Šī gada pirmajos desmit mēnešos ir novērots ievērojams reģionālo autobusu reisu atcelšanas pieaugums, sasniedzot par aptuveni 600 neizpildītiem braucieniem vairāk nekā attiecīgajā laika posmā iepriekšējā gadā.
Kopējais atcelto braucienu skaits jau ir pārsniedzis 1900 reisu atzīmi, kas liecina par pieaugošu problēmu sabiedriskā transporta nodrošināšanā. Šos satraucošos datus par transporta pakalpojumu sniegšanu Latvijas Radio ieguva no Autotransporta direkcijas (ATD), kas atbild par sabiedriskā transporta plānošanu un uzraudzību.
Galvenais cēlonis un finansiālās sekas
Autotransporta komersanti, kuri nodrošina reģionālo maršrutu apkalpošanu, kā būtiskāko iemeslu masveida reisu atcelšanai norāda darbaspēka trūkumu, konkrēti – akūtu autobusu šoferu deficītu. To apstiprina arī Autotransporta direkcijas pārstāvis Viktors Zaķis, uzsverot, ka šis ir kļuvis par sistēmisku izaicinājumu nozarē.
Viktors Zaķis sniedz detalizētu ieskatu arī finansiālajās sekās. Saistībā ar šiem desmit mēnešu laikā atceltajiem reisiem, Autotransporta direkcija ir piemērojusi pārvadātājiem soda naudas, kuru kopējais apjoms pārsniedz 170 000 eiro. Šis sodu apjoms kalpo kā mēģinājums disciplinēt pārvadātājus un mazināt pakalpojumu kvalitātes kritumu, lai gan problēmas sakne, šķiet, ir dziļāka.
Vislielākā problēmas koncentrācija: maršruti ar kritiskāko situāciju
Vislielākais neizpildīto braucienu skaits ir fiksēts maršrutos, kas šķērso Pierīgas reģionu. Kā norāda Zaķis, šie maršruti veido gandrīz pusi no kopējā anulēto reisu skaita valstī. Starp galvenajiem pārvadātājiem, kas nodrošina satiksmi Pierīgā un kuriem ir bijušas problēmas ar reisu izpildi, ir tādi uzņēmumi kā akciju sabiedrība “Liepājas autobusu parks”, “Latvijas Sabiedriskais autobuss” un “Nordeka”.
Pēc Pierīgas seko citi reģioni, kur arī novērojama neizpildīto reisu tendence, taču ar jau ievērojamu atpalicību skaita ziņā. Šie reģioni ietver Ogri, Aizkraukli, Liepāju, Bausku un Kuldīgu. Salīdzinot datus ar iepriekšējā gada pirmajiem desmit mēnešiem, Zaķis īpaši izceļ, ka atcelto reisu skaits ir pieaudzis visbūtiskāk tieši Bauskas apkalpošanas lotē un, protams, minētajā Pierīgas lotē, kas apliecina kritisko situāciju šajos virzienos.









