Pirmā un skaidrākā pazīme, ka akumulatoram nepieciešama uzmanība, ir lēnāka dzinēja iedarbināšana. Ja pamanāt, ka starteris griež motoru mazliet smagnējāk nekā parasti, tas ir signāls, ka pienācis laiks nelielai pārbaudei.
Savlaicīga rīcība palīdzēs izvairīties no situācijas, kad aukstā rītā auto atsakās sadarboties.
Kāpēc akumulators mēdz “nogurt” pilsētas apstākļos
Visbiežāk enerģijas trūkums rodas nevis pēkšņi, bet gan ikdienas ritma ietekmē. Lielpilsētas sastrēgumos ģenerators ne vienmēr spēj pilnībā atjaunot enerģiju, kas patērēta dzinēja iedarbināšanai, sēdekļu apsildei un vējstikla atkausēšanai.
Ziemā šis process paliek lēnāks, jo aukstums dabiski mazina akumulatora spēju ātri uzņemt lādiņu.
Īpaša uzmanība jāpievērš automašīnām, kur akumulators atrodas tālāk no dzinēja siltuma, piemēram, bagāžniekā – tur tas sasilst lēnāk un lādējas mazāk efektīvi.
Pārbaude mājās: vienkārši un precīzi
Lai nebūtu jāzīlē, var izmantot vienkāršu ierīci – multimetru. Tas palīdzēs precīzi saprast akumulatora stāvokli:
12,6–12,7 V: Akumulators ir pilnībā uzlādēts un gatavs darbam.
12,2 V vai mazāk: Akumulatoram ir nepieciešama papildu uzlāde, lai tas kalpotu ilgi un droši.
Svarīgs padoms: Mērījumus vēlams veikt dažas stundas pēc brauciena beigām (vislabāk no rīta pirms dzinēja iedarbināšanas), lai iegūtu visprecīzāko rezultātu.
Ekspertu ieteikumi: 2 praktiski knifi akumulatora saudzēšanai
Papildus tehniskajām pārbaudēm, ir divi vienkārši paņēmieni, ko iesaka pieredzējuši autovadītāji:
“Pamodiniet” akumulatoru pirms starta: Ja ārā ir liels sals (virs -15°C), pirms dzinēja iedarbināšanas uz 10–15 sekundēm ieslēdziet tālās gaismas. Tas izraisīs nelielu ķīmisku reakciju akumulatora iekšienē, “iesildot” to un atvieglojot pirmo starta impulsu.
Tīras spailes – drošs kontakts: Pārliecinieties, ka akumulatora spailes (klemmas) nav oksidējušās (balta vai zilgana aplikuma kārta). Slikts kontakts palielina pretestību, kā rezultātā akumulators nesaņem pilnu lādiņu no ģeneratora. Notīriet tās un uzklājiet speciālu aizsargsmēri.
Vai vienmēr vainojams tikai akumulators?
Pārbaudīt automašīnas elektrosistēmu ir viegli. Izmēriet spriegumu pie strādājoša dzinēja – normā tam jābūt starp 13,9 un 14,7 V. Ja rādītājs ir zemāks, iespējams, ir vērts pārbaudīt ģeneratoru vai vadu savienojumus, nevis uzreiz mainīt pašu akumulatoru.
Kā izvairīties no enerģijas zudumiem stāvvietā
Pat tehniski kārtībā esošs auto stāvot patērē nelielu daudzumu strāvas. Ja plānojat auto neizmantot ilgāku laiku, var noderēt mūsdienīgi palīgi:
Datu reģistratori: Tie nosūta informāciju par akumulatora stāvokli tieši uz jūsu viedtālruni.
Automātiskie atslēdzēji: Ierīces, kas saudzīgi atvieno tīklu, ja spriegums nokrītas zem noteiktas robežas, saglabājot enerģiju startam.
Cik ilgi kalpo labs akumulators?
Praktiskā pieredze rāda, ka rūpnīcas akumulatori bieži kalpo ilgāk (pat 8–10 gadus), jo tie ir izgatavoti pēc īpaši stingriem standartiem. Vidēji kvalitatīvs akumulators labi kalpo aptuveni piecus līdz sešus gadus.
Mūsdienīgie EFB un AGM tipa akumulatori ir izturīgāki, tāpēc tie ir lieliska izvēle automašīnām ar “Start-Stop” sistēmu.
Vienkāršākā pārbaude: Ja jūsu akumulatoram ir “kontroles actiņa”, ieskatieties tajā! Zaļa krāsa nozīmē, ka viss ir kārtībā.
Atcerieties: Laicīga akumulatora uzlāde pirms lielā sala ir vienkāršākais veids, kā nodrošināt mierīgus rītus un siltu braucienu katru dienu.















