Rīgas ostā tiek turēti tūkstošiem tonnu amonija nitrāta, kas eksplodēja Beirūtā; Cik droši tas ir?

Beirūtas traģēdija ir no jauna aktualizējusi jautājumu par to, cik droši šobrīd varam justies Rīgā, kura atrodas viens no lielākajiem amonija nitrāta pārkraušanas termināļiem Ziemeļeiropā – tajā katru gadu tiek pārkrauti simtiem tūkstošu tonnu šīs vielas. 

Beirūtas amonija nitrāts bija vairākus gadus gulējis noliktavā bez pieskatīšanas. Šo vielu bieži izmanto lauksaimniecības minerālmēslos. Pēdējos gados tā bijusi iemesls vairākiem smagiem industriāliem sprādzieniem pasaulē, kas nesuši cilvēku nāvi.

Pirmo reizi par šo jautājumu sabiedrībā izcēlās diskusijas, kad sākas darbs pie Riga fertilizer terminal izveides Rīgas ostā.

Lasi arī: No 7. augusta gaidāmas “melnās joslas” beigas trim zodiaka zīmēm

Rīgas dome jau 2011. gadā apstiprināja Riga fertilizer terminal celtniecību Kundziņsalā, kur uzņēmums plānoja minerālmēslu pārkraušanu un uzglabāšanu. Turklāt, no visas termināla jaudas – divu miljonu tonnu gada jaudas 52% vai 1.05 miljoni tonnas aizņems tieši dažāda veida amonjaka nitrāta kravas.

Amonija nitrāts ir ekplozīva un ugunsnedroša ķīmiska viela, ko noziedznieki mēdz izmantot savu mērķu īstenošanai un organizētos sprādzienos. Tieši šī iemesla dēļ daudzas valstis ierobežo amonjaka nitrāta daudzumu, kas tiek uzglabāts to teritorijā. Piemēram, Īrija, Ķīna, Kolumbija, Uzbekistāna, Afganistāna un Filipīnas ir aizliegušas to izmantot lauksaimniecībā, raksta portāls BNN.lv. 

Tomēr Rīgas dome ir devusi atļauju amonija nitrāta pārkraušanas un uzglabāšanas termināla celtniecībai blakus termināliem, kas strādā ar degvielas produktiem un sašķidrināto gāzi. Tas nozīmē, ka 4,000 tonnas amonija nitrāta pa dzelzceļu tiks transportētas cauri Rīgai katru dienu. Nodrošināt drošu šīs vielas transportēšanu visa maršruta garumā ir praktiski neiespējami.

Lasi arī: 9 pazīmes, kas liecina, ka tavas aknas ir pārpildītas ar toksīniem un produkti aknu veselībai

Piedevām Rīgas domes lēmums paredzēja, ka Riga fertilizer terminal drīkst uzglabāt 90,000 tonnu dažādu veidu amonija nitrāta. Nevienai citai ostai visā pasaulē nav atļaujas uzglabāt vairāk nekā 5,000 tonnu šīs vielas.

Tiesa, lai amonija nitrāts eksplodētu, jāsakrīt vairākiem faktoriem. Tā uzsver vides un drošības eksperti. Ja ievēro pārkraušanas un pārvadāšanas prasības, amonija nitrāts un to saturošie minerālmēsli nav bīstami.

 

Vairāk par šo tēmu Panorāmas sižetā.

Iesaki šo rakstu citiem!

COMMENTS

Leave a Comment