Froneri” un “Food Union” apvienošanās atļauja – ietekme uz saldējuma tirgu
Uzņēmums “Froneri”, kas ir starptautiski pazīstams, pateicoties tā dibināšanai 2016. gadā kā kopuzņēmums starp milžiem “Nestle” un “PAI Partners”, ir nozīmīgs spēlētājs pasaules saldējuma un saldēto produktu tirgū. Ar ieņēmumiem, kas pārsniedz 5 miljardus eiro un nodarbinot vairāk nekā 12 tūkstošus darbinieku visā pasaulē, “Froneri” darbojas vairāk nekā 25 valstīs. Tā plašajā produktu portfelī ietilpst populāri saldējumu zīmoli, piemēram, “Extreme”, “Drumstick”, “Oreo”, “Milka”, “Cadbury”, “Pirulo”, un “Nuii”. Bez saldējuma ražošanas “Froneri” ienākumu avots ir arī saldētu pārtikas produktu segments, tostarp dažādas saldētas kūkas.
“Froneri” savu saldējuma un saldēto kūku vairumtirdzniecību galvenokārt īsteno tādās ekonomiski spēcīgās valstīs kā ASV, Vācija, Itālija, Francija, Šveice un Austrālija. Lai gan Baltijas valstis nav to primārais vairumtirdzniecības tirgus, atsevišķi uzņēmuma produkti tiek eksportēti arī uz šo reģionu.
Pretējā pusē ir “Food Union Luxembourg Group S.à.r.l.”, kas darbojas kā holdingkompānija. Tās meitasuzņēmumi fokusējas uz plaša spektra pārtikas produktu ražošanu un pārdošanu. Tas ietver saldējumu, piena produktus, saldētus pārtikas produktus (piemēram, zivis, jūras veltes, gaļu, dārzeņus, pelmeņus un panētus ēdienus), kā arī konditorejas izstrādājumus un biezpiena batoniņus. “Food Union” galvenās darbības teritorijas ietver Baltijas valstis, Norvēģiju, Dāniju un Rumāniju. Latvijas teritorijā “Food Union” aktīvi ražo un izplata labi zināmus saldējuma zīmolus, kā, piemēram, “Pols”, “Tio”, “Karlsons”, “Jungle Pop” un “Ekselence”. Jāatzīmē, ka “Food Union” koncerns, kura lielākā īpašniece ir “PAG Private Equity”, pagājušajā gadā uzrādīja apgrozījumu 151,9 miljonu eiro apmērā, kas ir neliels pieaugums par 1,1% salīdzinājumā ar 2023. gadu, un tā bruto peļņa pieauga līdz 26,9 miljoniem eiro. Koncernā nodarbināti vairāk nekā 2200 darbinieku.
Attiecībā uz Konkurences padomes (KP) vērtējumu, tika secināts, ka abu uzņēmumu apvienošanās darījums ietekmēs rūpnieciski ražota saldējuma vairumtirdzniecības tirgu Latvijā. Tomēr, veicot padziļinātu izvērtēšanu pat šaurākā tirgus iedalījumā, KP atzina, ka apvienošanās rezultātā netiks būtiski mainīta tirgus struktūra.
Svarīgākais secinājums: netiks mazināta konkurence un netiks izveidots vai nostiprināts dominējošais stāvoklis tirgū. Tādējādi, saskaņā ar Konkurences likuma 16. panta ceturto daļu, apvienošanās ir atļaujama.
Ir būtiski uzsvērt, ka šis darījums aptver tikai saldējuma un saldēto produktu biznesu. Piena produktu bizness, kas ir balstīts uz vēsturiskajiem Latvijas piena produktu ražotājiem – AS “Rīgas piena kombināts” un AS “Valmieras piens” – nav iekļauts šajā darījumā, un to īpašnieks paliks nemainīgs. Turklāt ir paredzēts, ka abu apvienoto uzņēmumu vadības komandas sastāvēs no esošajiem “Food Union” darbiniekiem Latvijā, nodrošinot darbības nepārtrauktību un pieredzes saglabāšanu.









