Ceturtdien, 11. decembrī, Autotransporta direkcija (ATD) un starptautiskā transporta ražotāja “Škoda Group” oficiāli parakstīja līgumu par deviņu inovatīvu akumulatoru bateriju elektrovilcienu iegādi.
Kopējā līguma summa veido ievērojamus 89,4 miljonus eiro. Šie vilcieni tiks iegādāti, izmantojot finansējumu, kas piesaistīts no Eiropas Savienības (ES) Kohēzijas fonda līdzekļiem, papildinot ar nacionālo budžeta finansējumu. Saskaņā ar ATD sniegto informāciju, visu vilcienu piegāde ir paredzēta līdz 2029. gadam.
Inovatīva tehnoloģija neelektrificētām līnijām
Akumulatoru bateriju elektrovilcieni (ABEV) ir nozīmīgs tehnoloģisks solis uz priekšu. Tie ir moderni elektrovilcieni, kas ir papildus aprīkoti ar jaudīgām baterijām, lai tiem būtu iespēja apkalpot un kursēt arī dzelzceļa posmos, kas vēl nav elektrificēti.
Šāda hibrīda pieeja ļauj nodrošināt efektivitāti, jo vilcieni var uzlādēties divos veidos:
Brauciena laikā (izmantojot elektrificētās dzelzceļa līnijas).
Īpaši izbūvētās uzlādes stacijās maršruta galamērķos vai starpposmos.
Šie jaunie bateriju vilcieni galvenokārt tiks izmantoti Daugavpils un Cēsu virzienos. Tādēļ abos šajos virzienos tiks uzsākta nepieciešamās uzlādes infrastruktūras izbūve, lai nodrošinātu to pilnvērtīgu un nepārtrauktu darbību.
Ieguvumi videi un ātrums
ABEV ir ne tikai tehnoloģisks, bet arī vides draudzīguma solis. Salīdzinājumā ar pašlaik izmantotajiem dīzeļvilcieniem, jaunie vilcieni ir ievērojami klusāki un, darbojoties bateriju vai elektriskajā režīmā, nerada gaisa piesārņojumu. Tas ir draudzīgi gan pašiem pasažieriem, gan tiem iedzīvotājiem, kuru mājokļi atrodas dzelzceļa sliežu tuvumā, uzlabojot dzīves kvalitāti.
Jaunie akumulatoru bateriju elektrovilcieni vizuāli un pēc dizaina būs līdzīgi jau pārvadājumos ieviestajiem elektrovilcieniem. Tiem būs divi vagoni, zema grīda un tie piedāvās 188 sēdvietas, ieskaitot 24 sēdvietas 1. klases vagonā, tādējādi piedāvājot pasažieriem ērtāku pārvietošanos.
Vilcienu konstruktīvais ātrums sasniedz 160 kilometrus stundā (km/h), bet, izmantojot tikai bateriju režīmu, tie varēs kursēt ar ātrumu līdz 120 km/h. ATD norāda, ka jaunajiem vilcieniem būs būtiski labāks paātrinājums nekā esošajiem, novecojušajiem dīzeļvilcieniem. Šis uzlabotais paātrinājums ļaus efektīvāk izmantot dzelzceļa infrastruktūras atļauto 120 km/h ātrumu un samazinās laiku ceļā potenciāli par 15 līdz 25 minūtēm. Tādējādi vilcienu satiksme kļūs daudz konkurētspējīgāka attiecībā pret privāto autotransportu.
Konteksts un turpmākie plāni
Valdība lēmumu par šo akumulatoru bateriju vilcienu iegādi pieņēma šī gada septembrī, atzīstot nepieciešamību modernizēt parku neelektrificētajās līnijās. Pašlaik pārvadājumus šajās līnijās nodrošina 23 dīzeļvilcieni, kas tika ražoti laika posmā no 1980. līdz 1992. gadam. Paredzēts, ka jaunie deviņi ABEV aizstās daļu no šī novecojušā dīzeļvilcienu parka.
Svarīgi, ka parakstītais līgums ietver arī opciju iegādāties vēl septiņus papildu vilcienus, ja tam tiks atrasts nepieciešamais finansējums. Šī opcija ļautu nomainīt jau lielāko daļu dīzeļvilcienu un paplašināt ABEV apkalpoto galamērķu loku, iekļaujot Rēzekni un Valmieru.
ABEV iepirkuma konkurss, ko organizēja ATD, norisinājās trīs gadus un tajā piedalījās tādi starptautiski ražotāji kā “Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A.”, “ŠKODA TRANSPORTATION a.s. – ŠKODA VAGONKA a.s.” un “Stadler Polska Sp. z o.o.”. Pēc ilgstoša procesa uzvarēja “Škoda Group” apvienība.










