Šī gada 22. novembrī, stājās spēkā grozījumi Ceļu satiksmes likumā, kas ievieš būtiskas pārmaiņas satiksmē šoferīšiem

Šī gada 22. novembrī stājās spēkā grozījumi Ceļu satiksmes likumā, kas ievieš vairākas būtiskas izmaiņas transportlīdzekļu vadītājiem.

Līdz šim, pirmo reizi reģistrējot automašīnu Latvijā, tika noteikts atsavināšanas liegums – 15 dienas juridiskām personām un 30 dienas fiziskām personām. Šis ierobežojums attiecās tikai uz transportlīdzekļiem, kas jaunāki par pieciem gadiem. Kā skaidro Ceļu satiksmes likuma (CSL) grozījumu sagatavotāji, šāds termiņš nepieciešams, lai Valsts ieņēmumu dienests (VID) varētu pārbaudīt, piemēram, transportlīdzekļa izcelsmi.

Turpmāk CSL 10. panta desmitā daļa nosaka, ka, reģistrējot Latvijā pirmreizēji ievestu vai atkārtoti no citas ES dalībvalsts iegādātu M1 (t.sk. M1G) vai N1 (t.sk. N1G) kategorijas transportlīdzekli, kura izlaiduma gads ir tekošais vai 10 iepriekšējie gadi, CSDD elektroniski nosūta VID informāciju par šo transportlīdzekli un vienlaikus piemēro atsavināšanas aizliegumu:

Brīvdienās devos pie Andra(57) uz vasarnīcu Salaspilī; aizbēgu naktī, kad viņš aizslēdza vārtus un paslēpa atslēgu skapī

  • juridiskas personas īpašumā – uz 15 dienām,
  • fiziskas personas īpašumā – uz 30 dienām.

Anotācijā norādīts, ka šīs izmaiņas ieviestas, lai mazinātu ēnu ekonomiku lietoto auto tirgū, novērstu izvairīšanos no nodokļu nomaksas un preventīvi atturētu personas no prettiesiskām darbībām, kas negatīvi ietekmē valsts ieņēmumus.

Starp Saeimas lasījumiem grozījumi papildināti arī ar jaunu regulējumu velosipēdiem un līdzīgiem braucamrīkiem. Atkarībā no tehniskajiem parametriem tie turpmāk tiks iedalīti trīs grupās, lai nodrošinātu drošāku mikromobilitāti, īpaši aizsargājot gājējus.

Līdz šim CSL par velosipēdu uzskatīja transportlīdzekli, kas darbināms ar muskuļu spēku, un kuram var būt elektromotors ar jaudu līdz 1 kW, kas atslēdzas pie 25 km/h vai kad vadītājs pārtrauc mīšanu. Tagad likums ievieš trīs atsevišķus jēdzienus:

velosipēds – ar muskuļu spēku darbināms braucamrīks (tai skaitā elektrovelosipēds un pašgājējs velosipēds, ja likumā nav noteikts citādi);

  • elektrovelosipēds – velosipēds ar elektromotoru līdz 250 W, kas darbojas tikai mīšanas laikā un atslēdzas pie 25 km/h;
  • pašgājējs velosipēds – velosipēds ar motoru līdz 1 kW, kura galvenais uzdevums ir palīdzēt mīt pedāļus un kas atslēdzas pirms 25 km/h sasniegšanas.

Ceļu satiksmē šiem braucamrīkiem turpmāk būs atšķirīgi noteikumi. Muskuļu spēka velosipēdiem prasības nemainās: ar tiem drīkst braukt no 10 gadu vecuma, nepilngadīgajiem nepieciešamas vadīšanas tiesības, līdz 16 gadiem jālieto ķivere, atļauts pārvietoties pa ietvēm, reģistrācija CSDD nav obligāta.

Es pajautāju pieredzējušiem pavāriem, cik minūtes patiesībā ir vajadzīgas ideālas olas novārīšanai — viņi visi atbildēja vienādi

VIDEO:

Elektrovelosipēdiem noteikumi ir līdzīgi: atļauts braukt pa ietvēm, līdz 16 gadiem obligāta ķivere, reģistrācija brīvprātīga, taču ar tiem ceļu satiksmē drīkst piedalīties tikai no 14 gadu vecuma, ja ir velosipēda vai jebkuras kategorijas vadīšanas tiesības.

Savukārt pašgājēju velosipēdi būs jāreģistrē CSDD obligāti, tiem būs vajadzīga OCTA apdrošināšana, un ar tiem ceļu satiksmē drīkstēs piedalīties no 14 gadu vecuma ar vadīšanas tiesībām. Tāpat līdz 16 gadu vecumam būs obligāta ķivere, un plānots, ka ar šādu braucamrīku būs aizliegts pārvietoties pa ietvēm.

Administratīvā atbildība pielāgota jaunajam regulējumam

Ceļu satiksmes likuma (CSL) grozījumi precizē administratīvo atbildību, lai tā atbilstu izmaiņām mikromobilitātes transportlīdzekļu regulējumā. paredzētas šādas sankcijas:

Lasi vēl: Kartupeļu mīklas pankūkas: ātra recepte, kad vajag pusdienas sataisīt ”pa ātro”

Kāpēc viņas atsakās no laulībām: 4 iemesli, kāpēc sievietēm patiesībā nav vajadzīgas attiecības un kāda ir to priekšrocība

  • No 2026. gada 1. februāra par elektro velosipēda, pašgājēja velosipēda vai elektro skrejriteņa vadīšanu bez velosipēda vai jebkuras kategorijas transportlīdzekļa vadīšanas tiesībām piemēros 5 naudas soda vienības (25 eiro).
  • No 2026. gada 1. februāra par prasību neievērošanu attiecībā uz pašgājēju velosipēdu un elektro skrejriteņu tehnisko stāvokli vai ražotāja noteiktajiem parametriem paredzēts naudas sods 10–50 naudas soda vienību apmērā (50–250 eiro).
  • No 2026. gada 1. aprīļa koplietošanas pakalpojumu sniedzējiem, kas nepārbauda lietotāja vecumu vai vadīšanas tiesības mobilajā lietotnē vai tīmekļvietnē, tiks piemērots sods 14–70 naudas soda vienību (70–350 eiro) apmērā.
  • No 2026. gada 1. aprīļa koplietošanas pakalpojumu sniedzējiem, kas neveic lietotāja spēju reaģēt pārbaudi alkohola vai citu apreibinošu vielu kontroles ietvaros, arī noteikts sods 14–70 naudas soda vienību (70–350 eiro) apmērā.
  • No 2026. gada 1. maija par ceļu satiksmē izmantotu pašgājēju velosipēdu, elektro skrejriteni vai mopēdu, kam nav OCTA, vadītājam (ja viņš nav transportlīdzekļa īpašnieks) piemēros 6–11 naudas soda vienības (30–55 eiro).
  • No 2026. gada 1. maija par OCTA neveikšanu transportlīdzeklim, kas piedalās ceļu satiksmē, pašgājēja velosipēda vai elektro skrejriteņa tiesīgajam lietotājam, kā arī mopēda īpašniekam paredzēts sods 25–40 naudas soda vienību (125–200 eiro) apmērā.
  • No 2026. gada 1. maija par nereģistrēta pašgājēja velosipēda, vai elektro skrejriteņa izmantošanu ceļu satiksmē noteikts sods 6–14 naudas soda vienību (30–70 eiro).

 

Sliktas ziņas tiem, kuri mājās ēst gatavo uz gāzes: ”Latvijai ir jāsper šis solis”