Automašīnu mazgātuvēs, neatkarīgi no tā, vai tās ir pašapkalpošanās vai parastās, bieži var novērot šādu ainu: vadītājs iebrauc ar ļoti netīru auto un uzreiz uzklāj putu pārklājumu, neskalojot mašīnu ar ūdeni. Bet vai tas ir pareizi?
Vai drīkst uzreiz lietot putas, vai tomēr vispirms vajadzētu nomazgāt lielāko daļu netīrumu? Vai šāda pieeja nekaitē automašīnas krāsojumam? Par to vērts parunāt – apskatīsim šo jautājumu sīkāk.
Vai drīkst uzklāt putas uz ļoti netīra auto bez iepriekšējas noskalošanas?
Šis jautājums nav tik vienkāršs, kā varētu šķist. Ir trīs galvenās situācijas, kas jāņem vērā: stipri netīrs auto ziemā, tāda pati situācija vasarā un gadījums, kad virsbūve ir pārklāta ar aizsargplēvi vai keramisko pārklājumu. Sāksim ar sarežģītāko scenāriju.
Netīrs auto ziemā
Pirms apspriest, vai uzreiz uzklāt putas uz netīras virsbūves, aplūkosim, ko par to saka autovadītāji:
– “Uzklāju putas tieši uz netīra auto, pat ja tas ir ļoti netīrs. Tā putas labāk pieķeras virsmai un efektīvāk atmiekšķē netīrumus.”
– “Neievēroju atšķirību – vai vispirms noskaloju auto, vai nē, pēc mazgāšanas tas tik un tā ir tīrs. Tāpēc uzreiz lietoju putas.”
– “Negribu skalot, jo taupu naudu pašapkalpošanās mazgātuvē. Esmu taksists, un virsbūves stāvoklis mani īpaši neuztrauc.”
Šie ir visbiežāk sastopamie argumenti. Bet vai tie ir pareizi? Autoķīmijas ražotāji tam kategoriski nepiekrīt!
Daudzu autošampūnu un putu ražotāju mājaslapās ir norādīts svarīgs ieteikums: pirms putu uzklāšanas nepieciešams noskalot virsējo netīrumu kārtu. Ziemā tas ir īpaši svarīgi.
Kāpēc tā?
Putu sastāvā ir aktīvie ķīmiskie komponenti noteiktā koncentrācijā. Ziemā uz ceļiem tiek izmantoti dažādi reaģenti, lai cīnītos ar apledojumu un sniegu. Mazāk kaitīgi ir sāls un smiltis, taču lielpilsētās bieži tiek lietoti daudz stiprāki ķīmiskie maisījumi.
Šīs ķīmiskās vielas nosēžas uz automašīnas virsbūves kopā ar netīrumiem un izžūst. Ja uzreiz uzklāj aktīvās putas, tās var reaģēt ar šiem reaģentiem, radot neparedzamas sekas. Tieši tāpēc autoķīmijas ražotāji iesaka vispirms noskalot galveno netīrumu slāni un tikai pēc tam izmantot mazgāšanas līdzekļus.
Vēl viens svarīgs aspekts – ziemā uz virsbūves var palikt sniega un ledus atliekas. Pirms putu uzklāšanas tās vislabāk ir noskalot ar ūdeni.
Vai tas radīs nopietnus bojājumus virsbūvei, ja to nedarīs? Visticamāk, nē – krāsa uzreiz nesāks lobīties. Tomēr pēc 3–5 gadiem pārklājums var zaudēt spīdumu, laka izbalēs, un hromētās detaļas var sākt matēties un plaisāt.
Tāpēc ziemā vislabāk vispirms noskalot virsbūvi ar ūdeni un tikai tad uzklāt putas.
Vai vasarā drīkst uzreiz uzklāt putas?
Tas ir nozīmīgs aspekts…
Šķir otru lapu, lai lasītu tālāk
Tevi noteikti interesēs
- Latvijas laika zīmju vērotājs Bukšs sniedz pirmo prognozi par šī gada vasaru – būs trakiby Sandra Ločmele
- Meteorologs Toms Bricis drīzumā sola gaisa temperatūras “karuseli”: no -10 grādiem kārtīgas ziemas līdz +10 grādiem pavasaraby Laura Blūma
- Meteoroloģijas centrs nāk klajā ar dzelteno brīdinājumu: nepatīkamie laika apstākļi sāksies naktī uz piektdienuby Laura Blūma