Likumsargi aktīvi uzsākuši transportlīdzekļu pārbaudes, jo no 1. jūlija arī tiem ir obligāta OCTA polise. Kā likumsargi norāda, tad jau ir reģistrēti vairāki pārkāpumi.
Sākās jūlijs, un līdz ar to spēkā stāsies būtiskas izmaiņas elektrisko skrejriteņu īpašniekiem – sākot no 1. jūlija visiem elektroskrejriteņiem obligāti būs nepieciešama civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas (OCTA) polise. Lai gan šī prasība stājas spēkā jau rīt, liela daļa iedzīvotāju vēl nav steigušies iegādāties šo polisi.
Šādas prasības ieviešana galvenokārt balstīta uz diviem būtiskiem apsvērumiem: pirmkārt, lai uzlabotu ceļu satiksmes drošību, un, otrkārt, lai nodrošinātu aizsardzību tiem, kuri cietuši satiksmes negadījumos. Neskatoties uz to, pašlaik elektrisko skrejriteņu īpašnieki nav īpaši aktīvi apdrošināšanas polišu iegādē.
Tomēr…
Līdz šim OCTA polises iegādātas tikai nedaudz vairāk nekā 40% no visiem Latvijā reģistrētajiem elektroskrejriteņiem, un, ņemot vērā, ka jūlijs sākas jau rīt, šis skaitlis uzskatāms par zemu. Aktīvākie polišu iegādātāji līdz šim bijuši juridiskie uzņēmumi, kam pieder šie transporta līdzekļi, kamēr privātpersonas attiecībā uz šo prasību izrāda lielāku piesardzību un vilcināšanos.
Statistika liecina, ka 2024. gadā līdz šim reģistrēti kopumā 350 ceļu satiksmes negadījumi, kuros iesaistīti elektroskrejriteņi, bet jau šī gada pirmajos četros mēnešos to skaits pārsniedzis 50. Līdz 26. jūnijam OCTA polisi bija iegādājušies aptuveni 42% no visiem Latvijā reģistrētajiem elektroskrejriteņu īpašniekiem. Apdrošināšanas sabiedrības BALTA (PZU grupa) dati liecina, ka privātpersonu segmentā visbiežāk OCTA polisi iegādājas vīrieši vecumā no 40 līdz 59 gadiem, kuriem ir autovadītāja apliecība un atbildīga attieksme pret ceļu satiksmes drošību.
CSDD dati norāda, ka Latvijā reģistrēti vairāk nekā 27 000 elektroskrejriteņu – no tiem vairāk nekā 11 000 pieder juridiskām personām, bet aptuveni 16 000 – privātpersonām. Kā norāda BALTA pārstāvis Kristaps Liecinieks, pašlaik vērojama tendence, ka lielākā daļa privātpersonu vilcinās ar polises iegādi un, visticamāk, to atstās uz pēdējo brīdi. Šobrīd OCTA polisi iegādājušies vien nepilni 1659 iedzīvotāju, kas veido nedaudz vairāk nekā 10% no visiem skrejriteņu īpašniekiem valstī. Tipiskais OCTA pircējs ir atbildīgs ģimenes cilvēks.
Lasi vēl: TV dīva Anna Rozīte atklāj savas slēptākās emocijas, no kurām viņai pat nedaudz bail
Datu analīze rāda, ka 75% no visām elektroskrejriteņu OCTA polisēm iegādājušies vīrieši, bet sievietes veido tikai 25% pircēju. Visaktīvākie apdrošināšanas polišu iegādātāji ir vecumā no 40 līdz 49 gadiem (36%) un no 50 līdz 59 gadiem (24%), kopā veidojot 60% no visiem pircējiem. Vecuma grupa no 30 līdz 39 gadiem veido 28%, jaunieši vecumā no 20 līdz 29 gadiem – tikai 4%, bet seniori virs 60 gadiem – 7%.
Kristaps Liecinieks piebilst, ka daudzos gadījumos elektroskrejritenis nav vienīgais pārvietošanās līdzeklis konkrētajā mājsaimniecībā – to izmanto visa ģimene vai arī tas iegādāts bērniem, bet reģistrēts uz viena pieaugušā vārda.
Turklāt 91% privātpersonu iegādājušies tikai vienu OCTA polisi, bet 9% – divas vai vairāk. Tas, pēc eksperta domām, norāda uz to, ka aptuveni katrs desmitais skrejriteņu īpašnieks mājsaimniecībā izmanto vairāk nekā vienu elektroskrejriteni.