Plašas diskusijas sabiedrībā izraisījis televīzijas šovs “Caur ērkšķiem uz…”, ko tā veidotāji dēvē par “sociālo raidījumu”. Vieni piekrīt resursu centra sievietēm “Marta” nostājai, ka, filmējot un demonstrējot dzīves pabērnus, producenti un medijs bezatbildīgi spēlējas ar cilvēku dzīvi, citi turpretī uzteic šova dalībnieces par drosmi un uzdrīkstēšanos atklāti stāstīt par savu smago dzīvi un pūlēties sākt jaunu, labāku dzīvi, vēsta portāls la.lv un Latvijas avīze.
Šovā sapulcinātas vairākas sievietes, kuras, kā noprotams no konteksta, ir gatavas mainīties uz augšu. Skatītāju pievilināšanai raidījuma reklāmās tiek izmantoti epiteti “unikāls, šokējoši atklāts”, bet vienlaikus tā veidotāji mēģina sevi pozicionēt kā labdarus, jo šovs “ne tikai šokēs un pārsteigs, bet arī iedvesmos un atklās, ka dzīve ir katra paša rokās un nepieciešama vien vēlme, lai tajā īstenotu būtiskas pārmaiņas”.
Mediju eksperte Anda Rožukalne šo raidījuma formātu raksturo ar vārdiem “zirneklis burkā”: dalībnieces sapulcinātas nosacīti slēgtā vietā tālu prom no ierastās, lielākoties – sociāli nelabvēlīgās vides, kurā daudzām ikdiena bijusi alkohols un vardarbība. Skatītājam redzama sieviešu dzīve un sadzīve jaunajos apstākļos, dažādi piedzīvojumi, piemēram, fotosesija peldkostīmos vai gājiens uz akvaparku, kā arī tikšanās ar cilvēkiem, kuri pieaicināti ar nolūku veicināt pozitīvās pārmaiņas. Aizkadra balss komentēti, skatāmi arī kadri no dalībnieču “vecās dzīves”, kas atklāj: dažas cietušas no vardarbības ģimenē, vēl būdamas mazas (viena no sievietēm pastāsta, ka viņu bērnībā izvarojis patēvs, tāpēc viņa aizbēgusi no mājām), citām ir smagas problēmas ar alkoholu, pārtraukta vecāku vara un bērni ievietoti aprūpes iestādēs, viena ir transpersona – agrāk bijusi vīrietis, bet viena no “meitenēm” ir prostitūta, lieto narkotikas 17 gadus, četrreiz bijusi cietumā. Šova pirmajā sērijā arī kļūst zināms, ka šī dalībniece mēnesi pēc filmēšanas beigām mirusi no heroīna pārdozēšanas.
Balss fonā pavēsta, ka diemžēl ilgtermiņā Deivijai dzīvi mainīt neesot izdevies. Taču raidījuma veidotāji atrod sev attaisnojumu, kāpēc uzfilmētais materiāls ar nu jau mirušo sievieti tomēr tiks rādīts – kalpošot viņas piemiņai… “Mums bija svarīgi arī tas, ka Deivija, piesakoties raidījumam, ļoti vēlējās tikt sadzirdēta un viņas dzīves stāsts varētu kalpot kā vērtīga mācība citiem,” pamato Kaspars Ozoliņš, “Media 360” izpilddirektors.
Šķir otru lapu, lai izlasītu dalībnieku atklāto vēstuli un uzzinātu daudz vairāk par šo visu