Saistībā ar grozījumiem likumā “Par piesārņojumu” nākotnē gaidāms fosilo degvielu cenu pieaugums. Tas skars visu Eiropas Savienību, norāda Klimata un enerģētikas ministrijas pārstāve.
Šie grozījumi Saeimā pieņemti 9. oktobrī, valdības koalīcijai pārvarot opozīcijas vairāku nedēļu pretestību. Likuma mērķis ir pārņemt ES emisijas kvotu tirdzniecības sistēmu (ETS) un papildu sektoru jeb ETS2 direktīvas, kas attiecas uz ēkām, transportu un citiem sektoriem.
Klimata un enerģētikas ministrijas pārstāve skaidro, ka šie grozījumi ir nepieciešami, lai Latvija izvairītos no apmēram 300 miljonu eiro soda naudas, ja netiktu izpildītas Eiropas prasības. Savukārt opozīcija brīdina, ka izmaiņas var izraisīt būtisku degvielas cenu kāpumu.
Klimata un enerģētikas ministrijas pārstāve Leimane dara zināmu, ka ETS2 sistēma visā ES sāks darboties, visticamāk, no 2027. gada, un tad degvielas tirgotājiem katru gadu būs jāiegādājas emisijas kvotas atbilstoši to radītajam CO₂ daudzumam. Šobrīd vēl nav iespējams prognozēt precīzu ietekmi uz cenām, jo nav zināma kvotu cena 2027. gadā. Līdz ar to jebkuri aprēķini būtu tikai pieņēmumi.
Lasi vēl: Agronoma Ausekļa “zelta pieraksti”: 16 augi, kas ir visskaistākie un krāšņākie tieši rudenī (+ FOTO)
Degvielas gala cenu veido vairāki faktori – naftas tirgus cena, nodokļi un nodevas, obligātais biodegvielas piejaukums, kā arī emisiju kvotu izmaksas. Tāpēc CO₂ kvotu ietekme būs atkarīga no tā, cik dārgi tās būs jāpērk konkrētajā gadā.
Lai mazinātu fosilās degvielas izmantošanu, Latvija palielinās atjaunojamo energoresursu (AER) īpatsvaru transportā. Saskaņā ar Nacionālo enerģētikas un klimata plānu 2021.–2030. gadam, līdz 2030. gadam AER īpatsvaram transporta sektorā jāpieaug līdz 29%.
Klimata un enerģētikas ministrija izstrādājusi arī Transporta enerģijas likuma projektu, kas paredz pakāpenisku AER palielināšanu degvielas tirgū. To 14. oktobrī skatīs Saeimas Tautsaimniecības komisija.
Leimane uzsver, ka vietējo energoresursu attīstība – elektroenerģija, biogāze, zaļais ūdeņradis – ļaus samazināt izmaksas un mazinās Latvijas atkarību no importētās naftas. Tikmēr pēc dažādiem aprēķiniem, kas pausti, degvielas cenu pieaugums būs būtisks – cenas pieaugs no 26 līdz pat 40 centiem litrā.