32 gadus vecais multimiljardieris, Facebook līdzdibinātājs un vadītājs Marks Cukerbergs, pavisam nesen publicējis facebook nākotnes manifestu. Savu vīziju viņš aprakstījis nepilnos 6000 vārdos, un šis nākotnes redzējums raisījis plašas un neviennozīmīgas diskusijas.
Savu nākotnes redzējumu facebook vadītājs iesācis ar norādi uz sociālā tīkla nepārtrauktajiem centieniem apvienot, jeb tuvināt pasauli. Viņš norāda, ka tādos laikos kā šie, vissvarīgākā lieta ko facebook var darīt, ir veidot sociālo infrastruktūru – dot cilvēkiem iespēju veidot globālu kopienu, kura funkcionē mūsu visu labā.
Šāds grandiozs uzstādījums, protams, ir izsaucis dažādu reakciju. Tā piemēram, pazīstamā laikraksta The Times tehnoloģiju redaktors Marks Bridžs norāda, ka šādi Cukerberga apgalvojumi liecina par tieksmi pēc „pasaules līdera” statusa. Kāda cita žurnāliste pēc iepazīšanās ar minēto vīziju ir aicinājusi lasītājus šī manifesta autoru salīdzināt ar ieročus mīlošu, mastifa sugas suņa īpašnieku, kurš pārstāv krievu tautību un ir vārdā Miša.
Vīzijā paustais liecina, ka sociālais medijs tiecas kļūt par primāro komunikācijas kanālu starp sabiedrību un politiķiem. Cukerbergs ir pārliecināts, ka facebook var palīdzēt pieņemt lēmumu par ko atdot balsi vēlēšanās un kļūt par platformu abpusējam dialogam starp tiem, kas ir pie varas un tiem, kas tiek pārvaldīti.
Lai nu kā, facebook ietekmi uz visas pasaules iedzīvotāju ikdienu nevar atstāt bez ievērības. Tā ikdienas lietotāju skaits ir 1.23 miljoni, ik dienu šai sociālajā tīklā tiek augšupielādēts vairāk nekā 350 miljonu fotogrāfiju un lietotāji ik minūti ģenerē 4 miljonus „patīk” jeb like.
Nenoliedzami 13 gadu laikā facebook ir atstājis būtisku ietekmi uz ziņu apriti, kardināli mainījis cilvēku savstarpējo attiecību uztveri un izpausmi, kā arī izpratni par privātumu. Turklāt vairums facebook lietotāju, visticamāk, pat neaizdomājas par to, cik liels datu apjoms par visiem facebook lietotājiem kompānijai ir pieejams un kā šie dati nokļūst tālāk pie tirgotājiem un reklāmdevējiem.
Nevienam nav noslēpums, ka facebook ir pieejama praktiski visa informācija par sociālā tīkla lietotājiem –dzimums, vecums, attiecību statuss, dzīves vieta, intereses, ceļojumu galamērķi un pat informācija par to, kas jums ir aktuāls, ņemot vērā jūsu izvēli kaut kam uzspiest „like”.
Nav šaubu, ka facebook veic apjomīgāko datu ieguvi visā pasaules vēsturē. Apmaiņā pret to, ka šo sociālo tīklu tā lietotāji izmanto bez maksas, tie vienlaikus ļauj iegūt un apkopot datus par sevi un savām ikdienas aktivitātēm.
Un datus facebook prot izmantot, ne velti 2016. gadā tā reklāmas ieņēmumi sasniedza nepilnus 9 miljardus dolāru, kas ir par nepilniem 3 miljardiem dolāru vairāk nekā 2015. gadā. Kā 2016. gada vidū norādīja The Fianacial Times, Google un Facebook kopā 2015. gadā saņēma 75% no visiem interneta reklāmas ieņēmumiem.
Lai gan facebook vadītājs norāda, ka sociālais tīkls strādā sabiedrības tuvināšanas nolūkā, tā komerciālās intereses ir grūti nepamanīt, tāpat kā milzīgo ziņu plūsmu, kuras saturu gan saskaņā ar paša Cukerberga teikto tiek mēģināts uzraudzīt, lai nepieļautu pārlieku tā saukto „fake news” apjomu, taču ņemot vērā facebook esošo ziņu plūsmas piesātinātību, tas nav viegls uzdevums un dažnedažādas ziņas un komerciāla rakstura informācija, visticamāk, facebook lietotāju laika joslu piepildīs aizvien biežāk.
Raksts sagatavots, izmantojot avotus:
https://www.theguardian.com/observer
Komunikācijas eksperts,
mediju attiecību konsultants
Valters Grīnvalds