Latvijas bankas pārstāvis skaidro – šādi ”jociņi” maksājuma mērķī var radīt tev milzu problēmas

Bankas pārskaitījumu sistēmas tiek uzraudzītas arī ar automatizētiem rīkiem, kas spēj identificēt aizdomīgus atslēgvārdus maksājumu mērķos.

Ja šādi vārdi tiek konstatēti, maksājums tiek apturēts, līdz to pārbauda bankas darbinieks. Ja rodas neskaidrības, darbiniekiem jāsazinās ar klientu un jāpieprasa paskaidrojumi. Tāpēc bankas atkārtoti uzsver — jokiem maksājuma mērķa laukā nav vietas.

“SEB” bankas Privātpersonu komunikācijas vadītāja Jeļena Novaka norāda, ka maksājuma mērķim ir jābūt nopietnam, jo tas var kalpot kā pierādījums par naudas pārskaitījumu, īpaši tiesvedībās vai citās juridiskās situācijās. Viņa uzsver: “Maksājuma mērķis nav domāts jokošanai, jo dažkārt šie maksājumi var būt svarīgi, un mērķa apraksts kalpo kā pierādījums tam, ka nauda ir nosūtīta.”

Visvairāk jāizvairās no jokiem, kas saistīti ar nopietniem pārkāpumiem, piemēram nelegālām darbībām. Šādi “joki” var radīt aizdomas un rezultēties ar maksājuma aizkavēšanu.

“Swedbank” mediju attiecību vadītājs Jānis Krops atzīst, ka bijuši gadījumi, kad cilvēki sūdzas par maksājumu aizkavēšanos, bet, kā viņš saka: “Ja pats ieraksti mērķī, piemēram, ‘par .. pakalpojumiem’, tad darbiniekam ir pienākums pārbaudīt, vai šāds maksājums ir pamatots.”

Tāpat bankas aicina būt piesardzīgiem, pārskaitot naudu tuviniekiem un izmantojot mīļvārdiņus maksājuma mērķī — dažkārt tie mēdz būt pikanti un automātiskā sistēma tos uztver kā aizdomīgus, tādējādi aizkavējot maksājumu.

Automātiskās sistēmas atpazīst noteiktus vārdus un frāzes, bet gala lēmums par maksājuma apstiprināšanu bieži jāpieņem bankas darbiniekam. Pat ja darbinieks saprot, ka ieraksts bijis tikai joks, viņam tāpat ir jāsazinās ar klientu un jālūdz skaidrojums, kas procesu paildzina.

Lasi vēl: “Vai atgriešanās ziemā”: sinoptiķis krasi mainījis prognozi pēc 20. maija

Nosūtot dāvanu naudas veidā, piemēram, apsveikuma vietā, maksājuma mērķis “dāvana” pats par sevi nav problemātisks — ja vien pārskaitītā summa nav nesamērīgi liela. “Citadele” bankas Privātpersonu apkalpošanas direkcijas vadītāja Baltijā Anna Fišere-Kaļķe uzsver, ka dāvanām ir arī limiti un to atbilstība jāvērtē saskaņā ar likumdošanu. Dažos gadījumos par dāvanu var būt jāmaksā pat nodokļi. “Ja tā ir dāvana tuvam cilvēkam, tad arī norādiet, ka tā ir dāvana,” viņa iesaka.

Visi banku pārstāvji vienprātīgi iesaka: maksājuma mērķim jābūt īsam, skaidram un konkrētam. Pretējā gadījumā aizkavēšanās un neērtības būs pašam klientam.