Vai zināt, ka vilciena svilpei, kad tas šķērso pārbrauktuvi, tuvojas tai vai jau tālumā tā ir dzirdama, ir būtiska nozīme un “saziņa” ar apkārtējiem. Vai vilciens drīkst padot šādu skaņas signālu arī naktīs un pilsētu robežās – tāds ir jautājums.
Kāda Rīgas iedzīvotāja, kas dzīvo netālu no dzelzceļa pārbrauktuves Rīgā, TV raidījumam “4.studija” uzdevusi jautājumu, kāpēc vilcieni ikreiz, kad šķērso pārbrauktuvi, signalizē un dara to pat nakts laikā, traucējot gulēt? Sieviete uzskata, ka tas ir slikts ieradums, kas palicis no padomju laikiem, kad vilciena mašīnisti tādā veidā sveicināja sargus būdiņās pie pārbrauktuvēm.
“Latvijas Dzelzceļš” pārstāve Agnese Līcīte norāda, ka patiesībā skaņas signāla padošanu reglamentē Ministru kabineta noteikumi, kuros ir atsevišķs pielikums par skaņas signāliem, to veidiem, pielietojumiem, un viens no šiem veidiem ir vēstījuma signāls – tas ir viens, garš signāls, tā saucamā vilciena svilpe.
Tas tiek padots šajos noteikumos reglamentētajā kārtībā. Proti, gan tuvojoties dzelzceļa stacijai vai pieturvietai vai citam sadales punktam, un tajā skaitā – arī tuvojoties pārbrauktuvei un gājēju pārejai. Vienmēr tiek padots šāds vēstījuma signāls. Tātad, tuvojoties pārbrauktuvei, mašīnistam ir pienākums signalizēt vismaz vienu reizi.
Tomēr raidījuma veidotāji novērojuši, ka reizēm vilciens signalizē vairākkārt. Izrādās, ka to dara tad, ja tuvumā dzelzceļa sliedēm atrodas cilvēks, ir slikta redzamība vai arī vēl kāds cits iemesls, kāpēc mašīnists nolemj, ka par vilciena tuvošanos, jāsignalizē vairākas reizes.
Signāli ir divu veidu – skaļais un klusais. Mazā skaļuma signāls jeb “klusais” tiek padots ikdienā.
Tātad, arī šajā gadījumā – katru reizi, kad vilciens tuvojas pārbrauktuvei. Bet lielā skaļuma svilpe tiek padota tikai tajos gadījumos, kad pastāv apdraudējums vai nu uzbraukt cilvēkam, ja vilciena vadītājs redz, ka neatļautā un bīstamā vietā tiek šķērsotas sliedes, tad noteikti tiks pielietota skaļā skaļuma svilpe.
Lasi vēl: Lietas pēc mazgāšanas smaržo pēc pelējuma – 5 iemesli un veidi, kā atrisināt šo problēmu
To pielieto arī tādās situācijās, kad pārbrauktuvei tuvojas automašīna un ir drauds sadursmei.
Šie vilcienu signalizēšanas noteikumi attiecas kā uz pilsētu teritorijām, tā arī ārpus tām un gan dienas, gan nakts laikā. Signalizēšanas kārtība ir jāievēro gan kravas, gan pasažieru vilcieniem.
Bet vai tiešām nav padomāts par risinājumu nakts stundās, lai netraucētu blakus esošo māju iedzīvotājiem? Šajā situācijā nekāds risinājums nav iespējams, jo tas ir drošības apsvērums. Un arī tas nav tiesa, kā daudzi domā – ir taču nakts, tur tāpat neviena nav. Pavisam nesen Rīgā, Graudu ielā bijis gadījums, kad nakts laikā vilcienam priekšā uz sliedēm izbrauca automašīna.
Skaties “4.studijas” video par to, kāpēc vilcieniem ir jāsignalizē: