Kopš šī gada septembra patērētājiem ir stājušies spēkā atjaunināti noteikumi, kas regulē visu šajās valstīs lielveikalu ķēžu darbu. Informācija par to tika nodota iedzīvotāju uzmanībai.
Šīs izmaiņas ir vairāku tiesas spriedumu rezultāts, kas nosaka jaunus uzņēmējdarbības veikšanas nosacījumus, un tām būs būtiska ietekme uz attiecībām starp klientiem un tirdzniecības pārstāvjiem. Par to ziņoja juridiskais konsultants Ivanovs.
Saskaņā ar viņa paziņojumu, šie tiesas lēmumi faktiski nosaka jaunus uzvedības standartus abām pusēm – gan apmeklētājiem, gan mazumtirdzniecības vietu darbiniekiem. Šie lēmumi uzliek par pienākumu tirdzniecības operāciju subjektiem veikt savu darbību saskaņā ar atjauninātajiem standartiem. Jo īpaši pārdevējiem tagad ir aizliegts pārdot produktus par cenām, kas atšķiras no tām, kas norādītas mazumtirdzniecības ķēdes oficiālajā interneta portālā.
Bet kurās valstīs
Iemesls tam bija incidents ar pircēju, kurš transporta uzņēmuma tīmekļa vietnē atrada vienu biļetes cenu, un, iegādājoties to kasē, viņam tika paziņota cena, kas par 30 eiro pārsniedza norādīto cenu. Pircējs atteicās maksāt un iesniedza apelāciju tiesā, kas lēma viņam par labu. Kā zināms šīs izmaiņas skar Krieviju un citas valstis, kā, piemēram, Argentīna, Urugvaja, Meksika.
Bet kā ar Latviju?
Vēl viena izmaiņa attiecas uz dāvanu kartēm, kuras bieži iegādājas patērētāji. Dažkārt rodas nepieciešamība atgriezt dāvanu karti un saņemt par to naudu. Tomēr tirdzniecības vieta noraida šādu lūgumu, apgalvojot, ka nav kartes iegādi apliecinoša čeka un pases uzrādīšana nav pietiekams pierādījums. Tiesā tika konstatēts, ka dāvanu karti nevar uzskatīt par preci, un tāpēc papildu pierādījumi nav nepieciešami.
Papildus tam tagad ikvienam apmeklētājam ir tiesības ieiet tirdzniecības telpā, apejot pretaizdzīšanas sistēmas. Un, ja apmeklētājam ir elektrokardiostimulators, viņam ir jānodrošina netraucēta un droša pārvietošanās tirdzniecības zonā.
Latvijā nav īpaša regulējuma, kas tieši aizliegtu tirgot preci par cenu, kas atšķiras no norādītās interneta veikalā. Tomēr pārdevējiem jāievēro patērētāju tiesību aizsardzības principi un godīga komercprakse:
Patērētāju tiesību aizsardzības likums (PTAL) nosaka prasības preču marķējumam un sniegtajai informācijai — tā nedrīkst maldināt pircēju par preces īpašībām vai cenu (avots: m.likumi.lv).
ES regulējums, kas attiecas arī uz Latviju, aizliedz diskriminēt pircējus ES ietvaros — interneta veikaliem jānodrošina vienādi pārdošanas nosacījumi neatkarīgi no pircēja atrašanās vietas (avots: nra.lv).
Tomēr likumā nav tiešas prasības, ka veikala cena vienmēr jāpielīdzina internetā norādītajai cenai. Šobrīd tas vairāk ir komercprakses jautājums, nevis juridisks pienākums.