No 2025. gada 1. jūlija dīzeļdzinēju automašīnām tiks ieviesta jauna pārbaudes kārtība, kas daļai šo transportlīdzekļu īpašnieku var apgrūtināt tehniskās apskates iziešanu.
Jau kopš šī gada janvāra tehniskajā apskatē tiek piemēroti stingrāki cieto daļiņu emisiju mērījumu kritēriji transportlīdzekļiem ar dīzeļdzinēju, kas reģistrēti pēc 2013. gada 1. janvāra. Šo izmaiņu mērķis ir nepieļaut ekspluatācijā transportlīdzekļus ar izņemtām vai pārveidotām cieto daļiņu filtrēšanas sistēmām, kas būtiski ietekmē gan apkārtējās vides kvalitāti, gan sabiedrības veselību.
Tāpat ieviests jauns kontroles mehānisms automobiļiem, kuri aprīkoti ar saspiestās dabasgāzes (SDG) baloniem – tas ļaus veikt pārbaudes visu marku auto gāzes iekārtām, un šādas pārbaudes kļūs obligātas. Minētās izmaiņas ir apstiprinātas valdībā 13. augustā, kā norādījusi Satiksmes ministrija paziņojumā medijiem.
Sākot ar 2025. gada 1. janvāri, stāsies spēkā jauna kārtība, kas paredz stingrāku pieeju automobiļu ar dīzeļmotoru, kuru pilna masa nepārsniedz 3,5 tonnas un kas reģistrēti pēc 2013. gada sākuma, atgāzu cieto daļiņu mērīšanai. Ja pārbaudēs konstatēs, ka transportlīdzeklim ir bojāts vai izņemts cieto daļiņu filtrs, tas netiks uzskatīts par tehniski derīgu.
Svarīgi
Dārgāki kļūs pakalpojumi, kas prasa vairāk laika un sarežģītāku izpildi. CSDD ir nolēmusi palielināt cenas arī tiem pakalpojumiem, kuru nodrošināšana ir laikietilpīgāka, sarežģītāka un kuru veikšanai nepieciešami augsti kvalificēti speciālisti. Šo izmaiņu mērķis ir pielāgot pakalpojumu izmaksas to faktiskajam izpildes sarežģītības līmenim un nodrošināt kvalitātes saglabāšanu.
Piemēram, vadīšanas eksāmeni A un B kategorijas transportlīdzekļiem kļūs dārgāki par 20 %, palielinoties no līdzšinējiem 29,85 eiro uz 35,82 eiro. Tāpat tiks palielināta maksa par transportlīdzekļa tehnisko parametru pārbaudi un agregātu numuru salīdzināšanu gadījumos, kad transportlīdzeklis tiek ievests no ārvalstīm – šī pakalpojuma cena pieaugs no 14,42 eiro līdz 19,25 eiro.
Vērā ņemams cenas kāpums paredzēts arī izvēles numurzīmēm, kurās ir viens simbols vai ciparu kombinācija ar vienādiem simboliem. Šo pakalpojumu cena bez PVN pieaugs no līdzšinējiem 413,22 eiro līdz 991,73 eiro. Turklāt tiks palielināta arī maksa par elektroskrejriteņu reģistrāciju klātienē, kur nepieciešama individuāla tehnisko parametru noteikšana. Šīs procedūras cena pieaugs par 70 % – no 6,10 eiro līdz 10,37 eiro.
CSDD valdes priekšsēdētājs Aivars Aksenoks skaidrojis, ka šī pakalpojuma sadārdzinājums ir saistīts ar iepriekš neparedzēti lielu pieprasījumu – 2023. gada pavasarī tika reģistrēti vairāk nekā 20 000 elektroskrejriteņu, kas radīja būtiskus zaudējumus, jo CSDD nebija rēķinājusies ar šādu apjomu.
Tomēr no 1.jūlija arī gaidāmas izmaiņas šiem autovadītājiem
Satiksmes ministrija skaidro, ka šādu transportlīdzekļu radītās emisijas ir būtisks piesārņojuma avots, un tādēļ tiks ieviesta jauna mērījumu metode, kas ļaus precīzāk atklāt automobiļus, kuri neatbilst noteiktajām vides prasībām.
