Zvani, uzdodoties par VID darbiniekiem, ir vēl viens paņēmiens, kā “aizņemties” līdzekļus vai personas datus no iedzīvotājiem
Pastāstīsim, kādas darbības izmanto cilvēki, kad zvana, uzdodoties par nodokļu dienesta darbiniekiem. Jauns veids ir tāds, ka tie cenšas panākt, lai “klients” atzvana uz maksas tālruņa numuru
Bieži vien šie it kā darbinieki izmanto automātisko atbildētāju, lai veiktu zvanus ar robota palīdzību. Ja klients paceļ klausuli, viņš dzird automātisku paziņojumu par to, ka viņam ir nenomaksāti nodokļi. Pēc tam robots var nosaukt numuru, uz kuru jāpiezvana, lai precizētu informāciju. Kad cilvēks atzvana, viņš nonāk uz maksas numura – viena sarunas minūte ar to var maksāt vairākus desmitus.
Lai gan nodokļu inspekcijas darbinieki tiešām var zvanīt iedzīvotājiem, viņi nesūta šādus automātiskus paziņojumus. Nodokļu dienests arī neprasa atzvanīt uz citiem numuriem, lai precizētu informāciju, bet uzreiz to paziņo (piemēram, informāciju par dokumentu gatavību, nepieciešamību iesniegt citus datus elektroniskajā sistēmā, kādām problēmām ar dokumentiem utt.).
Ja rodas šaubas, nepieciešams pašam manuāli sastādīt un piezvanīt uz oficiālo VID numuru vai pārbaudīt nezināma zvanītāja teikto savā nodokļu maksātāja elektroniskajā kabinetā.
Ziņo par konta papildinājumu un pieprasa par to samaksāt nodokli
Šī shēma bieži vien ietver divas “lomas”. Vispirms var piezvanīt, uzdodoties par bankas darbinieku, lai paziņotu par lielu konta papildinājumu un nepieciešamību samaksāt par to nodokli. Pēc tam zvana arī “nodokļu inspekcijas darbinieks”, kurš paskaidro, kā un cik jāpārskaita. Ja “klients” atsakās sadarboties, viņam var sākt stāstīt par sodiem vai citām likuma paredzētām sankcijām.
Ja piekrīt, var viņu nosūtīt pie tuvākā bankomāta, lai pārskaitītu naudu, vai arī paziņot savu kartes numuru. Tie var arī nosūtīt SMS ar saiti apmaksai, kas vedīs uz pikšķerēšanas vietni.
Jebkurš no šiem veidiem ir krāpšana, ko uzspiež šie censoņi. Visbiežāk tā ir vērsta pret gados vecākiem cilvēkiem, kuri nevar pārbaudīt sava konta bilanci vai apstiprināt konta papildinājumu, kā arī neizmanto elektronisko nodokļu maksātāja aplikācijas, lai pārbaudītu savus nodokļu parādus.
Lasi vēl: “Tu tikai ēd un neko nedari”, tad es salasīju mantas un pārdevu māju, kurā viņi dzīvoja
Piespiež lejupielādēt programmu, uzdodot to par VID lietotni
Viņi var zvanīt, uzdodoties par nodokļu dienesta darbiniekiem, un izplatīt savu lietotni, uzdodot to par oficiālo. To piedāvā lejupielādēt, piemēram, lai vienkāršotu nodokļu apmaksu vai uzdodot to par “drošāku” versiju. Var paziņot par iepriekšējās lietotnes uzlaušanu un piedāvāt instalēt tās jauno versiju.
Ja upuris piekrīt, viņam nosūta saiti lejupielādei. Instalējot lietotni un ievadot savus datus, lietotājs sniedz piekļuvi savam nodokļu maksātāja elektroniskajam kabinetam. Tajā ļaundari var iegūt piekļuvi personas datiem vai veikt darbības upura vārdā. Daudzos gadījumos pievieno arī citus ievades laukus reģistrācijai savā lietotnē, piemēram, pieprasa ievadīt bankas datus.
Piedāvā kompensēt daļu no nodokļiem
Šie cilvēki var zvanīt iedzīvotājiem un paziņot, ka viņiem pienākas kompensācija par nodokli, piemēram, par pievienotās vērtības nodokli (PVN). Lai to saņemtu, it kā nepieciešams paziņot bankas datus, lai uz kontu pārskaitītu pienākošos summas procentu. Dažkārt lietotājiem tiek nosūtītas arī saites uz vietni, kur jāaizpilda anketa — kartes numurs un dati no tās aizmugures puses.
Retāk paziņo, ka, lai saņemtu kompensāciju, jāsamaksā par jurista konsultāciju vai anketas aizpildīšanu — pēc tam seko arī lūgums paziņot savus bankas datus.
Lasi vēl: Neesmu runājis ar savu tēvu 12 gadus, nesen viņš man atsūtīja vēstuli ar vienu frāzi
Svarīgi! Papildus telefona zvaniem var sūtīt arī viltotus e-pastus ar pieprasījumu samaksāt nodokli. Nav ieteicams sekot saitēm šādos e-pastos, pat ja tie izskatās kā oficiāli nodokļu dienesta ziņojumi. Nepieciešams pašam manuāli pieslēgties savam elektroniskajam kabinetam un maksājumus veikt tikai tur.
Nekad neizpaudiet savus personas vai bankas datus pa telefonu nepazīstamām personām. Esiet modri – pat ja zvans vai vēstule izskatās oficiāla, vienmēr pārbaudiet informāciju oficiālajos avotos.
Atcerieties – valsts iestādes neizsūta pieprasījumus samaksāt nodokļus vai sniegt datus caur neoficiālām saitēm vai trešo pušu lietotnēm. Brīdiniet arī savus radus un draugus, īpaši gados vecākus, par šādām shēmām. Spiediet “patīk” un dalieties ar rakstu ar draugiem!