Saeima ceturtdien, 14.martā, galīgajā lasījumā pieņēma grozījumus Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) likumā.
Tas paredz novērst praksē konstatētās nepilnības un ieviest uzlabojumus ceļu satiksmes negadījumā cietušo personu, apdrošināšanas ņēmēju un autovadītāju interesēs.
Likums papildināts ar nosacījumu, ka OCTA līgums stājas spēkā ne vēlāk kā trīs mēnešu laikā pēc apdrošināšanas līguma noslēgšanas. Tas ļaus samazināt tādu gadījumu skaitu, kad OCTA līgumi stājas spēkā pēc apdrošināšanas sabiedrības darbības apturēšanas.
Līdz šim nebija noteikts, cik ilgā laikā pēc līguma noslēgšanas tam jāstājas spēkā.
Ņemot vērā, ka līdzšinējais regulējums nenoteica, kam jāslēdz apdrošināšanas līgums gadījumos, kad Latvijā no uzskaites noņemts un komersantam pārdošanai nodots transportlīdzeklis, kurš aprīkots ar tirdzniecības numura zīmēm, piedalās izmēģinājuma braucienos, turpmāk par OCTA līgumu atbildīgs būs tirgotājs.
Tādējādi transportlīdzekļa īpašniekam, kurš, piemēram, savu automašīnu būs nodevis pārdošanai, apdrošināšanas līgums automātiski zaudēs spēku un viņš varēs saņemt atpakaļ neizmantoto apdrošināšanas prēmijas daļu.
Izmaiņas arī nosaka, ka transportlīdzeklim ar ārvalsts numura zīmi, kurš reģistrēts citā Eiropas Ekonomiskās zonas valstī vai Šveices konfederācijā un pēc tam ievests Latvijā, reģistrēšanas brīdī Latvijā automātiski zaudē spēku pirms tam uz 30 dienām noslēgtais apdrošināšanas līgums.
Tas noteikts, jo nav pieļaujams, ka šādi apdrošināšanas līgumi turpina darboties arī pēc transportlīdzekļa pārreģistrācijas Latvijā, teikts grozījumu anotācijā.
OCTA līguma slēgšana uz 30 dienām noteikta, lai citā dalībvalstī reģistrētu transportlīdzekli varētu nogādāt līdz Latvijai un veikt citas nepieciešamās darbības dalībai ceļu satiksmē.
Grozījumi arī ļaus novērst gadījumus, kad transportlīdzekļa īpašnieki pēc OCTA polises iegādes to pārreģistrē un saņem taksometra numura zīmes, lai transportlīdzekli izmantotu citiem mērķiem, nekā sākotnēji norādīts, slēdzot apdrošināšanas līgumu.
Šādos gadījumos līgums automātiski zaudēs spēku un īpašniekam būs jāiegādājas jauna OCTA polise, savukārt apdrošinātājiem tādējādi tiks nodrošināta iespēja noteikt atbilstošu apdrošināšanas prēmijas apmēru atkarībā no patiesā transportlīdzekļa izmantošanas mērķa.
Likums arī grozīts, lai apdrošinātājiem un Latvijas Transporta apdrošinātāju birojam noteiktās situācijās paredzētu tiesības iesniegt regresa prasības, kā arī noteiktu, ka ar zagtu transportlīdzekli nodarītos zaudējumus kompensē saskaņā ar apdrošināšanas līgumu, nevis izmaksā no OCTA Garantijas fonda.
Savukārt atbilstoši Eiropas Savienības regulai par saskaņotajiem patēriņa cenu indeksiem ar grozījumiem precizēti personai, kā arī mantai nodarīto zaudējumu atlīdzināšanas limiti, un tos piemēros ceļu satiksmes negadījumiem, kas notikuši, sākot ar šī gada 1.janvāri.
Grozījumi paredz vēl arī virkni citu pilnveidojumu, tostarp nosaka, ka OCTA līgumu pirms termiņa varēs izbeigt, ja apdrošinātājam būs anulēta licence, uzsākta tā pašlikvidācija vai arī transportlīdzeklim mainīts identifikācijas numurs.
OCTA likuma grozījumi stāsies spēkā šī gada 1.maijā.
Avots: