteņu diametra samazināšana var pozitīvi ietekmēt degvielas patēriņu. Idejas autors apgalvoja, ka, ja 16 collu riteņus nomainīs pret 15 collu riteņiem, automašīna sāks patērēt daudz mazāk benzīna. Nolēmu pārbaudīt šo hipotēzi praksē.
Kāpēc mazāki riteņi, iespējams, ļauj ietaupīt degvielu?
Šīs teorijas atbalstītāju galvenie argumenti:
Svara samazināšana – lielāka diametra riteņi sver vairāk, attiecīgi automašīna kļūst smagāka. To pagriešanai nepieciešams vairāk enerģijas, kas automātiski palielina degvielas patēriņu.
Inerces momenta samazināšana – jo lielāks ir riteņa diametrs, jo vairāk pūļu nepieciešams paātrinājumam. Tas arī veicina degvielas patēriņa palielināšanos.
Rites pretestības samazināšana – šīs idejas atbalstītāji uzskata, ka mazākiem riteņiem ir mazāka pretestība, un tāpēc dzinējs patērē mazāk enerģijas to rotācijai.
Eksperiments: Testēšana, izmantojot savu automašīnu
Nolēmu personīgi pārbaudīt, vai šis maģiskais triks patiešām darbojas.
Testēšanai izvēlējos līdzenu ceļa posmu, ieslēdzu kruīza kontroli un nobraucu 3 kilometrus ar ātrumu 90 km/h. Borta dators uzrādīja vidējo degvielas patēriņu 5,4 l/100 km.
Pēc tam es nomainīju 16 collu diskus pret 15 collu diskiem un atkārtoju testu tieši tādos pašos apstākļos:
Tas pats ātrums – 90 km/h;
Tas pats attālums – 3 km;
Tas pats maršruts;
Laikapstākļi nemainīgi, vējš minimāls.
Eksperimenta rezultāts
Pēc riteņu nomaiņas pret mazāka diametra diskiem es nesaskatīju nekādu atšķirību. Borta dators atkal rādīja tos pašus 5,4 l/100 km.
Tas lika man ieskatīties savas automašīnas oficiālajā specifikācijā, kurā minēts degvielas patēriņš dažādiem aprīkojuma līmeņiem – no 14 collu līdz 16 collu diskiem. Un kas izrādījās? Skaitļos nebija nekādas atšķirības!
Secinājums
Tātad teorija, ka riteņu diametra samazināšana ievērojami samazina degvielas patēriņu, ir mīts. Jā, varbūt dažos apstākļos atšķirība būs, taču tā ir tik nenozīmīga, ka ikdienas lietošanā to vienkārši nejūt.
Ja vēlaties ietaupīt degvielu, labāk pievērst uzmanību braukšanas stilam, automašīnas tehniskajam stāvoklim un pareizam riepu spiedienam. Bet riteņu maiņa pret mazākiem, visticamāk, nesniegs būtisku ieguvumu.
Jūs varat atkārtot manu eksperimentu ar savu automašīnu un pastāstīt par rezultātiem komentāros. Būs insteresanti uzzināt jūsu pieredzi.
Ja raksts jums škita interesants, atzīmējiet to ar emocijzīmi un dalieties ar draugiem sociālajos tīklos!