Valsts plāno palīdzēt iedzīvotājiem, kuri gatavojas iegādāties tuvākajā laikā šo: ”Līdz pat 150 eiro”

Valsts iecerējusi sniegt atbalstu iedzīvotājiem, kuri tuvākajā laikā plāno iegādāties konkrēti šo, nodrošinot iespēju ikmēneša maksājumiem nepārsniegt aptuveni 150 eiro.

Sākot ar 2027. gadu, valsts iecerējusi izveidot 70 miljonu eiro apmērā vērtu atbalsta programmu, kas paredzēta elektromobiļu iegādei mazaizsargātām mājsaimniecībām. Šāds priekšlikums iekļauts Klimata un enerģētikas ministrijas (KEM) sagatavotajā dokumentā “Latvijas Sociālā klimata fonda plāns 2026.–2032. gadam”, kuru valdība apstiprināja jūlija sākumā.

Plānots, ka daļu izmaksu segs valsts, savukārt mājsaimniecībām ikmēneša līzinga maksājumi par elektroauto būs robežās no 75 līdz 150 eiro. KEM uzsver, ka Latvijai transporta nozarē jāsaskaras ar būtiskiem izaicinājumiem, un norāda uz nepieciešamību virzīties uz šīs nozares dekarbonizāciju, jo pāreja uz videi draudzīgākiem pārvietošanās veidiem kļūst arvien aktuālāka.

Tomēr..

Ministrija atgādina, ka Latvijā jau šobrīd tiek nodrošināts atbalsts privātpersonām jaunu un lietotu elektromobiļu, kā arī ārēji uzlādējamu hibrīdauto iegādei vai nomai ar izpirkuma tiesībām, izmantojot Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta (EKII) atbalsta programmu. Šis mehānisms ļauj iedzīvotājiem jaunu, videi draudzīgu automobiļu iegādi padarīt pieejamāku un finansiāli izdevīgāku.

Lai arī zemu ienākumu mājsaimniecībām būtu iespēja izmantot ilgtspējīgas mobilitātes risinājumus, KEM ierosina ieviest īpaši mērķētu atbalsta instrumentu, kas nodrošinātu pieejamu bezemisiju transportlīdzekļu iegādi vai nomu ar izpirkuma tiesībām mazaizsargātajiem iedzīvotājiem. Šāda pieeja īpaši nepieciešama tiem, kuriem ir paaugstināts risks nonākt enerģētiskajā un transporta nabadzībā un kuri šobrīd atbilstoši pastāvošajiem nosacījumiem nevar saņemt līzingu elektromobiļa iegādei.

Plānots, ka atbalsta programma balstīsies uz principu, ka valsts sedz tā dēvēto “iestāšanās” maksu līzinga sistēmā, savukārt mājsaimniecības turpmāk maksās saprātīgu ikmēneša līzinga maksu, kas aplēsta no 75 līdz 150 eiro par elektromobili.

Vienlaikus KEM norāda, ka būtisks solis būs sarunas ar līzinga kompānijām, lai izstrādātu piemērotus piedāvājumus šai mērķa grupai, paredzot pielāgotas un zemākas prasības nekā ierasts. Šā sauktā “sociālā” līzinga īstenošanā paredzēts izmantot gan finanšu, gan operatīvā līzinga principus, piemēram, saistībā ar atmaksas termiņu un procentu likmēm.

Lasi vēl: Nakts no pirmdienas uz otrdienu būs atmiņā paliekoša – sinoptiķi skaidro ar ko tā atšķirsies

Nosakot atbalsta piešķiršanas kārtību, tiks ņemts vērā mājsaimniecību ienākumu līmenis, attālums līdz tuvākajai sabiedriskā transporta pieturai, paredzamais gada nobraukums, kā arī elektromobiļa kategorija. Tajā pašā laikā paredzēts, ka uz šo atbalstu nevarēs pretendēt seniori.

Programmas ietvaros plānots palīdzēt aptuveni 7000 mājsaimniecībām. Kopējais finansējums sasniegs 70 miljonus eiro, taču tas tiks sadalīts pa gadiem – no 2027. līdz 2029. gadam paredzēti 15 miljoni eiro gadā, bet 2030. gadā – 25 miljoni eiro.

Pašlaik KEM prognozē, ka 2026. gada pēdējā ceturksnī stāsies spēkā Ministru kabineta noteikumi par investīcijas īstenošanu. Savukārt projektu iesniegumu pieņemšana sāksies līdz 2027. gada otrajam ceturksnim, un īstenošana tiks noslēgta līdz 2030. gada 31. decembrim vai līdz brīdim, kad finansējums būs izlietots.