Vai drīkst vilkt auto ar automātisko kārbu — skaidra atbilde no mehāniķa

Šodien pastāstīšu par vienu jautājumu, kas interesē daudzus autovadītājus: vai drīkst vilkt auto ar automātisko pārnesumkārbu? Cik ilgi tas ir droši darāms un kāpēc daudzi mehāniķi saka — labāk to nedarīt?

Runa nav tikai par klasisko “automātu”, bet arī par variatoru tipa kārbām, kuras bieži sastopamas modernākos auto. Iespējams, arī tu savas mašīnas lietošanas instrukcijā esi redzējis brīdinājumu — “nedrīkst vilkt auto ar automātisko kārbu”, vai arī norādi, ka tas ir pieļaujams tikai īsos attālumos.

Kā tad īsti ir? Mēģināsim visu izskaidrot vienkārši un saprotami — bez tehniskām gudrībām, bet ar skaidru pamatojumu, ko ir vērts zināt katram vadītājam. Jo automātiskā kārba ir dārgs mezgls, un kļūdas var izmaksāt vairāk, nekā šķiet.

Lietotāja rokasgrāmatā bieži vien rakstīts, ka automašīnu ar automātisko kārbu drīkst vilkt, bet tikai ar noteikumiem — nedrīkst braukt pārāk ātri un arī attālums jāierobežo. Tas viss nav rakstīts bez iemesla — aiz šiem nosacījumiem slēpjas tas, kā automātiskā pārnesumkārba vispār darbojas.

Kad auto dzinējs darbojas, pārnesumkārbā iekšā strādā eļļas sūknis. Tā uzdevums ir nodrošināt, lai eļļa zem spiediena cirkulētu pa visu kārbu un ieeļļotu svarīgās detaļas. Bez šīs eļļas mehānismi ātri sāk berzties cits pret citu, kas izraisa nodilumu un bojājumus.

Un te ir būtiskā lieta — šis sūknis darbojas tikai tad, kad motors ir ieslēgts. Tātad, ja tu velc auto ar izslēgtu dzinēju, eļļa nekustas, detaļas paliek sausas un viss risks nonāk uz tava maciņa pleciem.

Vecums, kurā sieviete vīriešiem šķiet vismazāk pievilcīga

Automātiskajām kārbām ir ļoti augstas prasības pret eļļas spiedienu — pat augstākas nekā dzinējam. Turklāt modernajās kārbās eļļa tiek padota pat pa atsevišķiem “kanāliem” jeb kontūriem — katrai daļai savs.

Tāpēc nav nekāds brīnums, ka mehāniķi brīdina: vilkt automātisko auto ir riskanti. Ja tas ir pavisam neizbēgami, tad tikai lēni, īsu gabalu un vēlams ar piedarbinātu dzinēju. Pretējā gadījumā vari sabojāt kārbu, kuras remonts bieži vien maksā vairākus tūkstošus eiro.

Kas tad īsti notiek, ja mēģini vilkt auto ar automātisko kārbu, bet motors ir izslēgts?

Šeit sākas vissvarīgākais — daļa kārbas mehānismu joprojām kustas. Tas notiek tāpēc, ka vilkšanas laikā riteņi griežas, un caur transmisiju šī kustība tiek nodota arī kārbai.

 

Problēma ir tā, ka eļļas sūknis, kuram vajadzētu nodrošināt eļļas plūsmu un spiedienu, nedarbojas. Kāpēc? Jo tas ir tieši savienots ar dzinēju — konkrēti, ar hidropārvada jeb hidrotransformatora iekšējo mehānismu. Kad motors ir izslēgts, arī sūknis stāv mierā.

Rezultātā daļa kārbas mehānismu griežas sausumā — bez normālas eļļošanas. Un tas nozīmē paaugstinātu nodilumu, pārkaršanu un potenciāli nopietnus bojājumus. Kārbai tiek radīta slodze, bet tai nav aizsardzības — gluži kā braukt ar motoru bez eļļas.

Kāpēc amerikāņi liek paklājus visur un kāpēc tie vienmēr ir tīri, pat staigājot mājās ar ielas kurpēm

Īsumā — kustība notiek, bet smērviela neplūst. Tas ir viens no sliktākajiem scenārijiem, kādu automātiskajai kārbai var sagādāt.

Tomer tas vēl nav viss!Kādi tad ir šīs situācijas sekas?

Šķir otru lapu, lai lasītu tālāk