Lasi vēl: Eksperts: šīs piektdienas laikapstākļi var līdzināties 2023. gada augusta vētrai
Tomēr, lai nodrošinātu iespēju īpašniekiem sagatavoties izmaiņām un ņemtu vērā cieto daļiņu filtru nomaiņas specifiku un izmaksas, noteikts viena gada pārejas periods – līdz 2025. gada 31. decembrim. Šajā laikā automašīnām, kurām pārsniegta cieto daļiņu norma, tomēr būs atļauts piedalīties satiksmē.
Bet kas gaidāms no šī gada 1.jūlija? Tas arī skars daudzus..
Pēdējos gados arvien lielāku popularitāti iemanto ar saspiesto dabasgāzi (SDG) darbināmi transportlīdzekļi. Tomēr SDG baloni sevī slēpj būtiskus riskus – to augstā spiediena dēļ nepieciešamas regulāras un specifiskas pārbaudes, lai nodrošinātu drošu ekspluatāciju. Latvijā prasības šādām pārbaudēm tika ieviestas jau 2023. gadā, taču tolaik valstī nebija institūciju, kas spētu veikt SDG balonu pārbaudes visām automašīnu markām, tāpēc šīs prasības uz laiku tika apturētas.
Tagad valdība ir pieņēmusi lēmumu, ka dažādu marku automobiļu SDG balonus varēs pārbaudīt tie uzņēmumi, kuri saņēmuši pilnvarojumu no konkrētās automašīnas ražotāja vai uzņēmuma, kas SDG sistēmu uzstādījis transportlīdzekļa izgatavošanas procesā.
Turpmāk šādiem uzņēmumiem būs pienākums ievadīt pārbaudes datus Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā. Šī prasība stāsies spēkā no 2025. gada 1. jūlija, lai uzņēmumi, kas veic pārbaudes, līdz tam paspētu nodrošināt iespēju apkalpot pēc iespējas plašāku transportlīdzekļu klāstu.
Tehniskā apskate kļūs dārgāka
Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) pakalpojumu cenrādī veiktas vairākas izmaiņas, kas skar tieši tehniskās apskates pakalpojumu jomu. Šīs izmaiņas ir saistītas gan ar jaunām prasībām tehniskās kontroles veikšanā, gan ar cenu pieaugumu, kas izriet no publiskā iepirkuma rezultātiem. Iepirkuma procesā ārpakalpojumu sniedzēji ir piedāvājuši augstākas cenas nekā iepriekšējās, turklāt tajā iekļauta pilnīga Eiropas Savienības (ES) prasību integrēšana tehniskās apskates procedūrās, kā arī nepieciešamība aprīkot apskates stacijas ar jaunu un modernu aprīkojumu.
Jāuzsver, ka no 2024. gada 1. janvāra vairs netiek izsniegtas tehniskās apskates uzlīmes, kuru cena bija 2,19 eiro. CSDD ir palielinājusi tehniskās apskates maksu vieglajiem automobiļiem (M1 kategorija) – no līdzšinējiem 29,40 eiro uz 34,10 eiro. Tomēr, ņemot vērā, ka līdz 2024. gada beigām kopējā apskates cena, ieskaitot uzlīmi, bija 31,59 eiro, faktiskā cenas izmaiņa būs vidēji 8% apmērā.
Būtiskāks cenas kāpums paredzēts kravas transportlīdzekļiem un autobusiem. N3 kategorijas transportlīdzekļiem (kravas auto ar pilnu masu virs 12 tonnām) tehniskās apskates maksa pieaugs no 49,39 eiro līdz 72,18 eiro. Savukārt M3 kategorijas autobusiem (ar pilnu masu virs 5 tonnām) cena tiks palielināta no 50,19 eiro uz 71,18 eiro.
Nelielas izmaiņas sagaida arī motociklu (L kategorija) īpašniekus – tehniskās apskates cena pieaugs no 17,91 eiro līdz 18,22 eiro.