Sākot ar 2025. gadu, noteiktiem dīzeļdzinēju automašīnu īpašniekiem ikgadējās tehniskās apskates laikā būs jāsaskaras ar jaunu kontroles procedūru.
Šī jaunā kārtība paredz, ka līdzšinējo dūmainības mērījumu vietā tiks veikti cieto daļiņu jeb kvēpu izmešu mērījumi, kas nodrošinās precīzāku un videi draudzīgāku transportlīdzekļu emisiju uzraudzību. Lielākajā daļā tehniskās apskates staciju šo kvēpu izmešu pārbaudi veiks, izmantojot “Mahle” firmas iekārtas. Šīs iekārtas ir pieejamas arī dažādos autoservisos, kas ļaus nodrošināt vienotu un kvalitatīvu pārbaudes standartu visā valstī.
Svarīgi atzīmēt, ka visām pēc 2013. gada ražotajām dīzeļautomobiļiem obligāti jābūt aprīkotām ar pilnvērtīgi darbojošos kvēpu filtru. Šis filtrs ir būtisks komponents transportlīdzekļa izplūdes sistēmā, jo tas palīdz ievērojami samazināt atmosfērā nonākošo cieto daļiņu daudzumu, tādējādi nodrošinot gan vides aizsardzību, gan atbilstību aktuālajām normatīvajām prasībām.
Sākot ar 2025. gada janvāri, vieglo dīzeļauto īpašniekiem būs jārēķinās ar izmaiņām tehniskās apskates metodikā, kas paredzēs cieto daļiņu koncentrācijas noteikšanu izplūdes gāzēs, aizstājot līdz šim izmantoto dūmainības mērījumu.
Ņemot vērā, ka 12 gadus veciem un jaunākiem dīzeļauto tehniskais stāvoklis un nobraukums var būt ļoti atšķirīgs, pieļaujamā cieto daļiņu koncentrācija noteikta salīdzinoši augsta – līdz vienam miljonam nosacīto daļiņu. Salīdzinājumam, Vācijā šī robeža ir ievērojami stingrāka – četras reizes zemāka.
Tomēr tas nenozīmē, ka automašīnas varēs iziet tehnisko apskati bez funkcionējoša kvēpu filtra. Filtra neesamība vai tā bojājums būtiski ietekmē automašīnas emisiju līmeni, padarot neiespējamu atbilstību noteiktajām normām.
Saskaņā ar jauno metodi cieto daļiņu mērījumi tiks veikti tikai 15 sekunžu laikā, un automašīnas dzinējs darbosies brīvgaitas apgriezienos. Lai mērīšanas iekārtu varētu izmantot Latvijā, tai nepieciešama īpaša programmatūra, kuru “Inter Cars” izstrādājis sadarbībā ar iekārtas ražotāju.
Tomēr vēl drīz stāsies spēkā kāds būtisks noteikums, kurš attieksies uz pilnīgi visiem šoferīšiem – skaties tālāk
“Mahle PMU 400” iekārtā tiek izmantota kondensācijas uzskaites tehnoloģija, kas ir viena no modernākajām pieejām šajā jomā. Taču tirgū ir pieejamas arī cieto daļiņu mērīšanas iekārtas, kuras balstās uz citu darbības principu, piemēram, līdzstrāvas metodi.
Šī metode ir lētāka, un šāda veida iekārtas piedāvā vairāki ražotāji. Tomēr augstākās precizitātes iekārtas, piemēram, “Mahle PMU 400”, pašlaik tirgū piedāvā tikai divi uzņēmumi.
Taču vēl ir kāds jaunums…
Ja vadītāja apliecības derīguma termiņš ir beidzies vairāk nekā pirms trim gadiem, tās atjaunošanai turpmāk būs jākārto gan teorijas, gan braukšanas eksāmens no jauna. Iepriekš bija iespējams atjaunot vadītāja apliecību bez jebkādiem eksāmeniem pat tad, ja termiņš bija beidzies pirms vairāk nekā desmit gadiem.
Jaunā kārtība stājās spēkā pirms aptuveni mēneša, un tā ieviesta drošības apsvērumu dēļ, kā informē Latvijas Televīzijas ziņu dienests. CSDD norāda, ka pie viņiem regulāri vēršas cilvēki, kuri vēlas atjaunot apliecības, kuru derīguma termiņš beidzies pirms daudziem gadiem.
Šādos gadījumos rodas jautājums, vai personas, kuras ilgu laiku nav vadījušas transportlīdzekli, joprojām ir pietiekami sagatavotas drošai dalībai ceļu satiksmē.
Pētījums “Carlsberg 0.0 atbildīgas braukšanas indekss”, ko jūlijā Latvijā veikusi Drošas braukšanas skola sadarbībā ar pētījumu centru “Norstat”, atklāj, ka 42% autovadītāju neatjauno savas zināšanas par ceļu satiksmes noteikumiem.
No tiem 14% uzskata, ka tas nav nepieciešams, savukārt 28% apzinās zināšanu atjaunošanas nepieciešamību, bet to nedara.
Tādēļ no 15. novembra ieviesta jauna kārtība, kas nosaka, ka, ja apliecība netiek atjaunota trīs gadu laikā pēc derīguma termiņa beigām, tās īpašniekam būs jākārto gan teorijas, gan braukšanas eksāmens atkārtoti. Prasmes un zināšanas var atsvaidzināt arī pašmācības ceļā.