Degvielas izvēles tēma šoferīšu vidū ir bijusi strīdu objekts jau daudzus gadus. Katrs auto īpašnieks pats nosaka, kurā degvielas uzpildes stacijā uzpildīties un kādu degvielu izmantot, vadoties pēc autoražotāja ieteikumiem.
Benzīns vai dīzeļdegviela: kura izvēle ir labāka?
Benzīns un dīzeļdegviela jau sen ir divi galvenie degvielas veidi vieglajām automašīnām, un katram no tiem ir savas priekšrocības un trūkumi. Tomēr daudzi autovadītāji izvēlas benzīna dzinējus to klusākās un vienmērīgākās darbības dēļ.
Salīdzinot ar dīzeļdzinējiem, benzīna motori piedāvā elastīgāku vadāmību, augstākus apgriezienus un bieži vien zemākas apkopes izmaksas. Turklāt benzīna dzinēji mēdz būt videi draudzīgāki, jo tiem ir zemāks slāpekļa oksīdu un cieto daļiņu izmešu līmenis, kas ir būtiski gaisa kvalitātes uzlabošanai pilsētās.
Degvielas izvēle: Kas jāņem vērā autovadītājiem?
Attiecībā uz degvielas ražošanu ir daudzi mīti, un dažiem no tiem ir reāls pamats. Bieži var dzirdēt apgalvojumu, ka AI-92 un AI-95 benzīnu faktiski “lej no vienas caurules”, tāpēc nav jēgas pārmaksāt par degvielu ar augstāku oktānskaitli. Neiedziļinoties tehniskās detaļās, šis viedoklis šķiet patiess, taču galvenā loma ir niansēm.
Attīstoties tehnoloģijām, degvielas ražošanas procesi nepārtraukti mainās, lai atbilstu vides standartiem un mūsdienu prasībām. Daudzi pieredzējuši autovadītāji droši vien atceras laikus, kad degvielas uzpildes stacijās visur tirgoja degvielu ar svinu.
Tomēr vēlāki pētījumi parādīja, ka tajā esošais svins ir ārkārtīgi kaitīgs videi, tāpēc lielākajā daļā pasaules valstu šāda benzīna izmantošana tika aizliegta.
Savulaik svina savienojumu pievienošana bija nepieciešama, lai palielinātu benzīna pretdetonācijas īpašības. Ražošanas tehnoloģijas vēl neļāva ražot degvielu ar augstu oktānskaitli tikai ar naftas destilāciju vai krekinga palīdzību.
Patlaban situācija ir krasi mainījusies, taču atteikšanās no piedevām nav pilnībā notikusi. Svina degviela ir piekāpusies bezsvina degvielai, taču tas nenozīmē, ka tajā nav papildu piedevas.
Pašreizējā attīstības posmā bez papildu piedevām ir iespējams iegūt benzīnu ar oktānskaitli līdz 100, taču šādas degvielas izmaksas būtu pārāk augstas. Tāpēc pēc galvenajiem naftas pārstrādes procesiem — krekinga un destilācijas — bāzes degvielas oktānskaitlis paliek 80–85, kas ir nepietiekams mūsdienu dzinēju darbībai.
Lai gan degvielas ražošanas principi ir kļuvuši sarežģītāki, pastāvīgi notiek diskusijas par to, vai visi benzīna veidi patiešām atšķiras savā starpā. Šajā kontekstā ir vērts aplūkot plaši izplatīto uzskatu par AI-92 un AI-95 līdzību.
Sķir otru lapu, lai turpinātu lasīt
Tevi noteikti interesēs
- Meteorologs Toms Bricis komentē, cik straujiem soļiem šonedēļ Latvijā ieradīsies pavasarisby Laura Blūma
- Kā ātri un efektīvi atbrīvoties no nepatīkamās smakas sporta apavos un kedāsby Anete Vītola
- Nesapratu kāpēc santehniķis aizdedzināja sērkociņu un iemeta to manā tualetē. Bet tas nostrādājaby Rinalds Bergmanis